Regeringens fibernät - Finlandssvenskt fiberforum (4)
Bredbandsgruppen  
Forum RSS feed    Forum - Svara - Statistik - Registrering - Sök -

Finlandssvenskt fiberforum / Bredband i Finland / Regeringens fibernät
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . >>
Författare Meddelande
Nisse
Medlem
# Skrivet: 24 Jun 2010 23:30
Svara 

Vi har åtminstone fast månadskostnad från Nebula och jag tror LTA (Lovisa Telefonandelslag) har samma system. Sedan måste man betala mer om trafiken börjar bli för stor. Märk väl att det får finnas korta toppar utan att man måste köpa mera bandbredd (men kolla avtalet !).

Politikerna pratar men om man börjar härja i tidningarna så måste de göra nånting också.

WLAN (WiFi) har ett enkelt protokoll så man kan inte dela kanal med någon utan har i princip hela kanalen för sej själv. Men det finns inte så många kanaler. Ett större problem är störningar och dämpning och att protokollet låser sej så att alla stöpslar måste dras ut.

Den VERKLIGA nyttohastigheten får man om man dividerar reklamhastigheten med 5 (i värsta fall mer). Det är en faktor som i praktiken visat sej fungera. Om man är riktigt nära antennen så kan man få bättre hastighet.

50 euro/mån i 5 års tid blir 3000 euro ! Där rök fiberanslutningen ....

Bebbe Nyberg
Medlem
# Skrivet: 22 Jul 2010 22:43
Svara 

Har nån annan hamnat ut för dom sk. svarta hålen? Det är alltså en cirkel på 4 km diameter inom vilken inget bidrag rörande 100 M fibernätet kan fås för nånting för där kan nåt existerande teleföretag erbjuda fiber eller nångång kunna erbjuda.

Här på Emsalö är det placerat mitt på ön men inte med mittpunkten i Soneras central utan mycket mera in på bidragsberättigat område och helt i skogen, eller kanske egentligen i havet. Det enda vi fått veta är det är nåt annat teleföretag än Sonera (som hittills erbjuder bara ADSL) och vi på ön har aldrig sett eller hört att nån annan erbjuder nånting.

Andelslaget EmsaloNet har planerat gå igenom det svarta hålet för att komma till det stödberättigade området, nu kanske vi måste ta omvägar för att få fullt bidrag.

Vad är det för hemlighetsmakeri som pågår?

Den här tråden börjar bli lång, borde man starta en ny?

Guje
Medlem
# Skrivet: 23 Jul 2010 13:31
Svara 

Anmärkningsvärt!
Så ni får alltså inte veta VEM som kan erbjuda 100Mbps i Emsalö-skogarna!?

Jag fick dessutom för mig att utbyggnad skall ske inom 3 år för att få ett svart hål inritat på sitt stödområde.

På vårt område i Tenala-Bromarv har vi inga svarta hål. Å andra sidan hittade jag inga svarta hål alls utritade på de officiella kartorna, varken på vårt område eller ert.
Men TEXTEN är olika. Hålen är säkert bortplockade pga. av affärshemliga skäl.

Tenala-Bromarv:

MARKKINA-ANALYYSIN LOPPUTULOS
Viestintävirasto katsoo, että olemassa olevan tarjonnan kartoituksen ja
kuulemisen yhteydessä ei tullut esille sellaisia seikkoja, jotka vaikuttavat
hankealueen tukikelpoisuuteen. Hankealueen lähistöllä on kuitenkin
sellaista edistyksellisten viestintäpalvelujen tarjontaa, mikä saattaa
vaikuttaa verkon rakentamiskustannusten tukikelpoisuuteen liitettäessä
verkkoa yleiseen viestintäverkkoon.

( se http://www.ficora.fi/attachments/suomiyleispalvelu /5qicEKu6D/Markkina-analyysi_Uusimaa_hankealue_1_J ULKINEN_VERSIO.pdf )

Emsalö:

MARKKINA-ANALYYSIN LOPPUTULOS
Viestintävirasto katsoo, että olemassa olevan tarjonnan kartoituksen ja
kuulemisen yhteydessä tuli esille sellaisia seikkoja, jotka vaikuttavat
hankealueen tukikelpoisuuteen. Hankealueen pinta-alasta 45-50
prosenttia on aluetta, jossa jo tällä hetkellä on edistyksellisten
viestintäpalveluiden tarjontaa alle 2 kilometrin etäisyydellä tilaajasta.

( se http://liitto.ita-uusimaa.fi/files/Tiedostot/Markk ina_analyysi_yhdistetty.pdf )

Bebbe Nyberg
Medlem
# Skrivet: 23 Jul 2010 19:21
Svara 

På vårt område i Tenala-Bromarv har vi inga svarta hål. Å andra sidan hittade jag inga svarta hål alls utritade på de officiella kartorna, varken på vårt område eller ert.
Men TEXTEN är olika. Hålen är säkert bortplockade pga. av affärshemliga skäl.

Joo så är det, texten för allmänheten är annorlunda än den text som vi fick se på landskapsförbundet. Dom svarta hålen finns bara på landskapsförbundens kartor. Så gå upp dit och se om det finns såna.

UlfG
Medlem
# Skrivet: 29 Jul 2010 10:21
Svara 

Bebbe: Inte svarade ni väl själva på Ficoras förfrågan? Därav svarta cirkeln? Fanns det ingen röd cirkel på Emsalö från början? Vi startar en ny tråd om genomförande av dessa statliga projekt. Jag har flera svarta hål här i Österbotten...projekrområdena minskar.

Nisse
Medlem
# Skrivet: 11 Jan 2011 20:59
Svara 

Det har varit ganska jäkligt med värmeanläggningen halvfärdig och så den eländiga snön. Jag tror jag kört snö hela december ...

Men nu skall jag i alla fall prata på seminariet i Kouvola den 19.1 som "Hundra megas landskap" ordnar. Det är Tavastland som tillsammans med Nyland och Karelen försöker förverkliga regeringens 100 Mbits nät.

Nisse
Medlem
# Skrivet: 19 Jan 2011 20:46
Svara 

Jag kom nyss hem från Kouvolaseminariet. Nog har det gått framåt sedan vi började prata för fibernät med Ulf.

Men det finns tyvärr ännu mycket problem kvar. Soneras representant gjorde en slät figur - milt sagt. Då alla andra talade om 100 Mbit/s och Gigabit så tyckte han att det räcker med 128 kbit/s. Jisses så det är sorgligt med Sonera !

Annars så fanns det folk där som kom ihåg vad Ulf och jag sade på seminariet i Kotka för många herrans år sedan. Och vad ministeriets folk sade. Och visst kom de bra ihåg att ministeriet varit tvunget till en fullständig helomvändning ifråga om fibernät.

Vavadevisa !

UlfG
Medlem
# Skrivet: 21 Jan 2011 07:34
Svara 

- Trevligt Nisse. Det stämmer jag minns när vi var i Kotka.

MEN!

Hur skall vi få till någonting som ytterligare påskyndar denna utveckling i Finland. Vi måste hitta något som kompenserar den obönhörligt höga investeringskostnaden för hushåll på landsbygden. Nu har vi lärt oss att det inte räcker med att staten hjälper till med stamledning fram till 2 km:s gränsen. Något som uppmuntrar hushållet måste hittas på.

Å andra sidan blir det alltid tungrott när man blandar in offentlig finansiering. Det blir ett himla regelverk. Så...

varför inte skapa ett skatteavdrag för den fiberinvestering hushållet tar på sig...och låt nätena i övrigt byggas på kommersiell grund...

tänk vilken enkel byråkrati...hushållet betalar sin anslutningsavgift på 1500-2500 euro beroende på nätägarens egen finansieringsgrund och drar av t.ex. 500 euro i följande års skattedeklaration....

inga redovisningar till varken ELY-central, Ficora eller annan myndighet...

Läste i Hesari denna vecka att Suvi Lindén beträffande de staliga pengarna tyckte att kommunerna skall snabba på sin beslutsgång....hon har nog ingen aning om verligheten ute på fältet...inte är det nu kommunerna som gör att det går långsamt...

