TiVi: Skatteavdrag för fiberinstallationer - Finlandssvenskt fiberforum (1)
Bredbandsgruppen  
Forum RSS feed    Forum - Svara - Statistik - Registrering - Sök -

Finlandssvenskt fiberforum / Pressklipp / TiVi: Skatteavdrag för fiberinstallationer
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
pdonner
Medlem
# Skrivet: 31 Dec 2008 13:10 - Editerad av: pdonner
Svara 

Henna Savolainen rapporterar i sin nyhetsnotis "Laajakaistan asennus kotitalousvähennyksen piiriin" att man fr.o.m. början av nästa år får göra hushållsavdrag för data- och kummunikationsteknologiska apparater, program, datasäkerhet och - märkväl - arbeten som hänför sig till installation, underhåll och handledning i användning av dataförbindelser.

Enligt Tietoviikko höjs hushållsavdragets maximumbelopp till 3.000 euro, vilket uppenbarligen passar väl ihop med våra uträkningar om fiberinstallationens kostnader. TiVi-artikeln återfinns på www-adressen: <http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutiset/article20 1757.ece>.

pdonner
Medlem
# Skrivet: 31 Dec 2008 13:43 - Editerad av: pdonner
Svara 

Mer information om hushållsavdraget hittar man på sajten <http://www.kotitalousvahennys.fi/>. Där får man dessutom veta att:

* Maximibeloppet berör underhåll och grundlig renovering av bostaden -- men också fritidsbostaden.
* Man får göra avdrag för 60 % av kostnader inköpta av ett företag, eller 30 % av lönekostnader utbetalade åt en avlönad arbetstagare.
* Avdraget berör skattebetalarna individuellt så har man fru eller sambo går det att göra avdrag för sammanlagt 6000 euro per år.
* Skattebetalaren har ett egenansvar på 100 euro per person.

Skatteförvaltningen kommer att ge närmare anvisningar om ärendet i början av 2009, då den nuvarande anvisningen 'Hushållsavdrag 9.10.2006 dnr 74/32/2006' uppdateras.

Jag skickade följande e-post till kundservicen hos Kotitalousvähennys.fi (suck!):

Kiitoksia hyödyllisistä tiedoista. Olen mukana ruotsinkielisessä, kuiturakentamiseen perehdyttävässä asiantuntijaryhmässä. Kun TiVi:n mukaan kotitalousvähennys koskee ensi vuoden alusta myös tietoliikenneyhteyksien rakentelua, ylläpitoa ja koulutusta, niin olisimme kovin kiitollisia jos informoisitte aihepiiristä myös ruotsin kielellä -- vai onko teillä jokin ruotsinkielinen rinnakkaispalvelu jota emme ole huomanneet?

tholm
Medlem
# Skrivet: 31 Dec 2008 14:14
Svara 

Bör väl kanske specifieras att avdraget gäller 60% av de kostnader som kommer från ARBETET med apparater, program etc.
Hårdvarans kostnader får man inte dra av.
Ett påhittat exempel:
En installation som kostar 3000€
300m fiberkabel=300€, går ej att dra av
En konverter=70€, går ej att dra av
Andel av nodutrustning (switch)=250€, går ej att dra av
Kvar lämnar då en arbetskostnad på 2380€ på vilken man kan göra ett avdrag på 60%=1428€, minus en sälvrisk på 100€, till slut alltså 1328€

pdonner
Medlem
# Skrivet: 31 Dec 2008 15:14
Svara 

Tack för tillägget. Jag kursiverade ordet arbeten.

Var tar du det att inte hårdvaran får dras av? Det är ju i och för sig i kontradiktion med det som Henna Savolainen skriver. Men kanske hon inte kan sin sak?

Guje
Medlem
# Skrivet: 31 Dec 2008 15:27 - Editerad av: Guje
Svara 

( Hoppsan...här hade visst hänt lite i debatten. Nå...här mitt inlägg i alla fall. Vi noterade visst samma sak med tholm: ARBETE inte hårdvara.)

Det har redan ett par år varit på tapeten att datagårdskarlarnas arbete skall bli avdragbart. Vilket är på tiden. Hittills har de hållit datorerna igång i stugorna aus liebe zur kunst. Medan rörmåkarn och snickarn kunnat fakturera fullt ut.

Anmärkningsvärt är att även apparaterna kan dras av. Tidigare har bara själva arbetet varit avdragbart. Nu borde man alltså också få avdra data- och kummunikationsteknologiska apparater!?

Småskeptisk till detta så finner jag lite motstridiga uppgifter på skatteverkets sidor:

"Dessutom utvidgas avdragets tillämpningsområde till installation, underhåll och handledning i fråga om apparatur som hänför sig till data- och informationsteknik"

http://vero.fi/nc/viewarticle.asp?path=5,664&artic le=7703&domain=VERO_MAIN&language=SWE&index=#

Bara arbete,... eller hur tolkar ni meningen?

------
Till sist, av förekommen anledning :

"Hushållsavdraget förutsätter att den företagare eller det företag som har utfört arbetet bedriver skattepliktig verksamhet och är införd i förskottsuppbördsregistret. "

pdonner
Medlem
# Skrivet: 31 Dec 2008 15:41 - Editerad av: pdonner
Svara 

Detdär är väl också motstridigt om man en gång får dra av "30 % av lönekostnader utbetalade åt en avlönad arbetstagare" som säkert inte är införd i förskottsuppbördsregistret. Är det månne så att Henna var ute i förtid och att vi måste vänta och se när "skatteförvaltningen ska ge närmare anvisningar om ärendet i början av 2009".

Däremot kan jag kan sätta ny sprutt på denna tråd genom att informera att finansministeriet också vill sätta fart reparationsbyggverksamheten. Deras anslag på 100 miljoner skall stiga kommande år men man har inte fått tillräckligt med framställningar från landskapen. Och svältlandet Kajanaland ligger också lägst på fattigdomslistan i fråga om brist på idéer.

Guje
Medlem
# Skrivet: 31 Dec 2008 15:46
Svara 

Det blir svårt dethär...

Man skall väl tolka saken som att om ett företag gör arbetet så är det förskottuppbördsregistret som gäller. I fallet med arbetstagare så skall han vara avlönad.

Andemeningen är säkert den att man skall betala skatt på sitt jobb. Då kan avdaget göras. Ljusskyggare element göre sig icke besvär.

pdonner
Medlem
# Skrivet: 31 Dec 2008 15:53 - Editerad av: pdonner
Svara 

Ljusskyggare element... och heimlaga byggarbetare. Hörde du inte när statsministern sade att vi måste konsumera mer! (UlfG sufflerar i god Häkämies/Halonen -stil) Konsumera mer, konsumera mer, konsumera mer!

