Duger de billiga fiberswitcharna? - Finlandssvenskt fiberforum
Bredbandsgruppen  
Forum RSS feed    Forum - Svara - Statistik - Registrering - Sök -

Finlandssvenskt fiberforum / Optiska fibernät / Duger de billiga fiberswitcharna?
Författare Meddelande
pdonner
Medlem
# Skrivet: 8 Feb 2017 13:50 - Editerad av: pdonner
Svara 

Nisse meddelade i våras att nu gör billighetsprodukterna intåg i fiberswitchbranschen. Han hade erfarenhet av en fiberswitch TP-LINK JetStream TL-SG5412F som han tyckte man kunde testa. Amazon-priset låg under 400 euro.

Nu har D-Link kommit ut med en produkt som har 4 fiberportar och 16 Ethernet/RJ45 portar. DGS-1210-16 är i prisklass betydligt under 200 euro. Kunde den switchen kanske vara något för landsbygdens små företag: Hushåll, traktorgaraget, ladugården.

Är det någon som känner till D-Links produkt?

Danno
Medlem
# Skrivet: 7 Maj 2017 21:37
Svara 

Hade en av den minsta modellen, men tyvärr åt åskan upp den Var mycket nöjd med den. Den har en hel del intressanta lösningar på management sidan. Speciellt routing egenskaperna tyckte jag om. Men att komma ihåg är att en bra brandmur skall man nog lägga före, för den har så många (enligt mej) öppna bakdörrar p.g.a. dessa alla "special" funktioner. Jag rekommenderar den speciellt åt de som bygger nätverk för tillfälliga special-arrangemang som festivaler/konserter och LAN-konvent etcetera. Hade version 1 av den så det här är antagligen version 2 nu och antar att den blivit bättre på energispar sidan än vad föregångaren var. Men varit nöjd med energispar funktionen med några få undantag så till industriella applikationer bör kollas inställningarna för energibesparings-funktionen.

För mej var den ypperlig i kontoret som "mellan"-switch i förhållande till priset.

Sedan på professionella sidan kanske det inte är den första jag skulle rekommendera p.g.a. säkerhetsmässiga skäl. Med det syftar jag på alla de funktioner som "automatiskt" fungerar fjärrstyrt.

Nisse
Medlem
# Skrivet: 18 Aug 2017 10:58 - Editerad av: Nisse
Svara 

Av förekommen anledning (åska !) så måste jag på nytt sätta mej in i växlarnas (switcharnas) egenskaper och priser.

TP-link TL-SG5412F är fortfarande den billigaste fiberswitchen (230 euro med moms hos computeruniverse.de med 12 SFP) men sedan kan man fundera på Ciscos 300-serie också. Cisco SG300-28SFP-K9-EU har 26 SFP-portar och kostar 630 euro med moms hos computeruniverse.de. Cisco har också en version med 10 SFP-portar men priset är inte just lägre för den.

Cisco har en elak politik med att kräva sina egna SFP-moduler men man kan på nätet hitta andra som låtsas vara Cisco (Direktronik).

Egentligen skulle jag vilja ha en fiberswitch som kan klara blandade 100 Mbi och Gigabit SFP-moduler och det finns men de är ännu dyra. Vi går nog över till Gigabit men tills vidare kan gärna de gamla 100 Mbits konvertrarna hemma hos folk vara kvar så länge de fungerar.

I större växlar kan man ha en 100Mbits switch och en Gigabits och bara flytta fibern då man uppgraderar.

P.S. Planet tycks ha en switch GS-5220-16S8CR för 100/1000 SFP för 660 dollar men jag har ännu inte kollat in den ordentligt ...

Nisse
Medlem
# Skrivet: 19 Aug 2017 09:58
Svara 

För första gången på flera år gör vi nu ändringar i nätet - alltså elektroniken. Orsaken är förra lördagens åska som ställde till mera elände än jag först förstod. Vissa saker kommer fram först om en tid. Åskskadade apparater kan var asvåra att hitta om de inte är alldeles döda.

Nu är det klart att Brännskogens växel är sönder. Det är sex anslutningar så jag tänkte sätta in en mindre växel och samtidigt gå över till Gigabit. Intressant nog så finns det inte just nya fiberswitchar att köpa som är under Gigabit så det är bäst att gå in för Gigabit över hela linjen.

Priserna är intressanta. TP-link TL-SG5412F Gigabit fiberswitch kostar 230 euro med moms i Tyskland och Gigabits SFP-konverter TL-MC220L kostar 25 euro. Jämför med de första mediakonvertrarna som för 15 år sedan kostade närmare 500 euro ! Nu behövs ju också SFP-moduler som kostar 28 euro (TL-SM312B) och 74 euro (TL-SM312A). A-varianten kostar alltså nästan tre gånger så mycket som B-varianten men alla är ju billiga. För en anslutning behövs också en (hemma)router i vårt system för säkerhets skull och jag tänkte gå in för TP-links C7 som är en AC1750 och fått mycket bra testresultat och anses vara den bästa av de billigare - 81 euro.

Jag tror det är bäst att glömma 100/1000 varianten och byta allt till Gigabit på en gång områdesvis. Det behövs inte Gigabit för kapaciteten men det börjar vara så att man får betala mer för långsammare burkar om man alls får köpa sådana ... Och så har så småningom alla Gigabit i lokalnätet då vi uppgraderar Internet till Gigabit (tekniskt har vi redan Gigabit Internet men trafiken kostar ännu för mycket).

Växlar (switchar) med 24 SFP-portar försöker jag ännu hitta. Det är inte så svårt men man vill ju köpa billiga och bra.

Summa summarum så anser jag att vårt val av system för fibernätet (WDM, single mode coh billiga prylar) var mycket lyckat. Nu uppgraderar vi bara långsamt till bättre och billigare elektronik.

Ditt svar
Bold Style  Italic Style  Underlined Style  Image Link  URL Link     :) ;) :-p :-( :up: :down: :talk: :confused :cool: :sealed: :noway: ... Använd inte smilies

Kill your darlings

» Namn  » Lösenord 
Only registered users can post here. Enter your login/password correctly before posting a message, or register first.