10 år byafibernät Hindersby 9.9 2013) - Finlandssvenskt fiberforum
Bredbandsgruppen  
Forum RSS feed    Forum - Svara - Statistik - Registrering - Sök -

Finlandssvenskt fiberforum / Bredband i Finland / 10 år byafibernät Hindersby 9.9 2013)
Författare Meddelande
Nisse
Medlem
# Skrivet: 14 Aug 2013 19:02
Svara 

Vi kommer att bjuda på kaffi å kaku i Hindersby för att fira 10-årsjubileet av optiska byafibernät i Finland. Men nu vill jag gärna höra om det passar med MÅNDAGEN den 9 september eller om nån är intresserad av att komma SÖNDAGEN den 8 september ? Möjligen har vi öppet bägge dagarna ... Ett förslag är kl.15-20 men meddela gärna om ni tänkt komma och när det passar (eller inte passar).

Alla på fiberforumet (aktiva som passiva läsare) är välkomna till Hindersby !

Om ni inte kan komma så skicka gärna en broschyr/plakat/väggtidning om ert nät så vi kan sätta upp det till jubileet.

Nisse
Medlem
# Skrivet: 2 Sep 2013 16:01
Svara 

Nu har vi slagit fast klockslagen. Tioårsjubileet (kaffi å kaku) hålls

SÖNDAGEN den 8 september klockan 13-15

för dem som inte kan komma på det egentliga jubileet som är

MÅNDAGEN den 9 september klockan 15-21

Första kontakten via nätet togs den 9 september 2003 klockan 20:50.

Platsen är Gamla folkskolan i Hindersby och adressen Hindersbyvägen 565, 07850 Hindersby (i Lappträsk).

På grund av tröskandet har jag inte tid att ordna just nånting alls men är på plats bägge dagarna.

Guje
Medlem
# Skrivet: 5 Sep 2013 17:32
Svara 

Jag kommer måndag efter 15 nångång. Liksom UlfG.

Bebbe Nyberg
Medlem
# Skrivet: 6 Sep 2013 10:55
Svara 

Samma här.

Nisse
Medlem
# Skrivet: 6 Sep 2013 11:53
Svara 

Ett gäng från Liljenet kommer också litet efter kl. 15 så det tycks bli en hel träff för fibergänget på måndag.

I lördagens Östra Nyland kommer en intervju och så kommer det i Radio Östnyland också.

UlfG
Medlem
# Skrivet: 10 Sep 2013 09:06
Svara 

Tack för igår Hindersby fibernät. Grattis Nisse till titeln

http://bredband.selfip.net/forum/filebox/bilder/di plom_nisse.jpg

Johanh
Medlem
# Skrivet: 10 Sep 2013 10:13
Svara 

Grattis Nisse! Och grattis också Hindersby fibernät

Nisse
Medlem
# Skrivet: 10 Sep 2013 10:48
Svara 

Tusen tack ! Det var ju den finaste utmärkelse man kunde få - de officiella prenikkorna kan slänga sej i väggen med rosor och vapen och allt .

Gunnulf
Medlem
# Skrivet: 31 Maj 2017 20:29
Svara 

Liljenet tio år

Lånar här Nisses tråd. Fiberkabelandelslaget Liljenet firar tioårsjubileum den 4 juni 2017 i arbetets tecken. Inga formella uppvaktningar, tack! Jag tänker senare bjuda nuvarande och tidigare styrelsemedlemmar på lunch. Men tillsammans med kvartalsräkningarna kommer vi att skicka ut till våra medlemmar en tioårskrönika ungefär den tredje veckan i juli. Krönikan är skriven till talkoandans lov. De av fiberforums medlemmar som önskar en kopia uppmanas anmäla sin snigelpostadress till gunnulf.martenson@liljenet.fi (Filerna går på ca 20 MB så e-posten storknar.)
Gunnulf

Nisse
Medlem
# Skrivet: 16 Aug 2017 13:18
Svara 

Skaffa absolut Liljenet-krönikan ! Jag har lusläst den och den är ett utmärkt sammandrag av det vi diskuterat i omkring 17 år. Tyvärr verkar statsmakten inte ha kommit mycket längre på den tiden trots allt prat om 100 Mbit åt alla år 2015 (he-he ...).

Här i Hindersby har det varit mycket lugnt och ingenting har hänt - till all tur. Utom förra lördagen då vi hade det värsta åskvädret på två år. Jag har bytt en laddare och litet konvertrar som åskan tog livet av trots att stöpslarna var urdragna. Men det hjälper ju inte vid tillräckligt stark åska för då fungerar varje tråd inne i apparaten som en antenn där det induceras spikar som förstör elektroniken.

Jag var på måndag och pratade med två ingenjörer från Fujitsu i Japan hos Robert Jordas som skall ansluta sina växthus till fibernätet så de kan samla in information effektivt.

För övrigt tar jag igen allt jag missat inom jordbruket under 35 år i Otnäs och många år med fibernätsbyggande. Mycket behövligt innan byggnaderna rasr ihop av sej själva ...

Hjärtliga gratulationer till Liljenet på 10-årsdagen !

Nisse

Ditt svar
Bold Style  Italic Style  Underlined Style  Image Link  URL Link     :) ;) :-p :-( :up: :down: :talk: :confused :cool: :sealed: :noway: ... Använd inte smilies

Kill your darlings

» Namn  » Lösenord 
Only registered users can post here. Enter your login/password correctly before posting a message, or register first.