4G i Norge - Finlandssvenskt fiberforum
Bredbandsgruppen  
Forum RSS feed    Forum - Svara - Statistik - Registrering - Sök -

Finlandssvenskt fiberforum / Bredband ute i världen / 4G i Norge
Författare Meddelande
Guje
Medlem
# Skrivet: 24 Nov 2014 15:28
Svara 

I Norge har man kommit på ett nytt sätt att få bättre mobiltäckning: Man låter folk flytta till stan där det finns täckning och då stiger täckningsprocenten.

– 95 prosent av befolkningen har i dag 3G. På små steder med 200 innbyggere tar det tid å få 4G til alle, sier Amundsen og forklarer at de får noe drahjelp ved at flere flytter fra bygd til tettsteder.

Selv om mobilbruken tar av, holder fast internett til husstander stand.

– Folk skal nå se TV på nett, så de trenger enda bedre linjer enn før, sier Amundsen.

http://www.nrk.no/sorlandet/far-topp-mobilfart-tre -ar-for-tiden-1.12044983

Guje
Medlem
# Skrivet: 25 Nov 2014 08:44
Svara 

I samma länk bekräftas det som vi också sagt: att 4G-masterna behöver fiber.

"NetCom Selskapet er også snart klar til å levere 4G i Sirdal. Basestasjonen er bygget, men det gjenstår å legge fiberlinje før den kan settes i drift."

pdonner
Medlem
# Skrivet: 5 Dec 2014 11:06
Svara 

Mobilt bredband: De vill att vi skall flytta nära masten, för masten flyttar aldrig till oss

Gunnulf
Medlem
# Skrivet: 7 Dec 2014 17:07
Svara 

Åtminstone Grankullaborna vill imte ha några master i närheten av skolor och dagis enligt ett politiskt protestmöte jag deltog i (mest av nyfikenhet) i våras. Protesten fick stöd av min en f.d. kollega från 1980-talet, Erja Tamminen, som etablerat sig som ”tietokirjailija”; :Langaton teknologia ja terveys, Uusimaa 2011, en komprehensiv kompilering av hälsoriskerna med radiovågor. Paracllellt råkade jag läsa John Brockman;: What You Really Should Worry About, 150 korta essäer om dagens förfärligheter, vilka nog ondgjorde sig över Internets följder av snuttifiering av tankarna i oskyldiga barns hjärnor, men inte ens nämnde radiovågornas eventuella farlighet. Men som ni har förstått av mina tidigare inlägg är jag närmast agnostiker i lärostriden mellan fiber och radio; radio behövs för folk som inte hålls på platsen, där det är bråttom eller eländig terräng; fibern behöver inte stöd av folks radioskräck. Slutresultatet av utvecklingen blir ändå det vi sagt förut: fiber till varje bostad/kontor och trådlöst det sista hoppet på någonting mellan 20 millimeter och 20 meter.

Men statistikfrågan är intressant med tanke på internationella jämförelser; det behövs helt enkelt en accepterad KUTYM för hur man räknar. Fiber eller trådlöst är oväsentligt, men kategorierna kan enkelt statistikföras. En person med tre sim-kort är TRE mobilabonnenter. En IPTV-familj med tio barn är EN bredbandsabonnent. Vårt fibermatade höghus med trettio personer i tjugo ethernetanslutna bostadslägenheter är TJUGO bredbandsabonnenter. Hur man räknar fiberanslutningar i hotell och sjukhus behöver diskuteras skilt; EN anslutning är för lite; att räkna antalet bäddar ger en för stor siffra; i en skola kanske antalet klassrum ger en riktig uppfattning av bredbandsintensiteten; i länder där internetkafèer står för ett betydande utbud kan gärna varje terminal räknas skilt, medan antalet wifi hot spots och den totala kapaciteten, inte antalet användare, ger ett mått på utbudet i ett i-land. En fastighet inom 100 meter från en kabelskarv eller annan möjlig anslutningspunkt HAR fibermöjlighet. En fastighet inom100 meter från en KABEL HAR INTE fibermöjlighet.

Inte ens hundra år av åmgtelefoni har finslipat definitionerna i telefonbranchen. Hur klassificerar man t.ex. t.ex. funktionen dial-in-dial-tone, som i vissa områden i USA låter en nyinflyttad sticka in sin medhavda telefonapparat i den tomma lägenhetens vägg, men inte få annat än en valton och möjlighet att ringa till telefonbolaget? Är detta en ”main line” eller inte? Räknas min (ständigt uppkopplade ) elektricitetsmätare som en mobilabonnent?

Ditt svar
Bold Style  Italic Style  Underlined Style  Image Link  URL Link     :) ;) :-p :-( :up: :down: :talk: :confused :cool: :sealed: :noway: ... Använd inte smilies

Kill your darlings

» Namn  » Lösenord 
Only registered users can post here. Enter your login/password correctly before posting a message, or register first.