Guje
Medlem
# Skrivet: 31 Dec 2008 15:55 - Editerad av: Guje
Svara 

Säger dom nåt om produktionen också?

pdonner
Medlem
# Skrivet: 31 Dec 2008 16:01 - Editerad av: pdonner
Svara 

Konsumtion, produktion. Jaha. Nu måste vi göra en liten begreppslig exkurs:

Det allra största idioter som jag haft att göra med är dedär jobbarna och juristerna som härleder all diskussion till euro och cent. Och så säger de att förstår jag mig inte penningvärden så förstår jag inte alls.

Min samhällsbild ser mycket mer komplicerad ut och den innehåller värden av många slag. Är du i grunden 'produktions'-inriktad så diskuterar du samma saker som jag för då kan man också förstå tanken om produktion av andra värden än de som genast går att översätta till pengar.

Ett annat altarnativt sätt att gestalta verkligheten är också att ta 'fördelar' med i begreppsapparaten. Då blir det också mycket lättare att diskutera den finländska korrupitionen.

tholm
Medlem
# Skrivet: 31 Dec 2008 16:04
Svara 

Savolainens text går att tolka på båda sätten...
Själv går jag enligt hur avdraget tidigare behandlats plus att hennes formulering, om man förkortar den blir: laitteiden sekä tietoliikenneyhteyden asennustöitä

pdonner
Medlem
# Skrivet: 31 Dec 2008 16:05 - Editerad av: pdonner
Svara 

Du har rätt tholm. Så står det faktiskt.

Varför vill man se på saken såhär? Om jag skaffar apparater för att utöva mitt yrke så får jag göra avdrag för dem, men om det handlar om nödvändiga hushållskostnader (t.ex. att ha apparatur för ringa nödsamtal) så går det inte för sig.

Denhär tanken där man separerar arbete från hårdvara är en ny pryl som jag också stött på i projektansökningsvärlden, där man tvingar oss att dela upp på projekten så att arbetet och anskaffningarna blir två olika saker (kehityshanke ja investointihanke). Så får de stollarna helt spatt när man bestämmer för utföra först sitt utvecklingsarbete och först sedan gör sina investeringar. Det är alldeles löjligt att det inte går att hantera båda samtidigt, när det adminstratören egentligen vill få till stånd är att dessa utgifter skall behandlas olika. -- Vad gör vi med alla dessa Excel program och andra kalkylatorer om det inte går att sätta in en enkel formel?

Guje
Medlem
# Skrivet: 31 Dec 2008 16:15
Svara 

Tänkte mej främst produktion i sammanhanget svartjobb. Vanhanen mfl. uppmanar säkert till konsumtion av "vita" varor. Vilket bla. leder till bättre finansieringsmöjligheter av tex. fiber.

Produktion av andra värden än de som klirrar hör naturligtvis också till helheten. Men då skall vi inte behöva nagelfara skatteverkets texter. Tycker jag.

pdonner
Medlem
# Skrivet: 31 Dec 2008 16:17 - Editerad av: pdonner
Svara 

Vilket bla. leder till bättre finansieringsmöjligheter av tex. fiber.

Det var ju hit jag ville komma. Det alldeles konstgjort att försöka främja konsumtion genom att bara främja arbete. Vill vi skapa förutsättningar för ett I-samhälle så går det inte för sig att sätta tyngdpunkten bara informationen. -- Det är egentligen en av de säkraste garantierna för att det inte alls blir något I-samhälle.

Det är väl såhär som de utlovade skattelättnaderna med stor sannolikhet inte alls kommer att främja vårt ekonomiska läge?

Guje
Medlem
# Skrivet: 31 Dec 2008 16:20 - Editerad av: Guje
Svara 

I klartext - betala dina skatter annars naggas stödet i kanten....

Spännande fortsättning följer på det kommande GODA NYA ÅRET.

...på er alla. Bredde hälsar: Inga dumheter!

pdonner
Medlem
# Skrivet: 31 Dec 2008 16:29 - Editerad av: pdonner
Svara 

Guje: I klartext - betala dina skatter annars naggas stödet i kanten

Varför ställer man sig då så avogt mot heimlaga metoder. Jag köper vedtraven av grannen (som betalar skatt) för att jag från dendär fina Electronic Energy Meter -apparaten kan läsa ut att det är energipolitiskt och kostnadsmässigt riktigt. Jag vill inte använde oerhört dyr multinationell elektricitet bara för att öka konsumtionen och för att direktör Lilius skall få ut sin helt omotiverade optionsvinst.

När man travar ved tillsammans med grannen så producerar man också kunskap om hur trävirke får lagras längs vägkantarna. Att åtmintone barrträdsvirket skall bort före det att skadeinsekterna angriper. Så vi fiberbyggare får veta att man kan bygga efter den tidpunkten, för då är den överdimensionerade skogaverkningens följder borttransporterade och inte i vägen för fiberplogen. Denna uppbyggnad av kunskap är också produktiv utan att staten får dess mera skatteinkomster.

Ok. Vi går väl in för att fira nyårsbastu och invänta år 2009. Det är ju året då Bromarv börjar bygga sitt fibernät (och reparationsbyggarna kan spara en del av installationens arbetskostnader genom avdrag på hushållsskatt). Inga dumheter!

pdonner
Medlem
# Skrivet: 1 Jan 2009 03:46 - Editerad av: pdonner
Svara 

Epilog 1

Fick följande svar på min ovan citerade förfrågan om svenskspråkig service hos Kotitalousvähennys.fi. Också ett tidstecken, detta 'Best regards' -meddelande:

Hei,

Ei ole ruotsinkielistä sivustoa, mutta voisimme laittaa Google kääntäjän sivulle, joka kääntäisi myös ruotsiksi.

--
Best regards:

--------------------------------------------
Suomen Kotitalousvähennys
Hyypiänniementie 223
58175 ENONKOSKI
myynti@kotitalousvahennys.fi
050 33 977 56 | 050 3626 726
www.kotitalousvahennys.fi

pdonner
Medlem
# Skrivet: 1 Jan 2009 04:12 - Editerad av: pdonner
Svara 

Epilog 2

Det var min son Ilja som kom med tipset om skatteavdrag för fiberbygge:

Laajakaista-asennnukset kotitalousvähennyksiin. Nyt vaan selvittämään mitä verottaja tykkää teidän kuitujen vedosta.

Vår kvicka fiberforumsdiskussion utmynnade i Gujes konlusion: "I klartext - betala dina skatter annars naggas stödet i kanten." Så jag kunde konstatera åt sonen att detta skatteavdrag var till just ingen nytta:

Ilja, jos luet tuota palstaa niin huomaat asiaan liittyvän ikävän vivahteen. Vähennysoikeus koskee vain palkkatyöosuuksia. Me kun korjausrakennamme omaehtoisesti emme hyödy juuri ollenkaan koko vähennyksestä.

