4G (LTE) - Finlandssvenskt fiberforum (3)
Bredbandsgruppen  
Forum RSS feed    Forum - Svara - Statistik - Registrering - Sök -

Finlandssvenskt fiberforum / Trådlösa nät / 4G (LTE)
<< . 1 . 2 . 3 .
Författare Meddelande
Bebbe Nyberg
Medlem
# Skrivet: 28 Mar 2013 21:44
Svara 

Det senaste hittade jag här:

http://www.bbc.com/future/story/20130221-smart-net works-for-smartphones

För att få tillräckligt med kapacitet så mångdubblas cellerna (med fiber emellan) men här är ett som kan lösa problemet med inomhuskommunikation; varje lampa är en cell! Jag antar att kommunikationen sen använder elnätet för att gå vidare.

Nisse
Medlem
# Skrivet: 30 Mar 2013 21:18
Svara 

Mjoo, det är inte lätt att få signalen att gå genom elnätet som absolut inte är anpassat till datakommunikation. Sedan kan det hända att det kommer hårda krav på begränsning av störningar från elnätssignalerna. De hålls nämligen inte alls inom kablarna utan stör så in i norden överallt.

De säljer en massa prylar men jag misstänker att eftertankens kranka blekhet slår till så småningom ...

Gunnulf
Medlem
# Skrivet: 26 Apr 2013 13:27
Svara 

Visst börjar man para om "5G"! Se: http://venturebeat.com/2013/03/27/beyond-4g-the-ba ttle-lines-are-already-being-drawn-for-5g/ !

Nisse
Medlem
# Skrivet: 26 Apr 2013 22:12
Svara 

Jodå, det stämmer ganska bra med vad man i släkten pratat om LTE (advanced). Jag har ju vissa kontakter till Nokias LTE-utveckling. 4G är litet bättre än 3G men någon våldsam förbättring innebär 4G inte. Huvudsakliga skillnaden är att 4G är ett rent datanät medan 3G ännu har litet telefonteknik kvar. Kapaciteten kommer inte att bli mycket bättre.

Knappast blir 5G heller något genombrott av den enkla anledningen att Shannon inte kan kringgås utan vidare. Fortfarande är enda möjligheten att skapa MERA kanaler (som inte stör varandra). Och det kan man göra på olika sätt. Enklast är att bygga massor av små och svaga basstationer. Till exempel en i varje hus (som matas med optisk fiber). He-he ...

Har ni hört Harry Belafonte i There's A Hole In The Bucket Dear Elisa ?

http://www.youtube.com/watch?v=ElLpKewnxp4

Guje
Medlem
# Skrivet: 28 Apr 2013 14:48 - Editerad av: Guje
Svara 

FÖR ganska exakt 2 år sedan sa Ericsson att 4G blir den sista.

Citat:

–Vi ser inga tecken nu på att det blir ett 5G. I alla fall inte om vi använder högre datahastighet som definition av vad en ny generation är, säger Jan Färjh forskningschef på Ericsson, världens största leverantör av mobilsystem.

http://www.svd.se/naringsliv/innovation/4g-sista-g enerationen_6131107.svd

(Se även vår egen va-va-de-vi-sa-tråd
http://bredband.selfip.net/forum/index.php?action= vthread&forum=23&topic=558 )

Nu två år senare är Ericsson ändå igång med 5G. Och som jag förstår det - utan att behöva äta upp det dom sagt.

FÖR! 5G blir inte snabbare - det blir bara bättre, precis som dom sa för två år sedan. En sådan utveckling har vi ju alla väntat på: Att de trådlösa systemen äntligen skulle börja fungera.

FÖR! Inte finns det väl nån som kan påstå att 3G eller 4G skulle fungera? Å andra sidan finns det väl ingen som kan påstå att de INTE skulle fungera heller. (Den Trådlösa Paradoxen)

Guje
Medlem
# Skrivet: 28 Apr 2013 14:55 - Editerad av: Guje
Svara 

Här en artikel om 5G kraven

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/mobiltel e/article3678633.ece

När ni läst artikeln, försök svara på de två viktiga frågorna:

1) Vilken hastighet kommer 5G att ha?

2) Vilken räckvidd kommer 5G att ha?

Men allt annat fanns visst med ....

Precis som dom säger
"Det handlar om mer än högre hastighet, mer kapacitet och kortare svarstider."

Nisse
Medlem
# Skrivet: 28 Apr 2013 20:45
Svara 

Om man inte får högre hastighet, inte mera kapacitet och inte kortare svarstider - vad får man då ? Det uppenbara svaret är förstås: Stabilitet, dvs. att det fungerar precis som Guje skrev. Och det är förstås en mycket bra sak.

Naturligtvis lovar de i alla fall högre hastighet, mera kapacitet och mindre fördröjning men allt det får man bara genom att ändra strukturen (bygga massor av små basstationer på nära håll). Och det har vi behandlat till lust och leda redan. Det blir alltså ett fibernät med de sista metrarna trådlösa.

Det där med 3G, 4G och 5G mm. är ju bara reklamprat som inte behöver ha någon täckning alls i verkliga livet - i tekniken. Rent tekniskt är det inget problem alls att få trådlöst 10 Gbit/s men att bygga ett NÄT med den hastigheten börjar ge problem med täckning och kostnader. Det finns ju redan Blåtand 4.0 som klarar 480 Gbit/s - upp till 10 meter. Men försök bygga ett landstäckande nät av det ...

