Motorola IPTV nyhet i Finland! - Finlandssvenskt fiberforum
Bredbandsgruppen  
Forum RSS feed    Forum - Svara - Statistik - Registrering - Sök -

Finlandssvenskt fiberforum / Tjänster och apparater som kräver bredband / Motorola IPTV nyhet i Finland!
Författare Meddelande
pate75
Medlem
# Skrivet: 31 Maj 2014 22:47
Svara 

Nu kan alla med en Motorola 1003, 1903 eller 1853 testa Watson. Inget krångligt stöd för multicast behövs, detta fungerar i alla 10M finska bredbandsanslutningar.

Om du råkar ha en av dessa boxar, så är det bara att följa denna ohje.

Bebbe Nyberg
Medlem
# Skrivet: 26 Jul 2014 21:27
Svara 

Ingen diskussion på länge, hettan tar väl kol på intresset. Men apropå TV-tittande via fibernätet så tycks det vara en djungel. Och alltid är det fråga om betalkanaler och köp av någon box. Svårt att förstå varför betalkanalerna knippas ihop så att när man vill ha t.ex SVT så måste man ha en massa andra kanaler som man inte vill se. Varifrån kan få se på just det som man vill se?
Endel operatörer erbjuder kabelTV via koaxialkabel till TV:n och för endel räcker det med ethernet. Men det värsta problemet, som jag inte fått nån ordning på, är att om man har flera TV i huset så ska alla ha sitt eget betalkanalsystem - är de faktiskt så?

Annars så är det toppen med fiber men tyvärr funkar inte kännykkätrafiken via den, inget problem med datorn. Det trådlösa här är av o på. Och tala i kännykkä går inte alls, hackar o har sig, meddelar stup i ett ingen nätkontakt eller nätet överbelastat.

Johanh
Medlem
# Skrivet: 27 Jul 2014 23:47
Svara 

Många bra poäng här i föregående inlägg. Och bl.a krypteringssystemen är ett elände. Jag struntar i HD-kanaler eftersom de kräver kryptering med pairing i kabelnätet och sådana apparater vägrar jag köpa. Till all lycka måste public service-kanaler skickas utan kryptering, så de statliga HD-kanalerna ser man. Men inte grannländernas motsvarande HD-kanaler.

De nyare CI-standarderna för kryptering och kortsystem för betal-tv blir dessutom bara värre. I det nyaste utkastet finns stöd för IP-tv m.m. Förstås bra med enhetliga standarder, men det blir bara mer kort och betalningar på allt. Dessutom krypteras och begränsas inspelningar också. Tror t.o.m att man hindras spola förbi reklam.

Jämfört med utbudet i kabelnätet i Österbotten är Watson mycket sämre då där inte finns svenska kanaler. Helt uteslutet...

Karih
Medlem
# Skrivet: 28 Jul 2014 14:28
Svara 

Många på KNT-Net har Ålcoms någon paket via JNT kan ses i linken

http://jnt.fi/jnt_materiaali/TV/Multi-TV%2001.06.2 014.pdf

Tyvärr finns det många onödiga kanaler för mig i paketerna

Bäst är HD kanalerna från SVT.YLE och Eurosport särskilt sporten behöver HD

Om man har flera tv apparater så skall det finnas en box/tv, boxpriset minns jag int men ca 150

Månadsprisen ökas inte

Hoppas vi slipper nån dag till det att man kan på nätet kryssa i kanalerna man vill se

Hälsn. Karih

pate75
Medlem
# Skrivet: 21 Nov 2014 23:54
Svara 

"Jämfört med utbudet i kabelnätet i Österbotten är Watson mycket sämre då där inte finns svenska kanaler. Helt uteslutet..."

Håller inte riktigt med dig här...

Vi har ett kabeltv anslutning i Österbotten o den kostar ca 17eur i mån inkl. svenska kanaler. Watson + swedish kostar ca 15 eur i mån. och då kan man samma tjänst i box, hdmi-sticka, pc, mac, android och iOS. Finska kanalerna syns också i Windows Phone och xbmc. Förutom ca.25 gratiskanaler, ca. 50 betalkanaler, tusentals nya Makuunifilmer, Cmore tv serier och oändligt molnutrymme att spela in finska kanaler på, så är enligt mig den bästa funktionen att man kan ställa in inspelningar för vilken kanal som helst till sin box via nätet. Man kan även använda sd kort eller usb hårdskiva till vissa watson boxar. Bara att t.ex. sitta vid datorn på jobbet och kryssa i vad man vill spela in till vardagsrummet och vad man vill spela in åt barnen inför kvällen.

Visst, man kan alltid drömma om att kanalers kryptering och andra geografiska begränsningar borde försvinna, men verkligheten är nog en annan. Iaf ännu ett par år...

pate75
Medlem
# Skrivet: 22 Nov 2014 11:59
Svara 

Den rätta länken för att konvertera om sin IPTV box till en Watson box är annars https://www.watson.fi/pctv/Info?page=info__16_&lan guage=finnish

Borde fungera med JNT:s, Maxisats och andra finska operatörers boxars. Soneras box är låst, så den tror jag inte man kan konvertera.