Bebbe Nyberg
Medlem
# Skrivet: 21 Jan 2011 12:58
Svara 

Verkligheten verkar nog vara det svag intresset att få tillräckligt men hushåll att ansluta sig så man kan komma igång med att bygga fibernät. Det konstigt nog väldigt få som tycker sig vara i behov av fiberanslutning, Ungdomarna säger att dom har ju Iphone och dom äldre tycker att det är bra som det är (förutom några på områden utan ADSL). Det är inte många som kan uppfatta konsekvenserna av dagens utveckling i framtiden.

Vi har på EmsaloNet stöddelarna i stort sett klara men behöver mera anslutare. Sedan har vi finansieringen, det skulle absolut behövas garantistöd. Allt ska ju betalas i förväg. Det är också lättare att få anslutare om fibern redan dras i närheten.

Så har vi fritidsboarna, de är ju i majoritet bland intresserade anslutare här i skärgården. Men en fast månadsavgift ska betalas varje månad fastän flera inte är vintern ute, åtminstone nu när allt är insnöat, eller är utomlands stor del av året. Här är en stötesten, varför går det inte att delvis ha en avgift enligt trafikmängd. Telefontrafiken betalas ju delvis enligt trafik och operatören betalar till ju vidare enligt trafik. Enligt nuvarande system begränsas hastigheten för abonnenten för att få litet mindre månadsavgift. Med denna avgift ska betalas fast man är på resa halva året. Vi har t.ex. en sjöfarare som jobbar två veckor på båt och sen två veckor hemma och frågar att varför man inte kan halva månadsavgiften. Nå infran ska ju betalas men det är inte hela kostnaden.

Nisse
Medlem
# Skrivet: 21 Jan 2011 15:04
Svara 

Jag har den erfarenheten att det är helt onödigt att fråga om folk vill ha anslutning. Svaret blir nästan garanterat nånting spm "Mjaaa ...". Men då grävmaskinen kommer närmare (eller kabelplogen) så börjar man fundera på allvar och då är det rädslan att bli förbigången som avgör. Det är precis lika överallt - i Kouvola så kalgade de om samma sak.

Men jag är inte orolig över anslutningarna - de kommer nog. Problemet är just precis att HELA finansieringen skall på bordet i början ! Och jag tror vi måste komma åt det problemet för att byggandet skall få fart. Staten måste inse att det inte går att skjuta ifrån sej ansvaret och bara föra fram fromma förhoppningar att "någon annan" skall bygga. Lånegarantier är enligt min mening det effektivaste. Man kan nog få till stånd en procedur som fungerar. Vi kan ta modell av skogsdikningen och annat liknande.

Byråkratin är ett hinder som inte bör underskattas. Vanligt folk är livrädda för all byråkrati - med all orsak. De vill inte binda sej till en stor mängd helt vansinniga villkor som nån skrivbordsplanerare har hittat på (helt tydligt i fyllan och villan).

Konkurrensreglerna hör rent ut sagt FAN TILL ! De närmast hindrar konkurrens och leder till att INGEN lämnar in anbud. Hälften av landskapens områden är utan anbud i dagens läge hörde jag i Kouvola. Kommunikationsverket fick minsann inte beröm heller. I ett område var nätet färdibyggt men inget beslut om stödet har ännu kommit !

Skatteavdrag är inte så dumt men vissa krafter håller på att försöka ta bort alla avdrag ...

Bebbe Nyberg
Medlem
# Skrivet: 25 Jan 2011 20:49
Svara 

Nu har @450-nätet sålts, verkar att inte försvinna! Samma firma tänker bygga wimax-baserat 4G-nät för 70 % av befolkningen. Kartan över täckningen visar att Emsalö ligger utanför men nog Bormarv innanför.

http://www.datame.fi/yritys/ajankohtaista

Nisse
Medlem
# Skrivet: 27 Jan 2011 23:06
Svara 

Det är synd om det här landet. Riksdagen har ett "framtidsutskot" som - hör och häpna - tycker att regeringens mål på 100 Megas nät är "onödigt" !!??

Se på

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/tuv l_5_2010_p.shtml

så vet ni vilka idioter som står bakom uttalandet och vilka idioter de hört som "sakkunniga".

I Asien bygger de redan Gigabits nät och så har sådana jubelidioter i "framtidsutskottet".

Det är nog bara att flytta bort ....

Gunnulf
Medlem
# Skrivet: 28 Jan 2011 13:10
Svara 

Kommer inte ihåg huruvida jag tidigare på detta forum har citerat slutklämmen av Världsbankens ekonomisters studie över bredband (här fritt citerad):

"En 10%-enheter HÖGRE bredbandpenetration ledde - i medeltal över 120 undersökta länder från 1980 till 2006 - till 1,2%-enheter snabbare bruttonationalprodukttillväxt PER ÅR. Med ekonometriska metoder kan man konstatera att orsakssammanhanget är FRÅN telekommunikationen TILL ekonomin. (Det finns naturligtvis även en korrelation att ett rikare land har fler telekomanslutningar)"

Detta är i mitt tycke det mest vägande argumentet för statsmakterna att på något sätt stöda finansieringen. Det är ju den OFFENTLIGA statsmakten – inte den PRIVATA (eller kooperativa) telekomoperatören – som har det största intresset att stärka nationalekonomin och förbättra förutsättningarna för företagen, undervisningen, hälsovården och miljövården även i områden som är olönsamma för nätbolagen.

Kommentar: Detta är en historisk undersökning, ej en prognos över vad högre bredbandspenetration kan leda till i framtiden. Den fullständiga tabellen ser ut så här (och innehåller säkert dubbel redovisning av fenomenet). Poängen är att bredband har ett kraftigare inflytande på ekonomin än övriga telekomtjänster.

Impact of 10% higher
penetration of: for:
High-income countries Low- and middle-income countries
Fixed 0,43% 0,73%
Mobile 0,60% 0,81%
Internet 0,77% 1,12%
Broadband 1,21% 1,38%

Gunnulf
Medlem
# Skrivet: 28 Jan 2011 13:18
Svara 

Tillägg: Den intelligenta läsraren kan säkert tolka den tillknusade tabellen i mitt föregående inlägg. En mera fullständig formulering är naturligtvis "Historical 1980-2006 impact of 10% higher penetration level (of fixed, mobile, cellular, broadband access during the years studied) on annual average GDP-growth for (Low- and middel income countries or high-income countries)"

UlfG
Medlem
# Skrivet: 31 Jan 2011 07:24
Svara 

Nisse. Länken till Framtidsutskottet fungerar inte.

UlfG
Medlem
# Skrivet: 31 Jan 2011 07:36
Svara 

Kommunikationsministern kommer på besök till oss i Vasa imorgon tisdag.

1) Den statliga bredbandssatsningen Bredband 2015 är temat. Vi måste komma ihåg följande. Enligt min åsikt höjer vi inte hela Finlands nivå på bredbandsanslutningarna. Satsningen gäller ju endast den glesbygd man låtit identifiera på Finlands karta. Bra så, men för att höja Finlands konkurrenskraft måste fiberbredband även byggas på andra ställen i Finland. Nu har vi erfarenheten att incitamentet 60% gratis pengar för att bygga stamledningar ut till gelsbygdsbyar inte är särskilt intressant bland teleföretag.

2) Glesbygdssatsningen som i sig är bra pekar på det stora problemet. Hur få fastighetsägaren att ta sin del av investeringen. Här måste vi också finna ett incitament. Vilket? Jag anser att detta incitament skall gå att tillämpa i hela Finland i så fall (inte bara 5%:en). Eftersom det inte går att sätta fingret på ETT behov av 100 meg som skulle vara lika för hela Finland bör vi hitta på något som motiverar fastighetsägaren...ändå!

När vi tar offentlig finansiering i bruk...om det sen heter statliga, kommunala eller EU-pengar så råkar vi obönhörligen ut för byråkrati. Ett regelverk som nog är befogat eftersom pengarna (skattemedel) inte får gå i fel börs.