Och Ilja kom med följande tolkning:

Eli saatte vähentää vain työllistävän osuuden? Kurja juttu...

pdonner
Medlem
# Skrivet: 1 Jan 2009 04:43 - Editerad av: pdonner
Svara 

Epilog 3

Så vårt samhälle fungerar just såhär inknypplat:

Var och en kan förstå att vill man göra skatteavdrag så måste man betala skatt. Men får man hushållsavdrag för bostadsreparationer som hänför sig till informations- och kommunikationsteknologisk installation, underhåll och handledning, så är det är inte alls mera så självklart att avdraget bara berör arbetsinsatserna, men inte materialkostnaderna. Och ännu konstigare blir det när man skall uppfatta allt detta som en del av regeringens kampanj för att främja arbetsmöjligheter. Det handlar alltså inte mera om att främja skattebetalarens utkomstmöjligheter och levnadsvilkor, utan vi skall vara med i en abstrakt kampanj för att främja det finländska arbetet.

Men i den kampanjen vill jag inte delta, för det handlar bara om att flytta pengar från en ficka till en annan. Jag har tidigare beskrivit hur staten bedrar sig själv genom att betala svart (hallå Guje & alterego!) arbetsunderstöd åt byskolans stödlärare som genast får sparken när hon börjat bli verkligt produktiv genom sitt pedagogiskt fina förhållande till stödeleven. Inte blir det någon ny arbetsmöjlighet i form av arbetsplats, eftersom kommunen genast anställer en ny stödlärare som igen bedrar regering, stad, skola, föräldrar och barn. Så heter det arbetsunderstöd (työllisyystuki), så betyder det på finländska någonting helt annat: förtäckt regional- och socialunderstöd - men tyvärr också: destruktiv pedagogisk och familjepsykologisk insats. -- Inte att undra på att folk blir förvirrade av all denna statsledda korruption.

Så är det nog just också med dessa skattelättnader i form av hushållsavdrag. Det är inget hushållsskatteavdrag. Märkväl att det handlar om verkligt stora pengar i klassen 150 miljoner euro (tänk hur många kilometer stomnät det kunde blir för de pengarna!). Men inte skall de miljonerna stöda skattebetalaren, utan de skall främja konsumtionssamhällets största ideal: att konsumera. Och uppenbarligen så motiverar man också avdraget med att det skapar arbetsmöjligheter.

Om dessa stora pengar alltså flyttas från en ficka till en annan, så vill jag trots allt fråga: Vems ficka är det vi talar om? Vems konsumtion är det man främjar? Vem är det som i detta fall får nya arbetsmöjligheter? Heimlaga fiberbyggaren i Iivantiira har just ingen nytta av herr Katainens avdrag för vi går in för att själv förbättra våra levnadsförhållanden. Det är inte informationssamhällets medborgare som gynnas, utan det är industrisamhällets medlemmar som samlingspartiet (med helt vilsegångna centerpartiets hjälp) vill gynna.

Det verkar som om vi här i Iivantiira skall försöka anpassa oss till ett föråldrat system -- dvs. industrisamhällets produktionsform -- medan vi gör allt vi kan för att vara första utnyttjare av den kommande produktionsformens, alltså informationssamhällets fördelar. Då är vi zombier i en blind process som varken regering, ministerier eller skatteverk tycks ha gestaltat.

pdonner
Medlem
# Skrivet: 1 Jan 2009 04:57 - Editerad av: pdonner
Svara 

Epilog 4

Det var vid denna punkt som nyårsstormen satte in på allvar. Kainuun Energia leverade strömavbrott istället för elektricitet. Eftersom Kainuun Puhelinosuuskunta inte har ordentlig backupapparatur så blev det ju produktionsavbrott för dem också. Deras apparater somnar bort i samband med åskväder och elektricitetsavbrott. Företagarabonnenten (det är jag det) gjorde dendär onödiga felanmälan åt stackarn vid telefonväxeln; onödig, för inte har han den minsta möjlighet att påverka situationen. Det är så att telefonmastens WiMAX-nod inte fjärrstyrs på nyårsafton utanför den någotsånär kunniga personalens arbetstid.

Nisse
Medlem
# Skrivet: 1 Jan 2009 09:45
Svara 

Tja, det är ungefär som jag tänkt hela tiden: Vi är nybyggare som får klara sej själva. Samhället är alldeles för trögt och de krafter som vill ha skatteavdrag alldeles för starkt koncentrerade till Helsingfors.

Därför gäller det att tänka själv och närmast försöka kringgå alla H:forsregler så effektivt som möjligt. Inte mycket har förändrats sedan meeltiden då huvudsaken var att försöka undvika fogden som kom med underliga påbud och försökte skinna folk så grundligt som möjligt.Om det nu sedan är nån dansk kung eller en lika bortkommen regering i Helsingfors som står bakom påbuden gör precis detsamma ur vår synvinkel.

Guje
Medlem
# Skrivet: 1 Jan 2009 14:02 - Editerad av: Guje
Svara 

"Ei ole ruotsinkielistä sivustoa, mutta voisimme laittaa Google kääntäjän sivulle, joka kääntäisi myös ruotsiksi."

som på svenska betyder:

"Det finns ingen engelskspråkiga webbplats, men vi skulle kunna sätta Googles sida, översättaren, som också vända på svenska"

DÄR har vi äntligen lösningen på språkproblemen här i landet. Google Översättaren.

Kan du pdonner skicka följande svar åt myynti@kotitalousvahennys.fi:

Ok, det blir bra. Vi gör likadant på våra sidor så får ni dem också översatta till finska.

mvh Guje

som då blir på finska:

"Ok, se on hyvä. Emme sama meidän puolellamme niin saat ne käännetään suomeksi.

MVH Guje"

PS.
Skicka samtidigt ett mejl till undervisningsministern att hon inte behöver bry sig om studentsvenska längre - Google fixar!

EU borde väl också tipsas om att den finska översättnignstjänsten eventuellt kunde slås ihop med den svenska + en "På finska" Google-knapp .

pdonner
Medlem
# Skrivet: 1 Jan 2009 15:31 - Editerad av: pdonner
Svara 

Fantastastiskt! Vi håll på att skratta ihjäl oss med min likaledes mångspråkiga fru. Det lät ungefär såhär: Goo Goo Google Google LOL!

Detdär skall jag göra, för utan att vara särskilt elak så tycker jag om just denhär sortens direkta svar på tal.

Däremot är det nog onödigt att tipsa EU om denna tjänst för de har sitt eget mångspråkighetsinitiativ som i tiden lyckades producera en brochyr med ett rätt så ansenligt antal välbetalda översättningsfel. Jag kommer ihåg att det var ett tiotal fel per A4. [Sätter in några smakbytar här om jag råkar hitta brochyren].

