Varför FiberTillHemmen - Finlandssvenskt fiberforum
Bredbandsgruppen  
Forum RSS feed    Forum - Svara - Statistik - Registrering - Sök -

Finlandssvenskt fiberforum / Fiber hem (FTTH) / Varför FiberTillHemmen
Författare Meddelande
UlfG
Medlem
# Skrivet: 22 Sep 2010 14:30
Svara 

Här en film som säger varför det skall vara fiber:
http://www.youtube.com/watch?v=BUi9EkGAn3c&feature =player_embedded

Bengt
Medlem
# Skrivet: 22 Sep 2010 19:25
Svara 

Remote Surgery..?

Bebbe Nyberg
Medlem
# Skrivet: 26 Jan 2011 22:49
Svara 

Inte blev jag såld med dom här youtubena, se ovan. Det är svårt det här med att få folk intresserade att ansluta sig (behövs anslutare för finansieringens skull). Vad ska riktigt ha för argument? Det är klart att det bästa skulle vara att det finns fiber i närheten och grannen har. Men då måste stamlinjerna först byggas men med vilka pengar.

Jag har tagit upp i en annan tråd att här i skärgården finns mest möjliga anslutare bland fritidsboarna. Men för dom är problemet FTTH plus FTTB (fiber to the bungalow), alltså måsta betala månadsavgift på två ställen. Anslutningskostnaden kan sväljas, engångsinvestering. Men att betala per månad 40 € i stan och 60 € på laandet (med TV, telefon osv, se Lovisa Telefons fiberpaketpris) gör många fundersamma. Flera har sagt att, joo dom klarar sig med 3G. Så efter en tid tar dom kontakt och säger att 3G inte funkar, alltså ute i skärgården, att hur dyrt blir nu riktigt med fiber.

Alltså, argument för att ha fiberanslutning också för sådana som har fiber i stan? Remote surgery på stugan går nog kanske inte riktigt hem. Eller finns det nån kirurg som gärna sitter ute i stugan och opererar via nätet, dom är nog inte många.

UlfG
Medlem
# Skrivet: 18 Mar 2011 10:03
Svara 

En trevlig intervju med Jonas Birgersson...bl.a. varför internet-kommunikationen fungerar i tsunamiområdet...

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyhetsmor gon?title=lordagsgasten_jonas_birgersson&videoid=1 348256

UlfG
Medlem
# Skrivet: 2 Aug 2013 13:07 - Editerad av: UlfG
Svara 

Framtiden är här

http://youtu.be/iR7wx132REQ

http://youtu.be/6o4Oq70RKK0

Bebbe Nyberg
Medlem
# Skrivet: 29 Aug 2013 13:27
Svara 

Vi hade räknat med att få via fibern en fast telefonförbindelse, IP eller VOIP eller vad det nu finns. Nu berättar operatören att VOIP inte erbjuds, fungerar inte, bara till besvär. Och erbjuder GSM-förbindelse i stället och förstås gamla fasta numret.

Problemet här i skärgården är att mobiltelefonerna fungerar förskräckligt dåligt. Det pätkir, bryter av, ingen nätkontakt, nätet överbelastat osv. Ett alternativ behövs, vad säger experterna?

Guje
Medlem
# Skrivet: 29 Aug 2013 13:54
Svara 

Inget problem. Fråga en annan operatör. VoIP funkar nog.

Nisse
Medlem
# Skrivet: 30 Aug 2013 07:14
Svara 

Jag har många år kört med Cellip. De kan flytta ens gamla finländska telefonnummer och så kan man få en lokalnummer i nästan alla EU-länder (jag har en svensk nummer också). En annan telefon går via Nettipuhelin.fi och kostar 3 euro/mån (+ samtalen). Den tog jag förrän lagen ändrades så att Cellip numera kan flytta ens gamla nummer.

Det är helt föråldrat att anlita samma operatör som sköter nätförbindelsen. Finns ingen orsak alls att använda dem - gammalt telefontänkande. De gamla operatörerna vill inte ha VoIP eftersom det är för billigt. I princip kan man använda vilken VoIP-operatör som helst i världen.

För övrigt behövs en operatör enbart för att få en brygga till det gamla telefonnätet. Till andra voip-telefoner ringer man gratis.

