Säker och privat mobil: Librem - Finlandssvenskt fiberforum
Bredbandsgruppen  
Forum RSS feed    Forum - Svara - Statistik - Registrering - Sök -

Finlandssvenskt fiberforum / Säkerhet på nätet / Säker och privat mobil: Librem
Författare Meddelande
Nisse
Medlem
# Skrivet: 16 Sep 2017 14:05
Svara 

Nu är en mycket intressant mobil på kommande: Librem. Den är INTE en Android-telefon och alls inte en Apple-telefon utan bygger på Linux Debian med helt säker och fri programvara.

Bakom satsningen står Purism som i ett par år byggt säkra datamaskiner som INTE snokar i vad du gör. Det är en massatsning (crowdfunding) och skall komma 2018. Jag har förstås anmält mej direkt. Efter allt bråk med kinesiska skurkmobiler och Androids spionprogram som jag försökt stänga av så är den som svaret på mina böner

Kolla in

https://puri.sm/shop/librem-5/

Johanh
Medlem
# Skrivet: 25 Sep 2017 13:38
Svara 

Följer detta med stort intresse. Att få en helt fri programvarustack (GNU/Linux) på smarttelefoner är något man hoppats på ända sedan Nokia försökte med Maemo/Meego på N900 och N9. Jolla försökte därefter med det s.k. libhybris i operativsystemet Sailfish där man tog Googles Android Linux kernel + Android drivrutiner och körde GNU/Linux ovanpå detta. Tyvärr var detta hårt bundet till hårdvaran (med slutna drivrutiner). Mycket arbete krävs för att flytta operativsystemet till en annan telefon. Ännu finns lite hopp där, Jolla släpper nu Sailfish för Sony Xperia X. Också Ubuntu och Mozilla försökte med liknande koncept. Och för framtiden finns det ett visst hopp att åtminstone en del av Android-telefontillverkarna börjar använda den ursprungliga linux-kerneln (har dock inte skett ännu), istället för att låsa in sig på Googles Android-kernel (där säkerhetsuppdateringar är mycket svåra). Detta skulle möjliggöra fler projekt med öppen källkod. Nu är man tyvärr begränsad till de få ARM-processorer som passar för telefoner och som har öppen källkod.

Detta projekt kan jämföras lite med Raspberry Pi, som är en av få apparater på ARM-plattformen som fått en helt fri programvarustack. Skulle Purism få igång utvecklingen och få till stånd någon sorts apparat (oberoende av mottagandet på marknaden), så är jag säker på att det kommer att ha synergieffekter. Varje Android-telefon är en ganska låst apparat, som inte möjliggör särskilt mycket utveckling eller delning av kod (trots att vissa delar är öppen källkod). Men ett sådant här projekt gör att ändringar och tillägg i koden delas inom hela den öppna källkodsvärlden, till nytta för andra projekt.

Nisse
Medlem
# Skrivet: 26 Sep 2017 10:54
Svara 

Jo, det är den första riktigt öppna plattformen för mobiltelefoner. Jag beställde redan ett exemplar av den nya telefonen och deltar i massfinansieringen. Så jag väntar med spänning på år 2019 ...

pdonner
Medlem
# Skrivet: 27 Sep 2017 17:08 - Editerad av: pdonner
Svara 

Vad menas med detta: IP-native mobile handset. Har telefonen någon sorts SIP funktionalitet?

Nisse
Medlem
# Skrivet: 27 Sep 2017 21:32
Svara 

Om jag förstått det rätt så betyder Native IP att hela systemet är byggt med "native" eller naturlig IP. Alltså data transformeras aldrig till ett annat format än IP. Det är alltså IP hela vägen för all sorts data.

Kolla

http://urgentcomm.com/networks-amp-systems-mag/ip- infinite-possibilities

"Watch out for systems that use an IP gateway that converts data from IP to a proprietary network backbone. The inherent complexity of retrofitting legacy circuit-switched systems adds reliability challenges, as well as complexity in design, implementation and operations. In addition, the expansion of such a system will be more difficult and require proprietary switches and equipment.