Guje
Medlem
# Skrivet: 1 Jan 2009 16:31
Svara 

Välbetalda översättningsfel skriver du. Det låter ju bra! Då kunde vi börja sälja Google Översättarens texter till EU och få fibern betald i ett nafs!

UlfG
Medlem
# Skrivet: 2 Jan 2009 11:19
Svara 

Lindén sade ju redan för länge sedan i en intervju att hushållsavdraget kan tillämpas på en fiberanlutning.

- Som tidigare framkommit är det bara kostnader för arbete som är avdragsgilla. I ett fibernätsbygge utgör ju faktiskt största delen arbete (lön), ca 80 %.

- Nu gäller det för oss FTTH-ägare, byggare att specificera anslutningsavgiften i en summa motsvarande arbetskostnader, en annan summa material, utrustning.

- Jag tycke tholm hade en bra beräkningsgrund här ovanför.

- Vi skall hoppas vi får en entydig regel på detta. Ett skatteavdrag på t.ex. 500 euro skulle enligt min mening redan ha varit bra morot på min anslutningsavgift som var 2200 euro. Nåja för mig har tåget gott. MEN vi skall jobba för att hushållsavdraget skall bli ett argument för att försnabba byggandet.

UlfG
Medlem
# Skrivet: 2 Jan 2009 11:20
Svara 

Samma på finska enligt Google:

Lindén sanoi kauan sitten eräässä haastattelussa, että kotitalousvähennys voidaan soveltaa joka fiberanlutning.

- Kuten aiemmin kävi ilmi, että vain kustannukset työ ovat vähennyskelpoisia. Kun kuitua verkon rakentaminen on itse suurimman osan työstä (palkka), noin 80%.

- Nyt on aika meille FTTH-omistajat, rakentajat täsmentää yhteydessä suuruus määrällä, joka vastaa työvoimakustannukset, toinen summa materiaaleja, laitteita.

- Luulen, että tholm oli hyvän pohjan edellä.

- Toivomme, että meillä on selkeä sääntö siitä. A verohyvitys kuten 500, mielestäni jo hyvä porkkana minun yhteydessä oli 2200 euroa. No minulle, juna hyvä. Mutta meidän on tehtävä töitä kotitalousvähennys tulee väite nopeuttaa rakentamista.
svenska > finska ändraÖversätt
Föreslå

pdonner
Medlem
# Skrivet: 2 Jan 2009 13:29 - Editerad av: pdonner
Svara 

I ett fibernätsbygge utgör ju faktiskt största delen arbete (lön), ca 80 %.

Dethär är ju en sak där vår syn avviker märkbart från varandra. Vi ser väldigt olika på kostnadsstrukturen. Och det leder också till helt olika slutsummor, dvs. minst 5000 euro i ert fall och någonting mellan 1500 och 2000 euro i vårt fall. Nu är det tyvärr alltså också så att staten behandlar oss ojämlikt. I ett 'heimlaga'-'omaehtoinen'-'self reliance' scenario vill vi att dendär 80 %:en är möjligast liten, så vi fixar jobbet själv med egna armar och spadar; på längre sträckor utför vi arbetet med egen traktor och plog. Därför blir det mindre eller inget avdrag alls för oss.

Är det riktigt ok, att vi får betala för bensin och muskelvärk själv, men får inget hushållsavdrag att tala om bara av den omänskliga orsaken att vi utförde arbetet själv. Inte att undra på att finansministeriet klagar på att det är för lite grundreparationsarbeten som utförs i Kajanaland. Det är för att vi gör dessa arbeten själv. Folk är fortfarande väldigt kunniga och energiska.

Jag tycker att man skall få jobba enligt samma princip som när bonden Paavo eller Urpo röjde åker för egen hand. Inte betalade de någon lön utan man drog fördel av arbetet genom att kunna odla på en större åkerareal. Det skulle ha en otroligt stimulerande betydelse för lokalekonomin om avdraget kunde också göras på materialkostnaderna. Så vill man verkligen främja hushållets grundförbättrangar så tycker jag att ministeriet borde se till att alla kostnader får dras av på samma sätt. Det handlar ju om att göra förbättringar i hushållet, inte att beställa arbeten av ett företagare. I så fall kunde avdraget hellre kallas beställningsarbetsavdrag eller någonting liknande.

Så visst kan också vi dra av någonting, men de stora fördelarna delas ut åt dem som är passiva och beställer insatserna från en företagare, helst från en teleoperator som samtidigt strilar beställaren i ögat genom all världens gömda kopplingar. Varför i all världen är statens skattelättnader konstruerade så att all verksamhet måste bedrivas i ett beställare-företagare-löntagare scenario när detta system har så negativa följder. Det är detta som jag avser när jag påstår att Holkeris "hallittu rakennemuutos" (vad blir det? bemästrad omstrukturering) egentligen var "hallitsematon rakennemuutos" (obemästrad omstrukturering), men där arbetets och produktionens förutsättningar saknas. Det är just sådana här angelägenheter som leder till vi plötsligt inte mera har råd till sjukvård, byskola och post. Det är för att allt var så fullständigt obemästrat.

Det är något verkligt avigt UlfG med detta. Dethär är slutsatsen av den analys som jag bedrev under nyårets stormnatt.

Nisse säger att man skall strunta i allt detta översittardravel och helt enkelt bara utföra nödvändigt arbete. Det kan man säkert, men det förändrar inte det faktum att vårt samhälle tar kol på alla dem som tror att man kan uträtta någonting med egna händer och tillsammans med andra likasinnade. Tyvärr är det så att samma myndigheter också bestämmer hur man skall odla och hur boskapen skall skötas (eller egentligen: hur den inte får skötas). Sist och slutligen blir det så att det är bara dendär jättefarmaren som kan överleva. Sedan blir det väl också så att man inte mera kan något annat än detdär ena specialgebitet som är tillåtet. För att inte tala om de arbetslösa lönetagarna som flyttade bort. Ingen arbetslöshet, inga skattelättnader, för ingen finns kvar.

UlfG
Medlem
# Skrivet: 2 Jan 2009 14:14
Svara 

så vi fixar jobbet själv med egna armar och spadar; på längre sträckor utför vi arbetet med egen traktor och plog. Därför blir det mindre eller inget avdrag alls för oss.

- Tyvärr är det väldigt lite som går att göra på talko i byggskedet när det byggs över en helkommun på en gång. Vi i Kstad hade med en talkobit..i vår by behövdes inte allas frivilliga insats..det skulle ha förlängt byggtiden..det tog ca 1,5 dagar att bygga till alla 20 hus med en liten Ditch (traktorplog) och två gubbar som gick efter med spaden och fixade..i besvärlig terräng gjorde vi tom två förplogningar och plockade bort stenar.

