Adjö till PC:n - Finlandssvenskt fiberforum
Bredbandsgruppen  
Forum RSS feed    Forum - Svara - Statistik - Registrering - Sök -

Finlandssvenskt fiberforum / Diverse / Adjö till PC:n
Författare Meddelande
Nisse
Medlem
# Skrivet: 6 Dec 2012 08:59 - Editerad av: Nisse
Svara 

Jag börjar bli övertygad om att PC:n som den definierades av IBM i tiderna (12 augusti 1981) och senare varianter nu går mot sitt slut.

Orsaken är att det kommer minimaskiner:

- storlek max 10x10x4 cm
- fläktlös
- SSD i stället för hårdskiva
- max 10 W (går på acku)
- "svagare" processorer

Den stora lådan som nu står på golvet försvinner och den lilla burken kan skruvas fast bakom skärmen om man så vill. Tillsvidare behöver vi i alla fall skärm - och ännu större skärm på upp till 60x100 cm. Det är närmast utrymmet på bordet som avgör. Visst finns det projektorer men det är inte bekvämt att arbeta och stirra på väggen.

Tangentbordet blir kvar tills röststyrningen fungerar tillräckligt bra - och troligen också efter det. Mösset skulle jag gärna ersätta med en stationär boll eller spak även om det är sladdlöst. Tidigare sladdlösa tangentbord har krånglat men Logitech K260 som jag köpte till Raspberry Pi fungerar bra. Jag skulle bara vilja ha en styrboll fäst vid det. Jag tror inte jag skulle vilja ha röststyrning som enda inmatning - man blir trött på at prata hela dagen.

Bärbara maskiner har för dålig ergonomi och jag vill inte jobba med dem vid skrivbordet. Skärm och tangentbord bör gå att ställa in precis där man vill ha dem. På tal om inmatning så avskyr jag alla idiotiska ikoner som man skall klicka på. Det går mycket snabbare att skriva in ett kommando.

Just nu är SSD-minne ännu dyrt - omkring 1 euro per GB - men priserna går ned hela tiden. Behovet av snabba processorer som måste ha vattenkylning minskar med SSD som är hundra gånger snabbare än en mekanisk hårdskiva. Därför tippar jag på "svagare" processorer som drar litet ström och inte blir varma. ARM är på kommande - se upp Intel !

Sladdlöst kommer säkert men WLAN är en urusel standard som bara borde avskaffas så fort som möjligt. Blåtand är inte riktigt tillräckligt bra heller så det blir att vänta på något bättre. Till dess litar jag mest på sladdar och Ethernet med Gigabit.

Nu är vi inne i en övergångsperiod igen så det är lönsamt att vänta på nya minimaskiner som bara blir bättre och billigare för varje månad. Jag såg nyss en serie där kunden var på väg ut ur affären med en datamaskin och försäljaren ropar: "Varför inte stanna kvar - den är omodern då du hunnit hem ..."

Blir Intel NUC (Next Unit of Computing) nästa ?

Guje
Medlem
# Skrivet: 6 Dec 2012 10:48
Svara 

"Nu är vi inne i en övergångsperiod igen så det är lönsamt att vänta..."

Bonden i Houtskär väntade också på nästa års traktormodell. Han dog utan traktor.

Nisse
Medlem
# Skrivet: 6 Dec 2012 13:17
Svara 

Måste man köpa så måste man. Men poängen var att det inte lönar sej att byta till senaste modellen om den gamla maskinen fungerar hyfsat.

Det finns folk som alltid måste ha årets modell och det tycker förstås köpmännen om. Det flyttar pengarna i hans ficka. Jag klarar mej utmärkt med tio år gamla maskiner ibland måste man förstås skaffa en ny. Då köper jag sällan det allra nyaste (och dyraste) utan den modell som var sista skriket för ett halvår sedan - och för halva priset.

Men ibland måste man gå över till en ny standard och det är det jag avsåg med att PC:n tar farväl. En ny maskin bör ha anslutningar som fungerar en tid såsom USB 3.0 och HDMI. Jag köper inte maskiner med enbart VGA och USB 2.0 även om de skulle vara billigare.

