Slut på mobildataboomen - Finlandssvenskt fiberforum
Bredbandsgruppen  
Forum RSS feed    Forum - Svara - Statistik - Registrering - Sök -

Finlandssvenskt fiberforum / Trådlösa nät / Slut på mobildataboomen
Författare Meddelande
Nisse
Medlem
# Skrivet: 8 Apr 2015 15:37
Svara 

Computer Sweden skriver att chocken med prishöjning och trafikkvotsminskning har stoppat den svenska mobildataboomen.

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.620144/datat aken-har-satt-stopp-for-mobildata-boomen?utm_sourc e=dmdelivery&utm_medium=email&utm_content=Datatake n%20har%20satt%20stopp%20f%C3%B6r%20&utm_campaign= IDG%20Express%202015-04-08%208%3A54%3A01

Intressant är att Finland är det enda land som numera inte har datakvoter:

"I analysrapporten ”Mobildatapeaken i sikte?” har Tefficient jämfört mobildatautvecklingen i ett flertal länder. De finska operatörerna är de enda som fortsatt satsar helhjärtat på mobildataabonnemang utan datatak. Och följaktligen är det också i Finland som mobildatakonsumtionen ökar i särklass snabbast."

Nå, vi vet vad som väntar på oss.

Nisse
Medlem
# Skrivet: 27 Mar 2016 19:29
Svara 

Idag betalade jag in för mitt kontantkort (DNA prepaid) och märkte att de FÖRDUBBLAT priset ! Det märktes inte direkt för priset var detsamma men längden på giltigheten hälften av förut. Jag har aldrig lyckats få slut på trafikmängden så det är längden på giltigheten som är det väsentliga. Jag har ju kortet enbart som komplement till fibernätet (då jag är ute och åker nånstans).

Frågan är om prischocken på den trådlösa sidan nu börjat i Finland ?

Fortfarande tutar de ut att användningen är "obegränsad". Jag orkade inte lusläsa de allmänna villkoren men vissa operatörer har en gräns för "missbruk". Till exempel om man laddar ned filmer dygnet runt med 300 Mbit/s ?

Nisse
Medlem
# Skrivet: 8 Dec 2016 02:22
Svara 

Och nu kan man säja att chockhöjningen nått Finland. Priset för DNA:s data prepaid har stigit SEX GÅNGER. Förr kostade det 20 euro för ett halvår men nu kostar det 20 euro för en månad.

Snart blir det gråt och tandagnisslan hos dem som tackade nej till fiber då den byggdes. Nu får de själva hyra grävskopa och köpa kabel - inte billigt roligt ...

Nisse
Medlem
# Skrivet: 16 Aug 2017 13:33
Svara 

Nu har då EU-direktivet kommit i kraft. Jag har kollat in en massa olika kontantkort hos olika operatörer och visst har marknaden förändrats.

1. Tre och Comviq går inte att använda inom EU.

2. Telia och Telenor går bra att använda inom EU med kontantkort.

Bästa kontantkortet är Telenor som man kan använda i ett år för 100 kronor !!

Telia har fungerat bra också i Finland men de har i princip begränsningar för användning utomlands.

DNA har höjt sina priser så det slopar jag (inte för att jag använt det just alls).

ÅLCOM har bra nya abonnemang och jag kör med två nummer i två telefoner. De fungerar bra med 4G i Sverige nu också (Tre och Telenor) men av nån anledning så fungerar inte 4G i Medåker där vi har vårt hus ...

Situationen är ännu instabil så man vet aldrig hur det ser ut om några månader.

Fortfarande är trådlösa anslutningar av urusel kvalitet. Mycket stora fördröjningar och tidvis urusel kapacitet. Vi har en ny mast 500 meter från huset i Medåker med 4G fungera med maximalt 20 Mbit/s (mitt i natten). På dagen är det sämre.

5G vet ingen vad är ännu och vi får nog vänta på det. Strunta i reklamsnacket - man kan bara tro på vad man ser då man laddar ned med wget direkt.

Ditt svar
Bold Style  Italic Style  Underlined Style  Image Link  URL Link     :) ;) :-p :-( :up: :down: :talk: :confused :cool: :sealed: :noway: ... Använd inte smilies

Kill your darlings

» Namn  » Lösenord 
Only registered users can post here. Enter your login/password correctly before posting a message, or register first.