- Största talkojobbet är nog springet med att få tillräckligt många med i byn.

- Jag snackade med Lindén om hushållavdraget i slutet av året. Skulle hon få bestämma skulle det bli ett enkelt sätt..men det är finansiministeriet som basar över hushållsavdraget

pdonner
Medlem
# Skrivet: 2 Jan 2009 14:27 - Editerad av: pdonner
Svara 

byggskedet när det byggs över en helkommun på en gång.

Det byggskedet vill jag se. Här är det så att inte ens det lilla byanätet skall få offentligt finnas till, för det är ju emot landskapets, TE-centralens, stadens, orttidningens, Pro Agrias, företagar- och byföreningarnas linje och strategi.

Största talkojobbet är nog springet med att få tillräckligt många med i byn.

Jag har funderat om detta springande verkligen behövs. Det var någon som ifrågasatte fibernätsbehovet. Och man hänvisade också till de helt ovetenskapliga enkäter som gjorts av olika instanser. Men vem är det i grunden, som inte behöver optofiberbaserade dataförbindelser; och speciellt när det blir det fullt utvecklade informationssamhällets vitala infrastruktur? Vi har ju också vägar till alla hus. Och inte har det varit så i alla tider. Det var Kekkonen som förstod vägnätet är nödvändig infrastruktur för detta område. Och så har man dragit elektricitet till så gott som alla hushåll. Inte ifrågasätts det heller. (Det verkar f.ö. vara så att energimätaren visar att åtminstone värmen borde skötas på ett mera vettigt sätt än med electricitet, som kunde reserveras för belysning, vattenpump och fibernät.) -- Om basservicen i vårt område helt eller delvis sköts genom dessa datadrivna tjänster, så är det nog antagligen klokast att utgå ifrån att alla behöver förbindelsen.

Nisse
Medlem
# Skrivet: 2 Jan 2009 16:39
Svara 

Vi har precis samma problem. Det enda som kostar är ungefär kabeln. Resten är småpengar eller eget arbete som ingen får lön för.

Vi bygger nog på ett helt annat sätt än i Österbotten.

UlfG
Medlem
# Skrivet: 2 Jan 2009 17:42
Svara 

Vi bygger nog på ett helt annat sätt än i Österbotten.

-Njae...vet inte riktigt...skillnaden är väl den att vi bygger flera byar på engång (hel kommun) medan diskussionen här ofta berör ett litet byanät.

Om vi tar t.ex. Kstad påstods det att det skulle bli ett mycket dyrt nät eftersom vi använde rör och blåsmetod. Vi kunde hålla nere kostnaden just pga talkoinsatser. Materialkostnaden blev lite högre förstås per meter räknat, men i stället kunde vi hantera materialet lätt på talko eftersom allt kunde lyftas med handkraft (små lätta trummor som rymdes i en personbil vid behov). T.ex. Skåpinstallationerna kunde vi för det mesta göra på talko precis som att vara spadkarl vid avsnitt som grävdes. Låsen i alla skåp har också installerats på talko precis som märkning av skåpen (alla skåp har en adress).

Det är på väldigt få ställen det skulle ha gått att använda en vanlig traktor med hemmagjord plog. Vi går ganska mycket utmed statens vägar och där får inget talkofolk jobba. Grävning på tomt har alla gjort själv genom att antingen göra det själv med spade eller bekostat genom att köpa en grävmaskinstjänst. Alla har också skött om håltagning i väggen själva och monterat hemmaswitchens bakvägg (endast plastdelar). Vi har också organiserat tidtabell för svetsaren i hemmet på talko. Vi har också fått lov att sgs gör all arbetsledning på talko. De byansvariga har verkligen haft mycket jobb.

Nu när KrsNET:s första byggfas är över tror vi också att talkoarbetet är över och därför blir anlsutningsavgiften högre i nästa år för de som kommer efter.

Jag är väldigt glad pdonner om ni i era byar får folk att teckna anslutningsavtal utan spring (=infomöten, besök för att teckna avtal, mera infomöten, mera besök...) Det lyckas/lyckades vi inte med här. För alla som tecknar fiber här, har ADSL från förr och skall motiveras att byta upp sig till fiber. Väldigt många har ocks KabelTV.

I KrsNET görs det test med IPTV från och med julen hos några pilotkunder. Fungerar perfekt enligt uppgift. Bättre bild än digitv. Tyvärr kan jag i detta skede inte berätta desto mera om det. Det finns nämligen flera IPTV-tjänstelverantörer på gång.

pdonner
Medlem
# Skrivet: 2 Jan 2009 19:53 - Editerad av: pdonner
Svara 

För alla som tecknar fiber här, har ADSL från förr och skall motiveras att byta upp sig till fiber.

Det problemet har vi som bekant här också, förutom att ADSL:n är WiMAX. WiMAX abonnenterna har dessutom otrevliga avbetalningar som är sammankopplade med antennkostnader.

Nä, inte utan spring. Jag avsåg att det objektiva behovet på välfungerande förbindelser är betydligt större än hos er. Det som ni inte har är krissituationen i landskapsproducerad sjukvård, kommunal hemhjälp och skoltjänster. De långa avstånden höjer dessutom behovsnivån visavi logistikbetonade tjänster. Det är just dessa åldringar och sjuka som tillsvidare kanske är minst intresserade av internetförbindelser, trots att det objektiva behovet är stort. Så vi bör driva på att det blir maximalt antal anslutningar, oberoende om man är nörd eller inte.

Nisse
Medlem
# Skrivet: 2 Jan 2009 20:41
Svara 

Det är klart att nätet skall planeras för varje hus även om det just nu står tomt. Men att få folk att BETALA är problemet.

UlfG
Medlem
# Skrivet: 3 Jan 2009 10:03 - Editerad av: UlfG
Svara 

När vi gjorde kalkylen "drog" vi på kartan fiber till alla hus som var bebodda..alltså med 100 %:s täckning. Då låg vi nånstans kring 1500 per hus (inkluderande allt, t.o.m hemmaswitch). Vi visste att alla inte skulle komma med i första fasen. Vi kom fram till att genom att sätta på ca 500 på det priset skulle det räcka med ca 40-50%:s anslutningsgrad per by.

Med dom siffrorna gick vi ut med information och in i intresseanmälanfasen. I praktiken besöktes sgs som alla hushåll där vi bad om ett icke bindande föravtal (anslutningsavtal). OBS! Detta skall ni som kommer efter förenkla och endast ha listor där folk får sätta namn eller inte.

Med de insamlade intresseanmälningarna på hand prickades DE husen in på kartan och en ny kalkylering gjordes för att säkerställa att priset i föravalet även kan användas när riktiga bindande avtal skall göras.