A native IP architecture has built-in autonomy and survivability, delivering a system that is reliable, highly available and doesn't have to involve additional cost or complexity."

Det är så att säja ett "rent" IP-system (bara IP i hela mobilen).

Nisse
Medlem
# Skrivet: 27 Sep 2017 21:34
Svara 

De har nu 1082 beställningar och har kommit upp till 52,51 % av det behövliga kapitalet för Librem 5.

Nisse
Medlem
# Skrivet: 27 Sep 2017 21:42
Svara 

Jag läste Librem 5 spex på nytt och tror "native IP" betyder att det inte behövs någon operatör för annat än att flytta paketen i nätet. Så rösttelefoni är alldeles riktigt IP-baserad liksom allt annat och allt går över krypterad länk till den andra parten.

Då fungerar Internet enbart som ett dumt nät, dvs. flyttar bara (krypterade) paket mellan apparaterna.

Johanh
Medlem
# Skrivet: 28 Sep 2017 12:27 - Editerad av: Johanh
Svara 

De kommer att använda ett system som heter Matrix (öppen källkod) för att implementera VoIP. https://matrix.org/ Man använder WebRTC som finns i varje browser (för ljud och video), men ruttar telefonsamtal med hjälp av Matrix.

pdonner
Medlem
# Skrivet: 28 Sep 2017 18:43 - Editerad av: pdonner
Svara 

Tackar för intressant information. Det jag läste om Matrix och erfarit av WebRTC väcker dock inte särskilt positiva vibrationer. Däremot är det intressant med system som försöker frigöra sig från spionagenätverket och allehanda beroende av industriella slavdrivare.

Johanh
Medlem
# Skrivet: 2 Okt 2017 00:04
Svara 

Jag deltar nu också i kampanjen. Får se nu hur det går. 60% är redan finansierat.

Spännande bir det också om de kan använda den nyare mikrokontrollern i.MX8 (från Freescale Semiconductor/NXP), som ännu inte kommit ut på marknaden. Annars blir man tvungen att använda den äldre i.MX6. Det är den enda vettiga ARM-mikrokontrollern i dagsläget som går att använda i en telefon med GNU/Linux, eftersom den har öppna drivrutiner och fullt stöd i den vanliga linuxkärnan (alla Android-telefoner kräver en speciell linuxkärna anpassad för Android med speciella drivrutiner som bara fungerar med just den speciella telefonen och anpassade linuxkärnan).

Nisse
Medlem
# Skrivet: 4 Okt 2017 10:31
Svara 

Snart har de fått ihop 2/3 av finansieringen.

Huvudsaken är ju att bygga en telefon utgående från fullständig kontroll över säkerhet och privatliv. Jag har länge kört med öppna system men började ta problemet med telefoner på allvar först i år efter katastrofen med Doogee T5 som hade skurkvara inbyggd från fabriken i Kina !! Den är nu skrotad fastän hårdvaran var riktigt bra.

Apple har varit högst på min lista över äckelteknologi men snart börjar Google hamna i toppen också. Jag har kämpat för att få min Android någorlunda fri från eländet men det går inte så länge Google sitter på Android. Därför är Librem enda alternativet.

Egentligen är jag inte alls intresserad av kamera och annat strunt men säker Internet som är spionfri kan vara bra.

Bäst vore en vikbar dum knapptelefon men sådana finns inte mer ...

Nisse
Medlem
# Skrivet: 4 Okt 2017 10:36
Svara 

En av de viktigaste fördelarna med Librem är de mekaniska strömbrytarna ! De går inte att hacka.

Nisse
Medlem
# Skrivet: 9 Okt 2017 22:56
Svara 

Tydligen får jag ny icks-snokande telefon om ett år för Librem 5 har nu fått in över 100 % av målet.

Ditt svar
Bold Style  Italic Style  Underlined Style  Image Link  URL Link     :) ;) :-p :-( :up: :down: :talk: :confused :cool: :sealed: :noway: ... Använd inte smilies

Kill your darlings

» Namn  » Lösenord 
Only registered users can post here. Enter your login/password correctly before posting a message, or register first.