Hur skall vi lösa denna ekvation?

UlfG
Medlem
# Skrivet: 31 Jan 2011 07:55
Svara 

Så gick det till på fullmäktigemöte i Multia...
http://virta.nopolanews.fi/multia/

I Närpes...
http://www.hbl.fi/text/inrikes/2011/1/31/w58279.ph p

Nisse
Medlem
# Skrivet: 31 Jan 2011 10:03
Svara 

Länken till utlåtandet fungerade nog då jag tittade på den men den har tagits bort. Men se på Uusi Suomis artikel:

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/108564-100-megan-n etti-kaikille-%E2%80%93-%E2%80%9Dtarpeetonta%E2%80 %9D

med rubriken "Hundra Megas nät åt all ? Onödigt".

Nisse
Medlem
# Skrivet: 31 Jan 2011 19:04 - Editerad av: Nisse
Svara 

Jag anser nog att Australiens modell är den förnuftigaste. Där låter staten bygga NBN (Nationellt bredbandsnät) eftersom operatörerna inte där heller får nånting till stånd.

http://www.budde.com.au/Research/Australia-Nationa l-Broadband-Network.html?r=70

Modellen med marknadskrafter och litet stöd har redan visat sej vara helt oduglig. Småplotter och småsubventioner hjälper inte mera upp saken.

Syd-Korea har med statliga pengar byggt fibernät för nästan alla och är långt före oss. De skiter nämligen i marknadsdogmerna.

Enligt min mening komemr Europa att bli långt efter om man inte börjar bygga i statlig regi riktigt på allvar. Och det gör att hela den tekniska utvecklingen blir efter.

Börja lär er kinesiska för nu går det åt fanders !

UlfG
Medlem
# Skrivet: 1 Feb 2011 10:17
Svara 

Det är nog bara att konstatera. Australien modellen är överlägsen.

Bebbe Nyberg
Medlem
# Skrivet: 1 Feb 2011 16:50
Svara 

Vi var nyligen på Kommunikationsministeriet, på "aloituspalaveri" angående EmsaloNets planer. Vi lär vara ett pilotprojekt. Nå sen fick riktigt officiellt veta att, nehej, inte finns det nåt svart hål på Emsalö, det har varit nåt misstag. Inga kommentarer gavs. Tydligen har våra förfrågningar beaktats. Men nu måste vi ju ändra våra planer, till jobb, och vem betalar? Vi har redan kommunens avtal enligt en plan som beaktade det svarta hålet, det tog ju bort en stor bit av det stödberättigade området.

En annan sak, om man för kommunal eller statlig lånegaranti, så minskar stödsumman med denna. Gäller alltså som stöd. Så endast privatfinansiering duger. Dåliga nyheter för andelslag.

UlfG
Medlem
# Skrivet: 2 Feb 2011 08:38
Svara 

Är det där med lånegaranti = minskad stödsumma definitivt. Jag förstod på ministern igår att det förekommer diskussioner med EU-kommissionen om frågan.

Nisse
Medlem
# Skrivet: 11 Feb 2011 18:59
Svara 

I dagens Maaseudun tulevaisuu finns min insändare om "framtids"utskottets utlåtande. MT hade fiffigt nog satt som rubrik

"Tulevaisuusvaliokunta menneisyydessä"

Man kan läsa MT på

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/

Klicka på "Näköislehti" och betala 1:50 för lösnumret via mobilen.

ArttuF
Medlem
# Skrivet: 12 Feb 2011 18:15
Svara 

Tiukka tekstiä, tiukkaa tekstiä

Nisse
Medlem
# Skrivet: 13 Feb 2011 21:27 - Editerad av: Nisse
Svara 

Det här börjar likna ett generalangrepp på regeringens beslut. Operatörerna angriper nu då regeringens praktiska genomförande har råkat i svårigheter (vilket inte alls är förvånande). Det är ett lömskt bakhåll där operatörerna med en viskningskampanj försöker få staten att ge upp målsättningen.

Orsaken är helt klar: De vill inte bygga fibernät utan trådlöst. Det förtjänar de mera pengar på.

Hela skitsnacket om "komprimering" är helt huvudlöst men tanken är den att okunniga beslutsfattare skall luras att tro att det "inte behövs 100 Mbit/s". Nu är det ju ett direkt angrepp på fibernätet för det är inte möjligt att bygga ett fibernät "för 20 Mbit/s" eftersom de långsammaste konvertrarna är 100 Mbit/s och Gigabits är inte just dyrare. Så enda orsaken till att man börjar prata om 20 Mbit/s (med en löjlig ursäkt som "komprimering") är att möjliggöra trådlösa nät I STÄLLET för fibernät.

Så operatörerna med mutade eller/och dumma stödtrupper försöker stoppa fibernätsbyggandet.

De förstör Finlands framtid för att tjäna litet mera pengar.

Enda fungerande alternativet börjar vara att liksom Australien bygga ett stomnät i regi av ett statligt bolag. Det behöver inte ens bygga utan kan låta andra bygga - med konkurrensutsättning ! Då blir vi av med den idiotiska byråkratin som tär på byanätens krafter och dessa kan koncentrera sej på sitt eget nät (med statliga lånegarantier). Stomnätet hyrs sedan ut till alla utan diskriminering - såväl stora som små.

UlfG
Medlem
# Skrivet: 15 Feb 2011 09:56
Svara 

Här lite statistik om FTTH från konferensen i Milano...oroväckande beträffande Finland.

http://www.ftthcouncil.eu/documents/presentation/2 0110209PRESSCONFMilan.pdf

ulf

UlfG
Medlem
# Skrivet: 20 Feb 2011 13:35
Svara 

Lite nytt material
http://www.lvm.fi/100megansuomi

Jag deltog i forumet nedan
http://www.lvm.fi/laajakaistafoorumi

Henrik Hausen
Medlem
# Skrivet: 27 Feb 2011 11:21
Svara 

Hej.

"Regeringens" fibernät byggs ut som pilot här i Pertunmaa - det är St Michels telefonförening som är operator. De har nu 178 anslutningsavtal och många fler intresserade. Intressant är, att de för fiber färdigt till varje hus som är högst 100 m från stomlinjen - alltså också de som inte gör avtal nu. I kommunen är det bara två aktiva anslutningspunkter därifrån sen fibrerna förs till varje hus. Allt ser ganska bra ut men staten har ännu inte gjort slutgiltigt beslut i projektet och telefonföreningen har ännu inte fått en enda euro så kanske det inte är helt utan anledning de är lite sura...

I det övriga landskapet och i andra landskap ser det inte så bra ut. Operatörerna tycks vänta på att avtalen skall göras mera lockande och har inte just lämnat in anbud i de senaste omgångarna.

Harri Pursiainen tycks ändå lita på att projektet framskrider, han säger sej ha belägg för att 95 % byggs ut "kommersiellt" och dessutom tycks han tro på den nordsavolaxiska modellen:
http://www.savonsanomat.fi/mielipide/artikkelit/la ajakaista-kaikille/649530
I Norra Savolax har en del av kommunerna bildat ett bolag som skall bygga ut. Det kräver dock att över hälften av nätet finansieras av kommunerna (både kommunandelen och operatorandelen) och det är väl nog ännu ganska oklart om kommunerna anser sej ha råd med dethär.

Den australiska modellen verkar ju fiffigare: staten bildar ett eget bolag som äger stamnätet:
http://www.tietokone.fi/tietokone/uutiset/australi a_ottaa_jattiloikan_laajakaistassa_nsn_kumppanina

Men: är det så, att man i Australien bygger ut till 93 % av hushållen så är det ju det område som Pursiainen säger sej ha belägg för att operatörerna bygger ut utan subvention (?).

UlfG
Medlem
# Skrivet: 27 Feb 2011 17:03
Svara 

Läste Pursiainens artikel.

Om jag förstått så skall man i hela Finland kunna skaffa en symmetrisk 100/100 Mbit/s förbindelse till skäligt pris senast 2015. Nu är de envisa dessa gamla Soneragubbar.