Efter detta blev det en ny runda till de som tecknat intresse, men nu med bindande anslutningsavtalsblankett. När 40 % av fastigheterna i ett område tecknat bindande avtal kunde man för det områdets del fatta byggbeslut och 50 % av anslutningsavgiften faktureras.

Mycket talkojobb i dessa rundor. Tacksam om någon kan hitta en genväg . - En miljonär kanske som bygger allt på egen risk och räknar med att folk betalar på sikt. Hos oss var satsingen i 2 miljoners klassen.

Nisse
Medlem
# Skrivet: 3 Jan 2009 11:06
Svara 

Nåjo, vi byggde utan intresseanmälan och satsade ca. 10 000 euro (kabeln) i första fasen och då hade vi SEX anslutningar. Anslutningen till Internet var via långsam WLAN. Sedan byggdes nätet ut och vi fick fiberanslutning hela vägen (mycket tack vare kommunen). Men vi satsade totalt ca. 40 000 euro på hela byanätet. Då betalade abonnenterna sina egna konvertrar.

Jag lånade ut ca. 10 000 euro till nätet (som jag fått tillbaka nu).

Det var nödvändigt för det fanns inte resurser att gå omkring i alla stugor och organisera. Inte tid heller. Vi hade en vecka tid att skaffa fram kabel innan kommunen började gräva vattenledning.

Så i mycket var det nog rena nödfallsnätet vi byggde. Inget att rekommendera men det var så illa tvunget att hinna med i kommunens grävande.

Guje
Medlem
# Skrivet: 3 Jan 2009 15:20
Svara 

Förstår inte riktigt logiken bakom missnöjet med att talkojobba och bli "snuvad" på hushållsavdraget.

Den som jobbar på talko betalar ju inte heller nån skatt. Skall han få skattelättnader på sånt som han aldrig betalt nån skatt för?

Annat är det med dem som inte kan jobba på talko. I så fall skall reda pengar slås i bordet för att få saken gjord.

Märk väl, det är med beskattade pengar man betalar kalaset. Pengar som man skaffat sig genom att jobba på annat håll. Typ, för varje 100€ man slitit ihop har staten knyckt 30€ så kvar finns bara 70€ att betala med. Och med den pengen, värd 70% av sitt ursprungliga värde, skall man sen köpa sin fiber.

Den som jobbar på talko får ut 100% av sitt arbete. Den som är tvungen att förtjäna ihop fibern på annat sätt får ut bara 70% av sitt arbete.
Hushållsavdraget kommer nu att göra det arbetet bättre betalt. Men ändå inte lika effektivt som talkoarbetet.

Oklart för mig är om avdaget görs som vanligt från inkomsten eller som i vissa fall från slutlig skatt. Nån som vet? Det har ju en viss betydelse av hur kännbart avdraget är.

På vilket sätt blir alltså talkojobbarna orättvist behandlade? Är inte staten rätt hygglig då den inte björnar in 30€ för varje 100€ fibertalko?

pdonner
Medlem
# Skrivet: 3 Jan 2009 15:50 - Editerad av: pdonner
Svara 

Skall han få skattelättnader på sånt som han aldrig betalt nån skatt för?

Inte det, men hon bör få göra hushållsavdrag för sina hushållsinvesteringar, inklusive nödvändiga optofibermaterialanskaffningar. Frågan är: Är detta ett hushållsavdrag eller är det inte. Vad säger du? Och varför skall politik alltid vara så här konstigt att säger en sak och avser en annan? - Vi borde väl föreslå åt Suvi att man helt enkelt inför ett optofiberavdrag. Då förstår var och en vad det handlar om. Och så får man se om dessa kumsumtions-, arbetsundestöds- och företagsentusiaster hänger med.

Den ena ministern sitter och funderar hur man kan få till stånd skattelättnader och den andra vill få fart på konsumtionen. Och pratmaskinen i oppositionen ropar att återupplivningen är alldeles för liten och att den kommer helt för sent. Kunde inte de tre ena sig om komsumtionsinriktad skattelättnad som dessutom stöder regionalutveckling och landets datainfrastruktur... och dessutom sätter fart på företagarverksamheten och skapar nya arbetsmöjligheter.

Inte är det vi, Guje, som vill bli diskriminerade av telebolagen och statens passivitet. Men det är vi som bör premieras för att vi arbetar för landets intresse och för att vi kan själv lösa denna oreda.

Annat är det med dem som inte kan jobba på talko. I så fall skall reda pengar slås i bordet för att få saken gjord.

Så skulle det inte vara hög tid att stöda heimlaga arbetsmetoder så att den alienerade börjar klarar av sina egna problem. Och samtidigt bygger vi än vänlig och kooperativ samhällsstruktur. Det fråga om en politisk inriktning som vill urarma all vår egen initiativförmåga till förmån för illa genomtänkta och konstgjorda företagsidéer.

Guje
Medlem
# Skrivet: 3 Jan 2009 16:42 - Editerad av: Guje
Svara 

Jamen ARBETET är ju redan avdragningsbart: Ingen skatt om du kör heimlaga, nedsatt skatt om du måste köpa tjänsten. Vad är det som är orättvist gentemot just talkojobbaren tycker du?

Inga hushåll får idag stöd för investeringar i anläggningstillgångar, varken heimlaga- eller lönefolket. På den fronten är det lika orättvist för alla.

Du föreslår ett utvidgat hushållsoptofiberavdrag även på utrustningen. Menar du då att hushållen borde få ännu mer optofiberstöd från samhället än dom där miljonerna staten allaredan lovat i form av stomnätsutbyggnad?

Borde inte alla köpare av optofiberutrustning i så fall få stöd? I jämnlikhetes namn. I slott som i koja.

I så fall - kunde man inte tänka sig en momssänkning på sådana varor? Lite som på böcker och livsmedel? Lika för alla. Rutinerna dessutom inbakade i dagens skattesystem så vi kunde slippa byråkratin.

UlfG
Medlem
# Skrivet: 4 Jan 2009 15:34 - Editerad av: UlfG
Svara 

Vi borde väl föreslå åt Suvi att man helt enkelt inför ett optofiberavdrag.

- Detta gjorde bl.a. Suomen seutuverkot redan för länge sedan - utan respons.

17.8.2007 mötte de Österbottniska näten Suvi i vasa och framförde ungefär följande:

VALTION VAIKUTUSKEINOT
Nykyisellään osa seutuverkkorakentamisesta on tehty TE-keskuksen tukirahoituksen avulla. Tällä hetkellä ei ole tiedossa rahoitusta tietoliikenneinfran tukemiseen TE-keskuksen kautta.