Bebbe Nyberg
Medlem
# Skrivet: 29 Dec 2012 22:41
Svara 

Ska vi säga adjö till faxen också! Vi har en blivande abonnent här på ön som absolut vill ha kvar faxen. Han är i knipan nu när dom gamla kopparkablarna gåt av efter den stora stormen sista november. Här har fallit massor med träd på södra delen av ön då vinden kom från ett oväntat håll. Det är ju nog bra att det hände nu förrän vi börjar hänga upp fiber i elstolparna.

Men varför vill han ha kvar faxen - jo, han menar att det är den enda greja där trafiken inte kan avlyssnas (av skyddspolisen). Eller borde vi säga att trafiken enligt lag inte får avlyssnas i kopparnätet. Men det lär inte finnas nån lag som förbjuder "avlyssning" i fibernäten, eller finns det? KIllen skickar aldrig per e-post med konfidentiella uppgifter.

Nu vet jag inte om det här är en teknisk sak - att faxtrafik inte kan avkodas - eller är det en lag som bestämmer. Men frågan är att kan man skicka konfidentiell trafik i fibernätet? Eller kunde man koppla faxen med en mediakonverter som gör tonerna digitala till fibernätet? Men nog tycker jag att faxen är ganska gammalmodig nu när man skannar direkt digitalt.

Gott Nytt År annars från EmsaloNet.

Nisse
Medlem
# Skrivet: 31 Dec 2012 09:54
Svara 

Jag kan inte se några tekniska problem med att få faxen att fungera. Trafiken i kopparnätet är redan nu digital så det gäller att få en gammal analog fax kopplad till en adapter (ATA). Det finns adaptrar som har en speciell faxanslutning. Själv använder jag Linksys ATA för våra gamla analoga telefoner och det fungerar utmärkt. Fax har jag aldrig haft så jag har inget behov av en speciell ingång för den. Jag använder en modell med två telefonportar (=två telefonnummer) men det finns en modell SPA3102 som har en telefonport och en faxport (båda analoga).

Annars så är det ju en myt att faxtrafik inte kan avlyssnas. Det är världens enklaste sak eftersom faxprotokollet är offentligt. Och så kan man ladda ned faxtrafiken till en egen fax så är allting på papper. Men visst finns det program som sätter faxmeddelandet på rutan.

All trafik som skall vara konfidentiell måste kodas med hårda och långa nycklar. Helt oberoende av nät och trafiktyp. Den som litar på att fax inte kan avlyssnas kanske sover bra om nätterna men i verkligheten så står han och skriker ut allting över nätet. Det vore nog bättre att skrota faxen och gå över till krypterade tunnlar (VPN eller ssh).

Nisse
Medlem
# Skrivet: 27 Nov 2015 20:38
Svara 

En storsäljare som bryter ned PC-epoken är Raspberry Pi. Jag har redan sju Raspberry i olika funktioner och de nya kör fullständiga opertivsystem (Linux Debian Jessie) - samma som jag kör på min gamla bordsmaskin. Litet långsammare på grund av ARM-processorn men då man kan ha en maskin för varje funktion så gör det inget.

Men nu har Raspberry dragit ned ribban igen ! Nya Raspberry Zero som också klarar ett fullständigt operativsystem kostar 5 euro !!! Alltså FEM EURO !!

http://www.idg.se/2.1085/1.643724/nya-raspberry-pi -zero?utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_c ontent=Nya%20Raspberry%20Pi%20%C3%A4r%20h%C3%A4r%2 0%E2%80%93%20&utm_campaign=IDG%20Express%20Kv%C3%A 4ll%202015-11-27

Det är i verkligheten en gratisdator ...

Darra månde de gamla firmorna.

Ditt svar
Bold Style  Italic Style  Underlined Style  Image Link  URL Link     :) ;) :-p :-( :up: :down: :talk: :confused :cool: :sealed: :noway: ... Använd inte smilies

Kill your darlings

» Namn  » Lösenord 
Only registered users can post here. Enter your login/password correctly before posting a message, or register first.