Henrik vad kostar din anslutning i Pertunmaa?

Nisse
Medlem
# Skrivet: 27 Feb 2011 22:23 - Editerad av: Nisse
Svara 

Pursiainen pratar skit - och han vet det !

Det är ungefär på samma nivå som att det år 2000 fanns "fibernät i nästan varje kommun" - vem har sett röken av den ens ?

Det är dravel som är avsett att lura politikerna att allt är bra.

I praktiken händer just ingenting alls. Bara några små byanät och kommunnät byggs (speciellt i Österbotten).

Henrik Hausen
Medlem
# Skrivet: 28 Feb 2011 09:36
Svara 

EU och regeringen har ju lovat ganska mycket pengar till dethär projektet och jag ser inte riktigt andra möjligheter att få fiberförbindelser utbyggda här i våra glest bebygda och steniga trakter. Så jag skulle vara intresserad av ide'er för hur vi skall gå vidare i landskapet.

Pertunmaa: Det stödda basnätet är 146 km och på stött område finns det 400 bostäder, 1 500 fritidsbostäder och en del företag osv. Anslutning inom 100 m från basnätet kostar 1 265 euro inklusive anslutningsbox med Lan och Wlan. Jag bor själv 1,6 km från basnätet och fick anbud på nästan 7 000 euro (tilläggsavgift 6,10 euro/m men den räknas fågelvägen). Vi har inne en ansökan om stöd för anslutningar 100-2000 meter från basnätet så jag har ännu inte gjort avtal. MPY har också lovat lite rabatt och så är här en granne som skulle dela på anslutningslinjen om jag ännu får dem övertalade.

Inom icke stödda områden (kyrkbyn och ett par andra byar) säljer Mpy också anslutningar. Här är prissättningen lika för alla oberoende av avstånd till baslinjen: 1875 euro. Jag tycker nog att man borde sträva efter att få en jämnare prissättning också på stödda områden.

Nisse
Medlem
# Skrivet: 28 Feb 2011 13:16
Svara 

Det är bara att tacka och ta emot ifall man får förbindelse på något sätt till något pris. Tyvärr ser framtiden inte ljus ut för fibernätet i sin helhet men det kan finnas områden där det går att förverkliga.

Vi byggde själva utan en enda cent i stöd och hela nätet betalade vi (och byggde på talko). Anslutningskostnaden är 1000 euro + burkar (ca. 500 euro) och sedan betalar man 20 euro per månad för 100/100 Mbit/s. Och vi har pengar i kassan numera. De första åren var knackiga men nu 7,5 år senare är det inga problem. Pengarna skall vi använda till att uppdatera nätet till Gigabits nät så småningom. Hindersby har vissa långa anslutningar på flera kilometer men stomnätet dras ganska nära allihopa. Numera finns det bara en enda kabel att gräva ned som är över 1 km. Resten har bara några hundra meter.

Hur dyrt det blir att lägga ned kabel är helt beroende på terrängen. Där man kan ploga (lerjordar utan sten) kan man räkna med 1 euro/meter inklusive kabeln (men utan moms). I stenbackar kan det bli upp till tio gånger dyrare. Kommunikationsverket använder överpriser som närmast är tagna från huvudstadsregionen. Operatörerna bygger DYRT.

UlfG
Medlem
# Skrivet: 9 Mar 2011 10:14
Svara 

"Laajakaistan saatavuuden tärkeyttä ei ole Suomessa oikein ymmärretty", sanoo erikoissuunnittelija Ulf Grindgärds Pohjanmaan liitosta.

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/paauuti set/03/fi_FI/laajakaistan_rakentaminen_etenee_hita asti/

Guje
Medlem
# Skrivet: 11 Mar 2011 10:09 - Editerad av: Guje
Svara 

Henrik Hausen: " Anslutning inom 100 m från basnätet kostar 1 265 euro inklusive anslutningsbox med Lan och Wlan. Jag bor själv 1,6 km från basnätet och fick anbud på nästan 7 000 euro "

Det är just precis så orättvist som statens program "2 km till närmaste fiber" faller ut. Låter förstås bra så Finland kan lysa utanför vårt land. Men att lysa 100 m utanför stomnätet verkar inte vara så viktigt.

I vårt lilla Tenala-Bromarv använder vi inte Veikkaus affärsmodell utan följer principen "lika pris för alla". Det skall inte vara så att slumpen avgör vilka hus som får Lotto-vinst, och vilka som drar Svarta-Petter.

För tillfället sprids ryktet att statens bredbandsprojekt håller på att dö ut.

Tex.
- Senaste Prosessori-tidningen 3/2011 sid 32: Rubriken 'Kuiti kotiiin' ei käy kaupaksi

- Rykten i höstas sa att det var 800 projekt runt om i landet som sökte bidrag, varav bara 18 kommit till skott med staten. I den siffran lär pilotprojekten också ingå.
(UlfG, Kan du bekräfta eller förkasta?)

-------------

Statens bredbandspengar är varken riktade åt teleoperatörerna eller åt små fiberandelsslag. Så åt vem är pengarna då menade?

UlfG
Medlem
# Skrivet: 11 Mar 2011 15:20
Svara 

Vi i Österbotten har också principen samma anslutningspris för alla. Det hade jag med i själva upphandlingen som krav. Jag tycker det är mycket orättvist att Henrik skall betala 7000 euro.

Jag har inte hört att projektet skulle dö. Dra nytta av pengarna. Alternativet är ju att konsumenterna betalar allt...även stamnätsdelarna i dessa glesbygder.

Projektet pekar däremot på det faktum att marknadskrafterna kan inte ta hand om denna utbyggnad..precis som vi sagt för länge sedan.

Guje
Medlem
# Skrivet: 13 Mar 2011 20:45 - Editerad av: Guje
Svara 

Dö är kanske att ta i, men statens fiberprojekt verkar inte bli så omfattande som det var tänkt. Jag menar: av 800 projekt blev det bara några få som gått vidare ... om nu ryktet stämmer. En bråkdel alltså!

Det är inte stödet som sådant jag kritiserar. Det skall vi naturligtvis använda fullt ut. Det är upplägget jag är kritisk emot. Det tilltalar varken operatörerna eller andelslagen. Och då undrar jag: VEM skall det tilltala? Knappst är det hushållen heller eftersom de inte kan söka stödet. Dessutom faller stödet orättvist ut då endel bybor betalar 1200e för sin fiberanslutning medan andra betalar 7000e.

pdonner
Medlem
# Skrivet: 17 Mar 2011 09:03 - Editerad av: pdonner
Svara 

Guje: statens fiberprojekt verkar inte bli så omfattande som det var tänkt.

Dethär handlar nog också om att regeringen borde utveckla en realistisk syn på underutvecklingens väsen i mellersta och norra Finland. Det är ju där som projektets tyngdpunkt ligger. I vårt område går I-samhällets alla stödpengar (inklusive fiberstödet) fortfarande till KAISAnet (fd. KPO) och Kainuun Nuotta. De genomför projekt efter projekt utan att få till stånd någonting beständigt. ELY och landskapet financierar det ena hundratusentals euros tomgångsprojektet efter det andra, utan någon som helst ordentlig utvärdering och utan att en enda statsrevisor tar i oegentligheterna. Om inte top-down metodiken bryts ner kommer Iivantiira att vara den absolut sista nejden som får dra nytta av statens investering. Så blir det om inte landskaps- och kommunstyret och deras kumpaner övervakas av den offentliga debatten eller dessa passiva myndigheter. Så står det i landsbygdens utvecklingsprogram för Fastlands-Finland, att utvecklingsarbetet skall växa fram från gräsroten, men här är det precis tvärtom, att landskaps- och kommunmyndigheterna ger en på käften i maskopi med telemonopolet och deras kumpaner i byalagsrörelsen.