Suurin este seutuverkkojen synnylle on investointirahoitus. Valtio voisi tukien sijaan tai ohella tarjota rakentamislainalle takauksia esimerkiksi yhdessä kuntien kanssa. Luonnollisesti rakentajan tulee täyttää tietyt ehdot osaamisen, hinnoittelun ja toimintaperiaatteiden suhteen. Suomen Seutuverkot ja viestintävirasto voisivat laatia ohjeistuksen.

Toinen vaikutuskeino on kotitalousvähennyt, joka voisi kohdistua teleyhteyden rakentamiseen

Guje
Medlem
# Skrivet: 4 Jan 2009 17:10 - Editerad av: Guje
Svara 

Staten brukar INTE stöda materialanskaffningar. Punkt. Brukar dom säga.

Men att stöda arbete brukar gå bra.

Varför? Tja...man borde väl googla lite och forska i ämnet...

Kanske det har med att statsstödda maskiner i så fall kommer ut och snedvrider marknaden. Man kan ju bara spekulera i vad jag kunde sälja en apparat för som jag fått 60% stöd för. Kostar 100€ och jag säljer den för halva priset.

Inköp: 100€
Stat -60%, -60€
--------------------
Jag betalar: 40€
Jag säljer för 50€
---------------------
vinst 10€

eller så säljer jag för 90€
Då går jag 50€ på vinst. Och köper en stattstödd apparat till för 40€.
Då har jag 10€ + en ny apparat som jag naturligtvis säljer för 90€.
som jag kan förvandla till +10€ + ny apparat...som blir + 10€ + ny apparat... +

Försök samma sak med arbete!

In't vet jag varför staten bromsar stöd av hårdvara. Tölpar hela bunten antar jag...

Nisse
Medlem
# Skrivet: 4 Jan 2009 21:01
Svara 

Det fungerar bara om du har monopol. Annars är det nästan omöjligt att gå över marknadspriset. Och vi har bara riktigt standardburkar som säljs i miljonserier.

Guje
Medlem
# Skrivet: 4 Jan 2009 23:52 - Editerad av: Guje
Svara 

Har ganska lite med monopol att göra, än mindre med hur många miljoner burkar som säljs.

Håkar ni in´t att man enkelt kan missbruka stöd till utrustning?
För det man äger måste man väl få sälja?

Har staten gett bidrag på en viss burk kan du ju sälja den och använda pengarna på nåt annat som staten INTE stöder. Tror ni dom är dumma, dom där kontorsråttorna? Det är klart dom täpper till såna där möjligheter till missbruk.

Däremot är det svårare att missbruka stöd på arbetsinsatser.
Ok, visst försöker folk skoja till sig pengar den vägen också men att sälja gjorda arbetstimmar en gång till kan vara lite svårt.

Ni ropar på skattelättnader för utrustning. Nu är det ju inte alldeles fel att tänka lite själv också!

Vi hade just ett fall här i trakten som handlade om en byggnad som hade renoverats med statstöd nån gång på 80-talet. Nu skulle den byggnaden säljas åt en ny ägare med nya planer för byggnaden. Men tror ni den nya ägaren sådär bara kunde ta byggnaden i bruk för annat ändamål? Nix! Antingen betala tillbaks statstödet - eller så fortsätt med den gamla verksamheten. Punkt!

Tur att statens råttor har ett gott hjärta! I dethär specifika fallet behövde den nya ägaren inte betala tillbaks miljonstödet. Men nära var det!

Så, när vi bygger statsstödda nät: Är vi beredda att eventuellt betala tillbaks stödet den dag nätverksamheten/ägoforhållandena/väderleken blivit ogynnsam och nya tjänster får nya former?

Statstöden behöver ju inte vara lika "fördelaktiga" för kommande släktled som de var på vår tid.

Nisse
Medlem
# Skrivet: 5 Jan 2009 00:42
Svara 

Du har nog rätt. Jag är mycket skeptisk till "stödet". Med alla villkor är det inget stöd alls ...

UlfG
Medlem
# Skrivet: 5 Jan 2009 09:08 - Editerad av: UlfG
Svara 

- Om man får investeringsstöd (maskiner eller fast egendom, ex fibernät) via något EU-progran inbegripande EU-, statspengar eventuella kommunala pengar och förstås den egna privata andelen får man inte avyttra den egendomen på fem år. Efter fem år får du göra vad du vill med egendomen.

- Å andra sidan har jag svårt att förstå varför man skulle vilja sälja ett användarägt datanät nät till någon enskild aktör...för att låta privatmonopolisera det? Vad skulle de ursprungliga ägarna ha att vinna på det?

Bengt
Medlem
# Skrivet: 5 Jan 2009 09:46
Svara 

Brändö-Kumlinge stomnät skall vara i kommunernas ägo i 10 år när det är skrivet i så i stödbeslutet, punkt slut. Det gick inte att Brändö och Kumlinge kommuner efteråt skulle bilda ett gemensamt aktiebolag där de själva äger nätet till 100%. ALLT som står i landskapsregeringens stödbeslut är vi uppbundna till i 10 år framåt, t.ex att vårt nät endast får kopplas upp till EN punkt på ÅLAND.

UlfG
Medlem
# Skrivet: 5 Jan 2009 10:30
Svara 

Åland har egna regler..ibland bättre och ibland sämre...

endast får kopplas upp till EN punkt på ÅLAND.

- Va betyder det i praktiken? Vems punkt är tillåten?

Bengt
Medlem
# Skrivet: 5 Jan 2009 10:56 - Editerad av: Bengt
Svara 

Det skulle väl inte varit så stor skillnad var vi skulle ha kopplat upp oss, men vi utgick från början att vi använder Vårdö som kopplingspunkt. Det var när vi senare även ville ansluta oss till Sottunga som vi fick BLANKT NEJ att använda flera kopplingspunkter. Motiveringen var att stöd har beviljats för allmännyttig tjänst (fiberstomnät) och i den ingår endast EN kopplingspunkt...(?)

Från början ville vi också ansluta oss till Iniö i Åboland men där var det nämnt i beslutet att att vi INTE får använda Iniö.

Bengt
Medlem
# Skrivet: 5 Jan 2009 11:04
Svara 

Åland har egna regler..ibland bättre och ibland sämre...

Jodå, det stämmer bra. Vad jag ville komma fram till är att statliga stöd kan betyda vad som helst.

Alla vet vad stödet till lantbruket för med sig, har du en brädstapel på åkern minskas stödet med motsvarande areal som brädstapeln upptar, dessutom kommer någon och granskar det också. Däremot så har bl.a startstöd för småföretag kunnat vara ganska generösa.

Guje
Medlem
# Skrivet: 5 Jan 2009 14:35 - Editerad av: Guje
Svara 

Vá bra att det kom fram att stödpengar betyder tilläggsvillkor.