UlfG
Medlem
# Skrivet: 23 Jan 2015 09:06
Svara 

Varför fiber till hemmen? Är fortfarande en kuggfråga i många fall som återkommer stup i kvarten-

Varför skall jag koppla upp mitt hus eller min lägenhet till fiber i stället för det jag har idag som räcker just nu?

Vilka är dom optimala argumenten på ett språk som vanligt folk förstår?

Detta blir lite basic här nu å detta forum , men kanske vi kan leverera argumenten?

Nisse
Medlem
# Skrivet: 24 Jan 2015 10:16
Svara 

Jo, det är fortfarande en fråga som dyker upp hela tiden. Jag använder fortfarande argumentet att det är nödvändigt för framtida behov. Sedan förra vårens chockhöjning av priserna på trådlös anslutning i Sverige så är det bara en tidsfråga innan det går lika här.

Orsaken till chockhöjningen förra våren var att kapaciteten började ta slut i det trådlösa nätet. Folk började nämligen se på TV och video över nätet. Så det gick precis som vi förutsett. Operatörerna reagerade också precis som väntat: Höjde priserna och drog ned trafikkvoterna så att en kvälls TV- eller videoströmmande tog hela månadens kvot. Och då Tele2 tar kring 80 euro/månad för 100 Mbit/s så är fiber redan ganska billigt.

Det jag åter och återigen försöker påpeka är att man inte får fiber precis då man vill ha det. Om man lämnar sej efter utbyggnaden blir det otroligt dyrt eller så får man vänta några decennier.

Fiber är som en väg. På 50-talet fick folk jobba länge innan de fick sina vägar i skick Farsan bråkade i tio år innan han fick vår väg att bli statlig. Detsamma gäller fiberanslutning -man kan inte bara gå till butiken och såja att nu vill jag ha fiber.

I framtiden kommer det bara mera krav på snabba förbindelser. Allting flyttas till nätet och 4k-video kommer att kräva ännu mera kapacitet.

MarkusI
Medlem
# Skrivet: 27 Jan 2015 10:41
Svara 

4K-video kräver en del bandbredd nog och det kommer aldrig att bli möjligt att få sådana strömmar att rymmas genom 4G eller vad dom nu hittar på som nästa trådlösa teknologi.

Jag skulle försöka förklara att TV-utbudet håller på och flyttar ut till Intermet, ex. Netflix har börjat producera mycket eget innehåll. Det torde alla kunna uppfatta att när utbudet flyttat så ser man inte annat än statliga nyheterna med antennen eller kabeln.

MarkusI
Medlem
# Skrivet: 28 Jan 2015 14:32
Svara 

En bekant som bor på ett EuroDOCSIS-område blev utsatt för ett avbrott. Tjänsteleverantören kunde inte lova något annat än att det kanske skulle fixas nästa dag.

Varför aktiv Ethernet över fiber till hemmen? Jo, för när specialhårdvara som G-PON och DOCSIS går sönder så är det mindre sannolikt att ersättande hårdvara finns nära till hands.

UlfG
Medlem
# Skrivet: 6 Mar 2015 18:11
Svara 

Valokuitu on tulevaisuuden yhteys

Tiedote.
Julkaistu: 06.03.2015 klo 14:24

Nettiyhteyksien nopeudet kasvavat lähivuosina moninkertaiseksi. Nopeuden tarve kasvaa 50 prosenttia vuodessa, eli kymmenen vuoden päästä tarve on peräti 60 kertaa suurempi. Vain valokuitu takaa riittävät yhteydet – nyt ja tulevaisuudessa.

Liikkuvan laajakaistan huimaa nopeutta hehkutetaan. Todellisuudessa 4G-yhteyksien peittokartat ovat vielä suuntaa-antavia.

– Operaattorit luottavat siihen, etteivät kuluttajat lue pientä tekstiä sopimusehdoissa.

http://www.epressi.com/tiedotteet/vapaa-aika/valok uitu-on-tulevaisuuden-yhteys-2.html

Ditt svar
Bold Style  Italic Style  Underlined Style  Image Link  URL Link     :) ;) :-p :-( :up: :down: :talk: :confused :cool: :sealed: :noway: ... Använd inte smilies

Kill your darlings

» Namn  » Lösenord 
Only registered users can post here. Enter your login/password correctly before posting a message, or register first.