Nu har vi alltså den klassiska situationen med fiber på 50 meters avstånd från vår anslutningspunkt. Inbesparingarna som man kunde ha fått genom att dra kabeln funktionellt nära hushållen och genom att dra distributionskablar samtidigt, jo, de gick ju förlorade. Så nu måste man bara sitta och räkna hur mycket dyrare byanätet kan bli. I dagsläget verkar det nog vara nästan otänkbart att man skall kunna dra nytta av de stora investeringarna. Underligt nog, tycks teleoperatören vara helt nöjd med att ingenting händer. Vi ville sätta igång sommaren 2009 och nu börjar det vara sommaren 2011, så 2015 är ju inte så särskilt långt borta. Inte åtminstone i Stagnations-Finlands snigelartade tidsperspektiv.

Fiberprojektet kan ju inte bli omfattande så länge som telemonopolet drivs av region- och kommunalstyret. De får nog precis det som de beställt.

Nisse
Medlem
# Skrivet: 17 Mar 2011 09:21
Svara 

Jag skall i dag åka till Villmanstrand och tala på Södra Karelens 100-Megaseminarium. Lindén är också där (om hon nu är ...).

pdonner
Medlem
# Skrivet: 17 Mar 2011 09:26 - Editerad av: pdonner
Svara 

Säg åt henne att hon borde informera sig om hur det verkligen ligger till i de områden hon ville stöda. Jag står gärna till tjänst ifall hon vill informera sig.

Nisse
Medlem
# Skrivet: 17 Mar 2011 23:56
Svara 

Hon kom nog men som jag gissade så försvann hon genast efter sin taltur.

Intressant var att det kom ganska hård kritik från byarna i glesbygden. Principerna är fina men det fungerar inte. Sonera fick sej kring öronen riktigt ordentligt - och de andra stora operatörerna också.

Helt hopplöst är det inte men visst är det tungt för andelslagen och kommunerna. Byråkratin är hemsk och så kommer det inga beslut från Kommunikationsverket !

Helt fel har Sonera inte då de kritiserar gråzonen mellan extrem glesbygd och stadskärnor. Där bygger ingen.

pdonner
Medlem
# Skrivet: 18 Mar 2011 11:41 - Editerad av: pdonner
Svara 

Jag har nog förståelse för er synvinkel. Men skall man kritisera ett projekt så tycker jag nog att kritikens tyngdpunkt borde ligga på de avsikter som uttalats i projektplanen. Att man sedan uppenbarligen gått in för en olycklig prioritering, är en annan sak. Konstaterar alltså att regeringen velat satsa på de hushåll som ligger inom den sista 96% till 99% av fiberpenetrationen. Och det är där som projektet alldeles uppenbart kommer att misslyckas, om man inte är villig att snabbt omvärdera situationen.

Det misslyckandet beror enligt min åsikt på att regeringen inte har en realistisk syn på förhållandena i utvecklingsområdena. Det är nu tyvärr så att det inte enbart är de sociala, utan också de socio-ekonomiska förhållandena som är helt olika i Österbotten jämfört med Kajanaland och Lappland.

I EU-debatten tycks folkopinionen kräva att banker och kapitalister skall stå till svars för det man ställt till med. Därmed kräver man hårda villkor för finländsk utlåning. Varför går man inte in för samma metodik i finansiering av fiberkommunikation i de finländska utvecklingsområdena?

Jag vet nog svaret på den frågan också och det var därför jag uppmanade dig att säga åt Lindén att det är på tiden att hon informerar sig om förhållandena i vårt område. Ställer gärna upp, men helst i positiv anda, på anmodan från ministern.

Nu godkände ministeriet många av landskapens och kommunernas krav, utan att i gengäld ställa vilkor för den ökade insatsen. Jag tycker man borde ha sagt såhär: Bort med korruption och telemonopol! Annars ger vi inte ökat statsstöd.

pdonner
Medlem
# Skrivet: 9 Maj 2011 16:47 - Editerad av: pdonner
Svara 

Jag fick tag på ett fiberbyggarmaterial som kom ut redan i höstas. Det är Reiniko Oy från Kajana som tillsammans med copywriterbolaget Prepsikka Oy från Esbo gjort en handbok Goda förfaringssätt vid sambyggnad av infrastrukturnätverk. Det förblir lite oklart vad man eftersträvar med det finskspråkiga materialet, eftersom det mesta av innehållet på de 24 sidorna redan publicerats annorstädes, t.ex. av Esa Kerttula från tekniska högskolan i Villmanstrand. - Men kolla gärna materialet och meddela om ni hittar intressanta synpunkter.

pdonner
Medlem
# Skrivet: 11 Maj 2011 13:47 - Editerad av: pdonner
Svara 

Järvi-Suomen kylät ry. har haft ett 'bredbandsseminarium' 15.4.2011. Föreningen har publicerat ett kortfattat sammandrag av mötet på sina www-sidor. En av talarna, Juha Parantainen från kommunikationsministeriet bedyrar att olika operatörer skall ha fritt tillträde i statsstödda nätverk:

Keskustelussa Parantainen vakuutti, että valtion tukemiin verkkoihin on avoin pääsy eri operaattoreille mutta tarkemmin hinnoittelusta ei vielä ole sääntöjä.

Jag känner till två operatörsaspiranter som underhandlat med vår regions Finnet-bolag om fritt tillträde till det stadsstödda nätverket. Men det passar alltså inte för teleoperatorn, som vill att varje hushåll skall bli deras kunder. Att det sedan kan kosta precis vad som helst är kanske följande problem. Klargör prissättningen!

UlfG
Medlem
# Skrivet: 26 Maj 2011 12:47
Svara 

Detta har ni sett med ändå:

Här finns bra material att använda då FTTH marknadsförs:
http://www.lvm.fi/100megansuomi

UlfG
Medlem
# Skrivet: 26 Maj 2011 12:50
Svara 

Här finns olika finansieringsalternativ som ministeriet tagit fram:

http://bredband.selfip.net/forum/filebox/dokument/ pienienwoperaattoreidenjinvestointirahoitusv28.4.2 .pdf

pdonner
Medlem
# Skrivet: 22 Jun 2011 11:48 - Editerad av: pdonner
Svara 

Jag var igår på ännu ett ganska onödigt bredbandsmöte. Illa förberett top-down tillfälle med vilseledande reklamprat utgående från "vår operatörs", dvs. KAISAnets intressen. ELY-representanten som skulle prata om sambygge och fiberandelslagsprojekt uteblev. Inget fiberandelslagsanförande. Åtminstone två kommunfunktionärer var på plats men de höll inte de utlovade anförandena.

Denna gång hade teleoperatör-landskaps -konsortiet stött på patrull i Kuhmo, så nu var kommunsidan på skottlinjen. Det hette: Kommunens arbetsgrupp bör avskaffas och istället bör man installera en styrgrupp som leds av landskapet. Det är den som skall göra besluten. Detta är en regelrätt top-down åtgärd som är ägnad att smula sönder det lokala initiativet. På annat håll lär den formella sidan av arbetet kring kommunens och teleoperatörens överenskommelse översynas av kommunikationsverket.

Nu antydde man att kommunen skall marknadsföra KAISAnets produkter. "Kunta ja KAISAnet voisivat enemmänkin tukea toisiaan." Budskapet framfördes också i klartext: "Kunnalla pitää olla markkinallinen henki kunnan tiedottamisessa", stod det i PowerPoint-föreställningen som föreläsaren läste upp. Däremot framgick det inte hur monopoldistributören tänker "stöda" kommunen.

Det var fortfarande helstopp för försäljning av internetuppkoppling för andra än KAISAnet. Illa genomtänkt propaganda. Jag uppmanade vänligt KAISAnet-försäljaren att göra en omvärdering av denna ståndpunkt eftersom kommunikationsverket instruerat att andra operatörer skall ha fritt tillträde under de kommande 10 åren.

Operatören var ute i blåsväder när den obligatoriska frågan om trådlöst kontra fiber kom upp i en publikfråga. Varför bör vi satsa på dyr fiber när det går att använda trådlös anslutning? Guje har varnat mig för att höja pekfingret så jag försökte vara smidig.