PortKatterno
Medlem
# Skrivet: 13 Jan 2015 11:08
Svara 

Jag har läst denna tråd flera gånger och måste erkänna att jag är mycket konfunderad. Anvias TV-tjänst fungerar inte över internet utan kräver en direkt koppling till Anvias tjänster. Detta betyder i praktiken Anvias eget nät eller något av de nät där Anvia har en fast kopplingspunkt. Tjänsten fungerar inte över webben, till exempel som Maxivision gör.

Anvia har en "Watson" tjänst som fungerar med en USB-dongle över webben men det är nog något helt annat. Då använderman inte heller någon Motorola box, enligt vad jag kan förstå.

Vad betyder egentligen den här tråden? Vad har jag missat?

Guje
Medlem
# Skrivet: 14 Jan 2015 10:49 - Editerad av: Guje
Svara 

Det har varit en hel del funderingar kring olika TV lösningar i våra fibernät på sistone.

Såhär försöker jag själv se på saken:

Det finns två komponenter som reglerar TV-utbudet

a) Den tekniska lösningen

b) Den ekonomiska (marknadsmässiga) lösningen

Utan dessa två komponenter så brinner det inte. Som med syre och värme. Tag bort den ena så slocknar det.

a) Det finns en hel del tekniska lösningar: Marksändningar, satellit, kabel-TV, IP-TV. Ibland räcker en vanlig TV, ibland behöver den en tilläggsbox. Ibland finns den inbyggd i TV:n, ibland inte. Redan kombinationen av de tekniska lösningarnas olika stöpslar och kablar ger en hel drös med möjligheter. Som i praktiken brukar visa sig vara omöjligheter. Kanske då främst på grund av b) Den marknadsmässiga lösningen.

Därför är det viktigt att också förstå hur ekonomin och businessen funkar kring dom olika tekniska TV-lösningarna.

Jag tycker att pate75 säger det så fint och känsligt då han skriver: "Visst, man kan alltid drömma om att kanalers kryptering och andra geografiska begränsningar borde försvinna, men verkligheten är nog en annan. Iaf ännu ett par år..."

Det handlar alltså inte alls om att "tekniskt" fixa en box med ett "ohje" som samme pate75 försöker blanda bort oss med.

Det enda som brukar hjälpa är att komma på en egen ekonomi för den tekniska lösningen. Lite som då vi själva bygger våra egna fibernät. Inte brann Internet-trafiken för oss heller på teleoperatörstiden.

Och som alltid: Det finns inga gratis luncher!

MarkusI
Medlem
# Skrivet: 19 Jan 2015 23:30
Svara 

pate75

Råkar du veta något om multicast-varianten av Watson?

Patrik
Medlem
# Skrivet: 21 Nov 2015 21:14
Svara 

En gammal tråd, men det fanns en del faktafel om Watson som jag tyckte man kunde korrigera:

"Jämfört med utbudet i kabelnätet i Österbotten är Watson mycket sämre då där inte finns svenska kanaler. Helt uteslutet..."

- I Watson finns i stort sätt alla svenska kanaler som får sändas i Finland tillgängliga: SVT1, SVT1HD, SVT2, SVT2HD, TV3, TV4, Boomerang, TV6, TV8, Kanal10, Barnkanalen och Kunskapskanalen.

"Anvia har en "Watson" tjänst som fungerar med en USB-dongle över webben men det är nog något helt annat. Då använderman inte heller någon Motorola box, enligt vad jag kan förstå."

- Watson tjänsten säljs av Watson Nordic och av andra återförsäljare. Watson-tjänstens innehåll streamas över Internet och tack vare detta kan Watson användas i många olika apparater: Motorola/Arris -boxar, Watson hdmi-sticka, Watson Viihde -box, PC/Mac, iOS, Android, Windows Phone, Samsung 2013-2014 Smart TV, Philips och Sony Android TV. Någon USB-dongle finns inte, men en HDMI-dongle finns.

Förutom de finska baskanalerna finns ca 12 st betalkanalpaket som kan beställas. Om bredbandsoperatören dessutom erbjuder Watsons multicastsignal, så finns ännu fler betalkanalpaket att beställas. I Watson finns också s.k. nPVR, alltså 2 veckors inspelning av baskanaler, oändligt med arkivutrymme i 6 månader, MTV Total programbibliotek, C More Play, Hustler och Makuunis VOD-tjänst.

Denna "Ohje" är till för dem som råkar ha en Motorola-box hemma och vill testa Watson-tjänsten i vilken finsk anslutning som helst.

Patrik
Medlem
# Skrivet: 22 Nov 2015 11:10
Svara 

...glömde ett par saker.

Förutom de 10 apparaterna jag redan nämde, stöder även Finlux och Luxor smart tv:n och HD Thunder digiboxar också Watson. Kodi(xbmc) och Chromecast/Airplay funkar också med Watson, men tyvärr inte krypterade innehåll.

Krypterade kanaler behöver inga kort eller chipset pairing och du kan använda ett köpt kanalpaket i hemmets alla Watsonapparater.

Ditt svar
Bold Style  Italic Style  Underlined Style  Image Link  URL Link     :) ;) :-p :-( :up: :down: :talk: :confused :cool: :sealed: :noway: ... Använd inte smilies

Kill your darlings

» Namn  » Lösenord 
Only registered users can post here. Enter your login/password correctly before posting a message, or register first.