Lönar sig säkert att läsa det finstilta. Nån som ännu vill ha hushållen indragna i statligt förmynderi? Själv tänkte jag orka med svansen om jag orkar med hunden.

pdonner, UlfG hur är det? Intresserar avdragsrätt på utrustningen ännu? Inklusive det regelverk som kommer på köpet.

UlfG
Medlem
# Skrivet: 5 Jan 2009 14:47
Svara 

- Va menar Gujje...avdragsrätt...i hushållsavdraget får INTE utrustning räknas in..i övrigt räknar jag med att hushållasvdraget kommer att vara till nytta vid marknadsföring av byggstart för nya användargägda nät.

Guje
Medlem
# Skrivet: 5 Jan 2009 14:59 - Editerad av: Guje
Svara 

UlfG undrade: - Va menar Gujje...avdragsrätt...i hushållsavdraget

Nå Guje menar dethär:

pdonner: "hon bör få göra hushållsavdrag för sina hushållsinvesteringar, inklusive nödvändiga optofibermaterialanskaffningar"

UlfG: "Vi borde väl föreslå åt Suvi att man helt enkelt inför ett optofiberavdrag. - Detta gjorde bl.a. Suomen seutuverkot redan för länge sedan - utan respons."

Var det inte du som var ordförande för länge sen? Men kanske ni inte tänkte er att utrsustningen skulle få stöd.

pdonner
Medlem
# Skrivet: 5 Jan 2009 15:04 - Editerad av: pdonner
Svara 

Guje: Intresserar avdragsrätt på utrustningen ännu? Inklusive det regelverk som kommer på köpet.

Nu diskuterar du med samma termer som jag. Försökte argumentera att den finländska samhällsmodellen fungerar just här inknypplat. Talar man om hushållsavdrag, så skall det också vara ett hushållsavdrag -- och inte en massa irrelevanta begränsningarna och en bunt onödiga papper i bästa EU-stil.

Jag är nog också av samma åsikt med Guje när han klagar på regionnätsorganisationens passivitet. Skulle det vara liv i luckan så skulle man ögonblickligen ha ordnat ett stort offentligt seminarium om staten stomnätsinitiativ. Inte skadar det att fundera på saken, men det är nog så att man blir smått fundersam över denhär julinriktade passiviteten, som leder till att initiativet fokuseras på de ostyrliga landskapen. Speciellt katastrofalt är det hos oss där diskussionen fortfarande fullständigt lyser med sin frånvaro.

Guje
Medlem
# Skrivet: 5 Jan 2009 15:15 - Editerad av: Guje
Svara 

Problemet med skatteavdrag på utrustning är det regelverk ett sådant MÅSTE leda till. Annars blir det missbruk. Och då resonerar jag som så att det är bäst att glömma sådana avdrag.

Jag håller nämligen med staten om att avdrag på utrustning är av ondo. De skall bara inte beviljas. Är vi fortfarande av samma åsikt?

pdonner
Medlem
# Skrivet: 5 Jan 2009 15:37 - Editerad av: pdonner
Svara 

Jag håller nämligen med staten om att avdrag på utrustning är av ondo.

Vill du moralisera så måste du nog motivera dig bättre. Man har ju rätt till avdrag för anskaffning av arbetsredskap, och man kan göra det med ganska minimala tilläggsregler. Värför är det så syndigt om man använder samma princip vid utbyggnad av bostadens dataförbindelser?

Guje
Medlem
# Skrivet: 5 Jan 2009 15:56 - Editerad av: Guje
Svara 

Tag nu en avdragsrätt värd 60% av inköpspriset. Procenterna spelar inte så stor roll - det är principen.

Min faster köper en mediekonverter för 100€. Staten stöder 60€ och hon betalar 40€. Men hon behöver ingen ME så jag köper den av henne för 40€ och säljer den åt nån annan för 90€ - bra pris. Den kostar ju 100€.

Då har jag förvandlat statens stöd på 60€ till reda pengar i en 50-lapp.

Skall jag bjuda dig på lunch, gratis lunch? Staten betalar.

Jag har också en moster...

pdonner
Medlem
# Skrivet: 5 Jan 2009 16:04 - Editerad av: pdonner
Svara 

Vill du och mostern gå in för olagligheter så gör ni just så där. Och så går det ju till i vanligt skattefusk. Men risken finns också där att skattmasen synar mosterns hushållsavdrag och konstaterar att det är du eller någon annan som har media konvertern. Då blir det ju kalabalik när moster Skattefuskare får betala tillbaks avdraget jämte böter för skattefusk.

Hinner inte gräva i tidningspressen just nu, men Kainuunsanomat publicerade nyligen en artikel om hur många som råkat ut för sådan granskning och påföljd. -- Kallas det för korruption när man kommer undan påföjlden eller när man blir fast?

Guje
Medlem
# Skrivet: 5 Jan 2009 16:07 - Editerad av: Guje
Svara 

Who cares?

Både moster och faster mår bra. De har handlat i god tro. Och helt oberoende om jag blir fast eller ej så ligger statens pengar ändå i fel fickor. Gud vet vad som finansieras med det stödet idag.

Hitta du på regler så hittar jag kryphålen.

pdonner
Medlem
# Skrivet: 5 Jan 2009 16:13 - Editerad av: pdonner
Svara 

Dendär etiken har jag fått nog av. För mig får du nog krypa bäst du vill. Vägledning: Det är bara att lära sig att stava "Kotitalousvähennys.fi". Smart företag eller hur? Man skall förstå sig på inkomstlogiken. Jag går hellre in för något konstruktivt.

Guje
Medlem
# Skrivet: 5 Jan 2009 16:26 - Editerad av: Guje
Svara 

Dendär missbrukaretiken har jag också fått nog av! Så då är vi över ens igen.

Inget stöd för utrustning - det är både enklast och bäst så. Man vet ju aldrig vilka griller man sätter i huvet på sina mostrar och fastrar...

Guje
Medlem
# Skrivet: 5 Jan 2009 17:21
Svara 

På tal om inbyggda villkor i stöden:

Fick just in ett mejl av underhuggare Karlsson angående vårt Raseborgssprojekt:

"Vi måste tala med Pomoväst noggrannt innan vi gör något.
Om det är så att statlig finansiering är inblandad från annat håll - ex statens bredbandspengar - så kan vi inte få stöd av Pomoväst."

Jaha, då börjar vi då...

. 1 . 2 . >>
Ditt svar
Bold Style  Italic Style  Underlined Style  Image Link  URL Link     :) ;) :-p :-( :up: :down: :talk: :confused :cool: :sealed: :noway: ... Använd inte smilies

Kill your darlings

» Namn  » Lösenord 
Only registered users can post here. Enter your login/password correctly before posting a message, or register first.