Jag referade tidigare ställningstaganden om hur opålitlig den trådlösa uppkopplingen är och hur dyrt det är att uppdatera den. Eftersom landskapets chefutvecklare var på plats kunde jag inte hålla mig, utan påminde att KPO aldrig uppfyllt det lanskapliga bredbandsavtalets paragraf om 8 megabits förbindelser före början av 2009. Orsaken till avtalsbrottet är att den trådlösa uppdatering blev för dyr för operatören.

Detta med avtalsbrott är en mycket viktig punkt för kommunen. Det är mycket svårt att bilda sig en uppfattning om vilka stomnätsdelar teleoperatören tänker bygga på basen av samarbetsavtalet. Vi har bara den teoretiska kartan med bollar och linjer att tillgå, så det är nog väldigt svårt att ta ställning till den 'offerten'. Fast jag inte tycker särskilt mycket om dessa metaforer så kan man väl denna gång hänvisa till uttrycket oma att köpa grisen i säcken.

Så hade jag färsk information om hur dyrt det blir kundsidan. I förundersökningen om Lipukan Kuitu redogjorde jag för den trådlösa WiMAX-installationens kostnader. Den gick ut på 816 euro. Men tyvärr är inte detta hela räkningen. Som jag också utförligt skrev i min rapport, så växer skogen årligen med en tillväxt på ung. 40 cm. Som vi sett annanstans så leder detta till krångel. Och nu blev det krångel för mig när jag efter 1 veckas besök huvudstadsregionen upptäckt att antennens signal inte alls nådde masten.

För att kunna göra mina jobb så måste jag tillkalla en specialist från Vaala som snabb åtgärdade problemet genom att igen höja några meter på masten. Och jag visste att det skulle bli dyrt, dvs 700 euro. Så nu har den trådlösa installationen kostat oss 1516 euro. Man kan väl med fog påstå att de trådlösa installationerna i långa loppet kan bli verkligt dyra.

pdonner
Medlem
# Skrivet: 17 Jul 2011 13:57 - Editerad av: pdonner
Svara 

Det här med anslutningens pris är nog ett ganska råddigt kapitel. Senaste höst tutade landskapets Finnet-aktör på infotillfällena att man säljer fiberanslitningar till ett pris som var drygt 700 euro. Så fort distributionsmonopolet blev klart så gjorde man prishöjning till 1230. Efter projektperioden blir avgiften 1 384 euro eller mer (beroende på informationskällan).

Det man berättar med mindre bokstäver är att man dessutom debiterar 6,15 euro för det avstånd som överskrider 100 meter. De påstår att det är landskapsdirektören har beslutat att det skall vara så och då är det ju bara att snällt lyssna på när operatörens försäljningsman kalkylerar det höga priset. Och så berättar man inte heller om den del av anslutningsavgiften som är inbakad i månadsavgiften.

Titta på denhär festliga bilden i Sotkamo-lehti. Tyvärr är redaktören för sent ute. Sotkamo har för länge sedan accepterat dessa dåliga vilkor som gjort de ovetande innevånarna till de verkliga betalarna. I Top-Down Finland måste vi kommunmedlemmar förstå att slå till förrän landskaps- och kommundirektörerna gjort besluten över vår huvuden.

Det hette att valfrihet skulle råda: "Användarna anskaffar sitt abonnemang på egen bekostnad av valbar teleoperatör eller annan leverantör" [Käyttäjät hankkivat tilaajayhteytensä omalla kustannuksellaan valitsemaltaan teleyritykseltä tai muulta toimittajalta]. I praktiken har landskapet och kommunen gjort allt man kan för att hindra den valfriheten så nu är det landskapsoperatören som gäller. Och efter det bör man snällt köpa tjänsterna av samma operatör eller någon av operatörens vänner.

En sak som man fäst föga uppmärksamhet på: Hur är det med den 12.650 euros investering som jag måste göra för den sällsynt valbara anslutningen. Är dendär 2 km:s kabeln och vidhängande apparatur min eller teleoperatörens? Om den är min, så tycker jag nog att det skall nog gå att göra för ett billigare pris än 12.650 euro och så bör jag också kunna köpa anslutningen av valbar nätoperatör och tjänsterna av likaså valbara tjänsteoperatörer. Och är anslutningen teleoperatörens egendom så undrar varför det jag som bör punga ut med de pengarna, efter att operatören så massivt backats upp av landskap och kommun så att jag är fastlåst till en operatör som jag inte tycker om?

Nisse
Medlem
# Skrivet: 18 Jul 2011 09:57
Svara 

I dagens Husis finns en artikel om regeringens bredband och det verkar illa, illa.

Regeringen skall fortsätta på samma linje och Kiuru pratar snömos i kvadrat. Hon påstår att det är "realistiskt" att alla har snabbt bredband år 2015 (troligen ändras definitionen till 56 kbit/s i så fall) och "den gemensamma viljan" är avgörande. I samma artikel motsätter sej FICOM utbyggnad så var fan finns den viljan ?

Sorgligt, sorgligt !

pdonner
Medlem
# Skrivet: 18 Jul 2011 14:34 - Editerad av: pdonner
Svara 

Jag tycker att artikeln är något motstridig. I ingressen står det såhär:

Projektet med den supersnabba nätkabeln som den förra regeringen och kommunikationsminister Suvi Lindén påbörjade kommer att skjutas upp.

Bildtexten lyder såhär:

Saktar av. Arbetet med att bygga ut grundnätverket för optisk fiberkabel går långsammare.

Det låter ju intressant, men hur man nu tänker skjuta upp projektet får vi inte veta och var byggarbetet blivit långsammare upplyses vi inte heller. Men sedan heter det såhär (om man alltså vill tro Krista Kiuru):

Jag tycker att det är realistisk målsättning att nästan alla hushåll 2015 har tillgång till ett bredband med hög hastighet, och vi kommar att hålla fast vid den.

Artikeln innehåller en intressant punkt. Ministern vill uppenbarligen trots alla föresatser också informera sig:

Den nya regeringen vill fortsätta på samma linje som den föregående. För att utreda hur projektet framskrider har Kommunikationsministeriet bett om utlåtande från 650 håll, vilket visar hur mångfacetterat projektet är. Utlåtande ska ges före slutet av augusti.

Det är säkert en och annan på detta forum som blivit anmodad att skriva utlåtande och det vore nog mycket angeläget just här i östra Finland. Så kan ni meddela hur man kan bli delaktig i denna massiva runda på utlåtanden.

Hänger ni med? 'Långsamt' och 'realistiskt' bör detta projekt vara, men efter att ha meddelat slutledningarna, ställer man alltså till med en utredningsrunda. Oredigt så det förslår. Hbl-artikeln är skriven av FNB, så snart tutar väl hela landskapspressen ut dessa diffusa ordalag.

pdonner
Medlem
# Skrivet: 18 Jul 2011 15:23 - Editerad av: pdonner
Svara 

Östra Finland och speciellt Rautavaara beskrivs som ett lyckat exempel (det gjorde man också för en tid sedan i Helsingin Sanomat samt YLE/Radio Savo). Och visst låter det inspirerande när den pensionerade vägmästaren blir fiberandelslagsdirektör. Jag talade med ordföranden för Rautavaara-andelslaget för ett par veckor sedan och han sade att man planerar att i en nära framtid öppna den första anslutningen. Så hur väl grundat exemplet är fortfarande oklart.

Lyckat är att man enligt YLE lyckats locka 30% av landsbygdens befolkning att ansluta sig. Det är bättre än på andra håll där deltagandet lär ligga på 10% nivå. Och månadsavgiften är 50 euro (jämfört med 77,90 euro för konkurrenten Savon Kuitu Oy). I Rautavaara avkrävs som minimum en 2 års överenskommelse av abonnenterna. Avbetalning sker under 6 år vilket leder till en anslutningsavgift på 3700 euro. Detta projekt genomförs tillsammans med KAISAnet som får rätt att låsa kunderna till sina tjänster. Så det återstår att se hur lyckat det blir för kommuninnevånarna.

