Farliga mobiler från Kina - Finlandssvenskt fiberforum
Bredbandsgruppen  
Forum RSS feed    Forum - Svara - Statistik - Registrering - Sök -

Finlandssvenskt fiberforum / Säkerhet på nätet / Farliga mobiler från Kina
Författare Meddelande
Nisse
Medlem
# Skrivet: 16 Aug 2017 13:46
Svara 

Jag köpte en ny "smart"telefon från Kina då glaset på min gamla Xcover (med knappar) gick sönder. Jag tänker inte betal 800 euro (eller ens 300) för det skräp de ny säljer så jag prövade på en DOOGEE T5.

Hårdvaran är utmärkt. Batteriet är på mer än 4000 mAh och håller över en vecka. Den är därför litet tung och stor men går an.

Sedan kom det problem. Mitt i allt slår det stora reklamer över hela rutan så man inte kan använda den alls. Återställning till fabriksinställningar tog bort eländet för en tid. Men så såg jag på nätet att FABRIKEN satt in möjlighet för skurkarna att installera skurkvara !!?? Oerhört !!

https://www.computersdealstore.com/doogee-smartpho nes-come-infected-with-malware/

Det är ju omöjligt att bli av med skurkprogrammen då problemet finns inne i systemet. Enligt en uppskattning finns skurkprogrammet i 700 miljoner kinesiska mobiler. Jag skrotar nu den nya telefonen trots den fina hårdvaran för den är helt oanvändbar. Jag skall ännu roota den och köra in ny ROM från nätet så får vi se om det hjälper. Men vist blir man ju helt fly förbannad. Köp inte kinesiska telefoner !

Guje har helt rätt i att säkerheten på nätet är urusel.

Ditt svar
Bold Style  Italic Style  Underlined Style  Image Link  URL Link     :) ;) :-p :-( :up: :down: :talk: :confused :cool: :sealed: :noway: ... Använd inte smilies

Kill your darlings

» Namn  » Lösenord 
Only registered users can post here. Enter your login/password correctly before posting a message, or register first.