I-samhällets infrastruktur - Finlandssvenskt fiberforum
Bredbandsgruppen  
Forum RSS feed    Forum - Svara - Statistik - Registrering - Sök -

Finlandssvenskt fiberforum / Tjänster och apparater som kräver bredband / I-samhällets infrastruktur
Författare Meddelande
pdonner
Medlem
# Skrivet: 29 Jun 2017 16:04 - Editerad av: pdonner
Svara 

Digitaliseringen står högt på regeringens agenda, men åtgärderna väntar på sig. Kommunikationsministeriet publicerade dock en intressant nyhet. Läs artikeln Sähköisten ensitunnistamistietojen välittämiselle esitetään enimmäishintaa.

Om jag förstår nyhetens innehåll rätt så kan vi vänta oss att priset på certifikaten kommar sjunka radikalt. Man har satt upp ett pristak på 5 euro som avgift för ett certifikat som är i kraft under en tidsperiod på fem år. Jag betalade över 50 euro för mitt kort.

Kortet ger möjlighet att krypta brevinnehåll och att underteckna dokument på nätet genom ett lagenligt elektroniskt förfarande. Det är ett sätt att undkomma långa resor och högar av bankernas siffertabeller. - Så nu hoppas man bara att jag förstått allt rätt.

Johanh
Medlem
# Skrivet: 2 Jul 2017 20:22
Svara 

Som jag har förstått det så handlar det där om de tjänster på nätet som förmedlar identifikation. T.ex. då man köper något på en nätbutik och denna tar emot olika bankers kort, så erbjuder dessa mellanhänder denna tjänst. Tjänsten går ut på att förmedla identifikationen till bankerna, så att butiken enkelt kan erbjuda betalning via olika banker. Detta har hittills inte varit reglerat, så de minsta butikerna har ibland inte haft råd att erbjuda betalning via nätbank i sina nätbutiker, då mellanhanden tar betalt för varje transaktion.

Ditt svar
Bold Style  Italic Style  Underlined Style  Image Link  URL Link     :) ;) :-p :-( :up: :down: :talk: :confused :cool: :sealed: :noway: ... Använd inte smilies

Kill your darlings

» Namn  » Lösenord 
Only registered users can post here. Enter your login/password correctly before posting a message, or register first.