Siffrorna härstammar från en intressant utredning som byalaget i Ranta-Sänkimäki står för. Hoppas att andra byalag intresserar sig för denna viktiga sak.

Guje
Medlem
# Skrivet: 18 Jul 2011 18:28 - Editerad av: Guje
Svara 

Dom där anslutningsavgifterna som kommin presenterar är missvisande.
Såhär skrev jag till komministeriet.

Här en kommentar till MELLANUTVÄRDERING AV BREDBANDSPROJEKTET, 26.5.2011.
Kan du vänligen kolla upp varför Optostarts anslutningspris i jämförelsetabellen är den högsta, dvs. 4047€?

Se sid 10: http://www.lvm.fi/c/document_library/get_file?fold erId=1809656&name=DLFE-12003.pdf <http://www.lvm.fi/c/document_library/get_file?fol derId=1809656&name=DLFE-12003.pdf>

Optostarts anslutningspris är max. 3 150€. Ingen moms tillkommer eftersom anslutningsavgiften är återbetalningsbar.

Avståndet spelar ingen roll för oss. Ändå finns vi med i en prisjämförelse för 100 m fiber vilket är missvisande.

Speciellt när där inte finns någon kommentar om saken.

Vi fick redan arga samtal från våra kunder med anledning av en artikel i Maaseudun tulevaisuus.
Jag tog en närmare titt på ministeriets tabeller och kan konstatera att olika aktörer räknar sin "anslutningsavgift för 100m" på olika sätt.

- En del lägger till ett meterpris över 100m, andra gör det inte.

- En del räknar med avbetalningar (t.ex. 6 år), andra gör det inte.

- En del har momsbelagda anslutningsavgifter, andra har det inte.

Att sälja fiberanslutning för 100€ låter förstås bra.

Gräver man diket på talko och får mediekonvertern för 70€ så blir det 30€ kvar.
För 30€ får man 60m huskabel. Så vem betalar resten?

Inte får väl Rautavaara statsstöd på andra grunder än vi i Raseborg?
Jag tror alltså att man jämför äppel med päron i ministeriets tabeller.
Jag undrar också varför ministeriet inte visar hela prisgaffeln för 100 – 2000 m.

På sidan 9 kan jag läsa:

"I de projekt som är på gång eller som redan är slutförda är den genomsnittliga
längden av accesslinjerna betydligt över två kilometer."
Så varför då denna prisgaffel på 100-300m och inte fulla 2 km?

mvh

Guje Källberg,

Andelslaget Optowest / Optostart r.f.

Guje
Medlem
# Skrivet: 18 Jul 2011 18:32
Svara 

Här är deras svar:

Hej Guje Källberg,

Tack för ditt meddelande, som vi fick via Petri och som vi ska ta hänsyn till som kommentar till mellanutvärdering av bredbandsprojektet. Du kan också sända andra kommentar till mellanutvärdering till ministeriets registratorkontor kirjaamo@lvm.fi

med vänlig hälsning,

Kreetta Simola
Kommunikationsministeriet

Guje
Medlem
# Skrivet: 18 Jul 2011 18:37 - Editerad av: Guje
Svara 

Nåt större ansvar för spridningen av dom felaktiga uppgifterna tycks dom inte ta. Men vi kan alltid sända andra kommentarer till ministeriets registratorkontor. Vi fick en referensnummer.

Det va' det!

Guje
Medlem
# Skrivet: 18 Jul 2011 18:53 - Editerad av: Guje
Svara 

Eftersom jag inte hittar ministeriets alla siffror på nätet sätter jag ut en av rapporterna här:

http://bredband.selfip.net/forum/filebox/dokument/ valiarvioinninaineistoa.pdf

Kolla in sidan 10 där anslutningspriset för 2 km presenteras.
Varför visar ministeriet inte själva denna graf?

pdonner
Medlem
# Skrivet: 18 Jul 2011 20:01 - Editerad av: pdonner
Svara 

Guje: Varför visar ministeriet inte själva denna graf?

Den finns inte med i mellanutvärderingen och den filtreras också bort på INFO-tillfällena. Men här hos oss är det diagrammet som gäller. Hör nu lilla Guje, förstår du inte att detta är affärshemligheter. Dethär är en graf som visar att teleoperatörerna bygger dyrt och fiberandelslagen gör det billigt. Så när man beställt en samling av rekommendationer över hur man bygger billigt, så kommer den första rekomendationen att lyda: Grunda ett fiberandelslag.

Din lista härovan är lång men den innehåller inte följande punkt:

- En del anser att den byggda kundlinjen (under 2 km) överförs efter dyr betalning genom avtal till teleoperatörens egendom

Jag vill också få ett statligt referensnummer för min anmälan, men får inget. Jag har två anmärkningar:

- Statens top-down projekt överför ansvaret till den enskilda kunden som står inför ett alternativlöst val: Tänker han/hon donera den dyra (i vårt fall 13.000 euro kostande) linjen till teleoperatören eller avstår han/hon från all fiberkommunikation.

- Varför gör inte ministeriet en bedömning över hur stor del av financieringen på detta sätt faller på kundens ansvar. Man säger bara plumpt att det är innevånaren som skall stå för den kostnaden, men berättar inte att den investeringen genom avtal överlåtes till teleoperatören.

Nisse
Medlem
# Skrivet: 21 Jul 2011 11:07
Svara 

Jag tittade på mellanrapporten (se Gujes inlägg ovan) och det är hårresande. För en 2 km anslutning skall Elisa ha 52644 euro !!!!! Till och med jag som varit ytterst skeptisk till operatörerna blev alldeles paff. De är ju helt vansinniga !

Det är bara att avskriva hela projektet - ingen kommer att ta en anslutning som kostar ens tiondedelen av den summan. Nu borde man ju räkna ut vad en anslutning kostar under 5-10 års tid men som helhet ser det helt omöjligt ut.

Märk väl att vi har en anslutningsavgift på 1000 euro (+ 200-300 euro för installationen) OCH en månadsavgift på ca. 26 euro (20 för Internet och 6:20 för underhåll - mest för att betala apparater som åskan slår sönder). Och vi har god ekonomi.

Andelslagen har låga kostnader om man jämför med operatörerna så varför understöder visssa landskap och kommuner operatörer som bevisligen är otroligt dyra ? För "kompetensens" skull ? Läs gärna tråden om Rövarpriser. Jag har inte sett mycket som kan kallas kompetens under de 11 år jag tvinnat kring landet och pratat fibernät. Tvärtom är de helt inkompetenta till största delen (med Lovisa Telefon som ett undantag).

Bäst att inse det genast: Regeringens målsättning för 2015 har gått i putten fullständigt ! "Marknaden" vill inte och kan inte bygga ett snabbt datanät. Alla miljonerna kommer att var så gott som helt bortkastade. Operatörerna myglar bara för att få dem stoppade i egen ficka utan att ge vanligt folk en chans att få en anslutning till mänskligt pris.

Marknadstalibanerna till politiker och tjänstemän har förstört hela projektet.

Nisse
Medlem
# Skrivet: 22 Jul 2011 08:58 - Editerad av: Nisse
Svara 

Här kommer diagrammet med 2km pris. Helt otroligt hur priset kan variera mellan 1000 och 52000 euro (Rautvaara med 100 euro har annat system):

2 km priser

(klicka på bilden för större format)

pdonner
Medlem
# Skrivet: 22 Jul 2011 11:14 - Editerad av: pdonner
Svara 

Bra Nisse att du satte in diagrammet. Jag tolkar den delvis felaktigt (jfr. Rautavaara och Suupohja) uppgjorda grafen såhär:

Nätandelslagen erbjuder anslutningar till ett skuldlöst helhetspris som varierar mellan 2500 och 3500 euro. Och det är ju i storleksklass med vad vi brukar räkna. Det är tyvärr struntprat det där med 1000 euro (de har subventioner eller gömd anslutningsavgift). Telebolagen anslutningar varierar mellan 10000 och 40000 euro. Så det må nu en gång för alla vara klart att nätandelslagen bygger billigt och telebolagen dyrt.

