Fiber till Sannäs i Borgå - Finlandssvenskt fiberforum
Bredbandsgruppen  
Forum RSS feed    Forum - Svara - Statistik - Registrering - Sök -

Finlandssvenskt fiberforum / Frågelåda / Fiber till Sannäs i Borgå
Författare Meddelande
Joakim Monto
Medlem
# Skrivet: 7 Apr 2016 22:48
Svara 

Hej,

Tänkte fråga om ngn har här ett färdigt fråga formulär för intresse av fiber.

Jag och grannen är trötta på Soneras telefon nät och deras ovilja att förbättra deras nät. Vi har kontaktat LPO, för de har fibern redan i Illby, från vår adress är det max 4 kilometer till fiber ändan. Vi var och diskutera med dem före påsk och de lät jätte positiva.
De rekommenderade att vi skulle grunda ett andelslag.
Vi tänkte först kolla hur många andra kan vara intresserade av fiber.

Nisse
Medlem
# Skrivet: 14 Apr 2016 12:44
Svara 

Det finns inte så bra färdiga formulär av den orsaken att ett bra frågeformulär är mycket lokalt. Satsa på att informera ordentligt så folk vet vad de skall svara på. Och förstås är det priset som de vill veta - annars är det svårt att svara buu eller bää. Påpeka gärna att trådlöst kommer att få stora kapacitetsproblem i framtiden och troligen bli mycket dyrare - som det redan gått i Sverige.

Gunnulf
Medlem
# Skrivet: 15 Apr 2016 20:02
Svara 

Joakim,

Liljenet kan bidra med gratis åskådningsmaterial för att starta ett fiberandelslag. Jag flyttar (för sommaren) till Liljendal ungefär i mitten av maj. Om inte förr så kan ni komma som besökare till vår andelsstämma som antagligen hålls sista veckan i maj. Ta kontakt gunnulf.martenson@liljenet.fi !

JoNy
Medlem
# Skrivet: 14 Jul 2017 00:58
Svara 

Joakim Monto och Gunnulf,

Jag är svensk sommargäst i Illby (sedan många år) och försöker klura ut hur de tekniska och affärsmässiga villkoren ser ut för att åstadkomma ett byanät i trakten. Eller överhuvudtaget i Finland.
När jag förhandlar med ISP:er hemma i Sthlm för min bostadsrättsförening så är det någorlunda köparnas marknad, medan jag får lite intrycket av att det är säljarnas marknad som gäller här; stämmer det? (Senaste förhandlingsomgången blev det 89 kr/hushåll/månad för 100/100.)

Hursomhelst är jag nyfiken på vad det blev av Montos idé (här ovan) och anmäler samtidigt mitt intresse att hjälpa till.
Finns nån guru på nätarkitektur och affärsmodeller (Gunnulf?) som man skulle kunna få ringa och prata med, för att kunna identifiera sätt att ruska om marknaden till köparnas fördel?

Vänliga hälsningar,
Johan

pdonner
Medlem
# Skrivet: 17 Jul 2017 15:01 - Editerad av: pdonner
Svara 

Hej Johan

Att kunna identifiera sätt att ruska om marknaden till köparnas fördel?

Detdär med att ruska om marknaden låter i och för sig riktigt trevligt. Tyvärr sysslar vi mest med fiberbygge i glesbygden, dvs i områden där just marknaden saknas.

Hur de tekniska och affärsmässiga villkoren ser ut för att åstadkomma ett byanät i trakten

Vill du fokusera på hur man åstadkommer ett byanät så handlar det i första hand om att kunna hantera byggnadsprojektet. Det kan vara en god utgångspunkt.

Tekniska vilkor?

Du kanske vet att i tekniskt hänseende så är själva fibernätsbygget ingen raketvetenskap. Saknar du sådan insikt så kan jag av erfarenhet berätta att detta forum består dig med den kunskap som behövs för att utföra byggarbetet. - Läs och fråga sedan, ifall du behöver mera vägledning.

Uppkopplingen till Internet är ofta ett knepiskt tekniskt vilkor. EU och staten har tillsvidare inte velat påverka utbudet eller konkurrenssituationen. Därmed är vi lätt utsatta för regionala monopol med allt vad det kan innebära. Då vill den dominerande stomnätsägaran bestämma allt det väsentliga. Är du beroende av stöd så skall du ofta också vara beredd att möta en massa byråkrati, ohälsosam marknadssituation och korruption.

De flesta av oss har satsat på nät utan andra tjänster än Internet-abonemanget (om det nu sedan kall kallas tjänst). Försök läsa vad Nisse skrivit om det dumma nätet.

Affärsmässiga vilkor?

Det finns ett antal olika tillvägagångssätt för att financiera ett byanätsprojekt. Gunnulf och Nisse är säkert mest kompetenta att presentera olika sätt att bygga utan stödpengar (det handlar ofta om sambygge). Ulf, Guje och några andra känner till statens stödmekanismer (främst kommunikationsministeriets 'bredband för alla'). Personligen har jag haft möjlighet att arbeta med medel ur landsbygdsprogrammet (NTM-centralens byanätmedel). Varje modell har sina egenheter, för- och nackdelar.

Engagemang

Märkväl att byanätbygget är ett heltidsjobb. Sommargästernas insatser är väldigt välkomna, men inte utslagsgivande. Vill du få till stånd någonting, måste du engagera dig ordentligt. Det gäller att först skapa ett nätverk på det lokala planet och att arbeta nerifrån uppåt. Talkoandan är väsentlig när byanätbyggaren eftersträvar kostnadseffektivitet. Det ger tät penetration och tillräckligt antal abonnenter.

När nätet är färdigt bör man ha en väl fungerande affärsmodell - men det är kanske en annan diskussion.

Ditt svar
Bold Style  Italic Style  Underlined Style  Image Link  URL Link     :) ;) :-p :-( :up: :down: :talk: :confused :cool: :sealed: :noway: ... Använd inte smilies

Kill your darlings

» Namn  » Lösenord 
Only registered users can post here. Enter your login/password correctly before posting a message, or register first.