Jag vill upprepa det faktum nätandelslagen också särskiljer sig från telebolagen på ett avgörande sätt som kommunikationsverk och ministerium inte noterat. Efter att håvat in 66% av kostnaden från det offentliga stödet, så får telebolaget också till skänks en investering som ingenstans noterats.

I vårt fall betalar landsbygdens innevånare max. 12.650 euro för sin anslutning och den investeringen går rakt in i operatörens ficka. Det sker vanligen inte i nätandelslagets fall där man tom kan få tillbaka den 3000 euro man lagt ut för anslutningen om man väljer att frångå andelslaget. Eller så bör man väl åtminstone få den kabel som man investerat i. Men det går inte för sig med telebolaget om inte kommunen gått emellan och krävt hyfsade avtalsvillkor. Men det gör kommunen inte i denhär uppifrån-neråt arbetsmodellen där allting dikteras uppifrån.

Grafen är såtillvida svår att tolka att de flesta operatörer gömmer en del av anslutningsavgiften i en förhöjd månadsavgift. Hittade tyvärr också ett nätandelslag som gör på samma sätt. Nätandelslagen brukar erbjuda medlemmarna lätt betalda avbetalningsvilkor eller så betalar man anslutningen med en gång.

Rautavaaras skuldlösa anslutningsavgift går ju långt över 3000 euro, men dessutom är Rautavaara bara ett byggandelslag. De låser sina kunder till KAISAnets tjänster. Vitsen med nätandelslaget är för många av oss just motsatsen, nämligen att det gör också månadsavgifterna och de konkurrensutsatta tjänsterna billiga.

Skulle FICORA enligt EU-rekommendation separera internetoperatörrollen från tjänsteoperatörrollen, så skulle hela denna diskussion vara helt klar och på allt sätt fördelaktigare.

pdonner
Medlem
# Skrivet: 25 Jul 2011 21:18 - Editerad av: pdonner
Svara 

Jag berättade ovan om prissituationen i Kajanaland. Samma tidning, Sotkamo-lehti berättade 5.5.2011 att man i föregångarkommunen Sotkamo börjar med att bygga i Naapurinvaara, Torinkylä, Paakki, Suovaara, Vihtamo, Tikkalansalmi, Pekkilä, Kiikarusniemi ja Kokkovirta. Tidningens spetsiga journalist Pertti Granqvist skrev misstroende att man fått 75 abonemang "om man kan tro på operatören". Man publicerade en karta över 'projektområdet' och då kunde också jag se vad det rörde sig om.

Torinkylä, Paakki, Suovaara och Vihtamo ligger på stödområdet samt likaså en liten del av Pekkilä och Naapurinvaara. Resten av byarna ligger i de marknadsbetingade områdena. Så jag ringde upp byföreningarna i dessa byar för att få en bild av helhetsinverkan. Resultatet var nedstämmande. Det visade sig att man oftast hade kännedom om enbart 1 eller 2 anslutningar per by.

Paakki ligger nära Kontiomäki och Corenets kostnadseffektiva prissättning. På ett område med drygt 50 hushåll har bara "några få uttryckt att de tänker beställa bredband" av KAISAnet. "Man anser att abonemanget är ganska dyrt". Ordföranden sade att man har kännedom om att "anslutningsavgiften i andra byar är på annan nivå". Hon hänvisade till situationen i Österbotten.

Ordföranden i Torinkylä byalag sade att han själv bodde på 1800 meters avstånd från anslutningen. Det erbjudna priset var 9000 euro och lite mindre än 3000 euro om han själv gräver. Det passade inte ordföranden, men han kände till två hushåll - far och son - som anslutit sig.

Suovaara har ingen byförening, men en lantbruksförening har man. Här har inte grävmaskinen gått fram men saken har diskuterats. "Dethär är nog så dyrt att inte går vi med." "Vi har fungerande WiMAX." - Trots ambitioner på vetenskaplighet kunde jag inte låta bli att fråga hur det gick att titta på video: "Jo den håller på och laddar hela tiden, så jag sade åt husbonden att det måste nog bli mer /bandvidd/ än så." Här har man dock klara recept: "Det är ingen konkurrens här" så det blir för dyrt. "Man borde ha samma pris för alla".

Naapurinvaara med 500 innevånare ligger mestadels på marknadsbetingat område. Ordföranden hade kännedom om några hushåll som anslutit sig. "Andra tycker att det är lite väl dyrt". Och så hänvisade han till mannen i Sotkamo-lehti som avböjt ett erbjudande på 6.500 euro för en anslutning på 1000 meters avstånd. "Och han skulle verkligen ha behövt" anslutningen.

I Vihtamo tycks det varken bli kabel eller anslutningar. Sotkamo-journalisten Granqvist skrev en ledare med rubriken: "Dyrt och onödigt". Men vi som inte får publiceringsutrymme vara sig i ledare eller på tidningens läsarspalter måste ta reda på hur det verkligen ligger till.

Jag tycker att dagens snabbstudie pekar på att staten borde snabbt reda ut hur projektarbetet verkligen framskrider. Reijo Salminen som skrev ett utkast till mellanvärdering (skriften som Guje hänvisar till), håller på med en grundligare undersökning. Jag undrar dock om man har för avsikt att gå på djupet med den studien. Min tolkning är att projektet är i krisläge. Om inte kursen rättas till får operatorn ett stort offentligt stöd, ett dyrt nät med mycket få abonnenter.

Gunnulf
Medlem
# Skrivet: 27 Jul 2011 10:43
Svara 

Nisses graf den 22 juli lockade mig att botanisera på webben och hittat följande:
• Google avser att spendera mellan $3 000 och $8 000 per hushåll för kanske 100 000 hushåll, totalt kanske en halv miljard dollar enligt http://gigaom.com/2010/02/11/google-fiber-network- cost/, dvs ca Euro 3 500 per hushåll (11 febr 2010)

• Enligt Prism Magazine kostar abonnentledningen ungefär $300 per homes passed (alltså INTE per anslutet hushåll) enligt http://www.ofsoptics.com/press_room/media-pdfs/ftt x_prism-vol41.pdf. Med mina standardantaganden om 50% anslutningsprocent och abonnentledningen =50% av totalinvesteringen betyder denna uppgift ca Euro 800 per anslutning. (12 april 2007)

• I Spanien uppskattar man en totalinvestering om Euro 15 miljarder eller Euro 1 000 per anslutning, men påpekar att den sista 10% blir tio gånger dyrarer, enligt http://ftthexperience.wordpress.com/2009/08/19/how -much-would-ftth-cost-to-be-deployed-in-spain/ (19 aug 2009) Enligt en kommentar kan man inte vänta sig att den privata sektorn investerar dylika summor under de närmaste tio åren.

• En uppskattad totalinvestering i Tysklan är Euro 120 miljarder, eller Euro 5 200 per hushåll, enligt http://ftthexperience.wordpress.com/2010/01/22/dep loying-germany-wide-ftth-network-costs-eur-120-bln / (22 jan 2010)

• I Australien grälar man för fullt om NBN och bollar med totalsiffror om allt mellan A$19 miljarded (med luftledningar, A$23 med grävning) för PON och A$43 miljarder PtP för att nå 90% av hushållen. Den senare siffran ger A$5 600 eller Euro 4 300 per hushåll. Enligt en beräkning kostar ett nedgrävt abonnentnät A$1 800 eller Euro 1 400 per hushåll; se http://ozftth.blogspot.com/2009/04/ftth-nbn-greate st-decision-in-50-years.html. (9 apr 2009)

• Föreläsningen http://www.slideshare.net/yankeegroup/fiber-to-the -home-making-that-business-model-work (2010) har jag inte orkat titta på.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . >>
Ditt svar
Bold Style  Italic Style  Underlined Style  Image Link  URL Link     :) ;) :-p :-( :up: :down: :talk: :confused :cool: :sealed: :noway: ... Använd inte smilies

Kill your darlings

» Namn  » Lösenord 
Only registered users can post here. Enter your login/password correctly before posting a message, or register first.