Det är nu bara så att hög hastighet, stor kapacitet och korta svarstider ger kort räckvidd.

Gunnulf
Medlem
# Skrivet: 8 Maj 2013 12:34
Svara 

Visst behövs det nya standarder för trådlöst. Kallar man dem 5G så OK för mig. På Pöyry Telecom hade vi ett concept "Mission critical connectivity", t.ex. förbindelsen mellan styrdatorn och maskinen i andra ändan av fabrikshallen, eller mellan polisens Virve-teminal och brottslingdatabasen. Inte vågar Fingrid styra sitt högspänningsnät över något publikt telekomnät. Bankerna skrattade ut telefonbolagen när vi någon gång i på sjuttiotalet erbjöd oss att sköta deras kryptering. Så livsviktiga saker ämnar användarföretagen garanterat fortsätta att ta hand om själva!

Kymmenedalens el har nu monterat trådlösa elmätare hos oss i Lovisa och de kan säkert fungera över vilket nät som helst – informationsmängden är ju högst några bit per dygn. Men att ta hand om identiteten i miljarder trådlösa självmedvetna och självreglerande prylar är en IT-uppgift av en helt annan storleksklass. Inkopierar här nedan ett PM som jag skrev för tre år sedan och som kan ha ett visst intresse i det här sammanhanget.

Gunnulf
Medlem
# Skrivet: 8 Maj 2013 12:36
Svara 

THE FUTURE OF TELECOMMUNICATIONS

• Key forecast: Growing from the present about 4.6 billion cellular subscribers, by 2020 there will be about 50 billion wireless devices.

Any scenario for the future of telecommunications must start from an understanding of the likely future of the whole worldwide telecommunications industry. Any forecast must inevitably use the concepts and words of the present, knowing that our fantasy of today is unable to imagine the things that will happen. The changes ahead are momentous.

Overall trends

Some key drivers are the needs of the poor, the handset "acrobatics" of youth, the "instant" corporation/"spreadsheet company" and China. Key enablers are technology and regulation.

The whole concept of "subscriber" is likely to become blurred, as not only people talk over their cell phones, but more and more devices will have a machine-to-machine wireless connection. Any complicated device – cars, machines, household durables, you name it – will have an in-built diagnostic processor, perhaps a GPS locator and a wireless access function, through which it advices a monitoring center about its conditions and describes its possible failures to the repairman = "instant company".

These devices will have multi-standard access functionality and will be able to contact whatever base station that happens to be available. The standards competition between e.g. WiMAX and LTE will become irrelevant. The price trend of electronic equipment is likely continue at -5% ... -15% per year.

In order to guarantee practically unlimited capacity, fiber optics will nudge further and further outwards. It is likely that at the outer end there will be not only a local WLAN antenna but a "femtocell" wireless base station that can access any mobile switching center over the internet, thus enabling any passing mobile subscriber or device to contact its service supplier.

Operators offering "triple-play" – telephony, cable TV and Internet access over the same fiber – will have more and more competitive advantages over "simple-players". And "quadruple-play" includes also cellular.

Already EU mandates the accounting separation of (big) operators into "network operator" and "service provider". There will be ever more horizontal business segments – see for instance the emergency of "tower companies", handling base station infrastructure for several competing cellular operators. The IT functions are outsourced to IBM, call centers to India. "Managed capacity" network outsourcing contracts to Ericsson or Nokia enable the cellular operator to focus on strategy, service innovation and marketing. This restructuring will continue.

Today's subscriber is interested in getting in contact with the other guy, wherever he is, and doesn't worry about how the telco achieves this magic. Tomorrow's ICT user will be interested in what he can achieve – transferring money, getting medical or weather advice, booking tickets, viewing movies, etc – and does not even think about the telecoms connection in-between. The telco will become a servant to the service provider, who may even pay for the user access function.

Agility of the telco will become ever more important. Watch the new business models and industry structures, invented e.g. in Africa and India, enabling operators to serve low-income subscribers. According to Jeffrey Sachs, "the mobile phone has become the single most transformative tool for development". This transformation will continue.

Everything that can be handled electronically will be handled electronically, often without the intervention of humans. Here are many extremely important issues of security, privacy and trust that stretch across industrial boundaries between e.g. banks, government departments, telecom companies and IT service providers.
GMå 26-jan-10

Danno
Medlem
# Skrivet: 9 Maj 2013 12:40
Svara 

Gunnulf: Kymmenedalens el har nu monterat trådlösa elmätare hos oss i Lovisa och de kan säkert fungera över vilket nät som helst – informationsmängden är ju högst några bit per dygn. Men att ta hand om identiteten i miljarder trådlösa självmedvetna och självreglerande prylar är en IT-uppgift av en helt annan storleksklass.

Det är en intressant "nöt" du berör. Det intressanta med elnäts utvecklingen är just den att alla de här miljarderna trådlösa självmedvetna och självstyrande "prylar" fungerar på elektricitet och därmed också kommer att behöva information om elpriset för att vara så billiga som möjligt för användaren. Och därmed kommer eldistributörerna att behöva information om förbrukningen, så att "eltillverkarna" i sin tur vet vad elpriset skall läggas till, i förhållandet till konsumtionen. Den informationen kommer att skötas via elmätarna som nu har installerats. Det är mycket information och det är nog inte något G:nät som kommer att kunna sköta om den informationens distributionen. Konklusion: fiber till alla fastigheter som har energiförbrukning från elnätet.

Sedan har vi det kommande europeiska "smarta" elnätet som byggs ut och det i sin tur behöver realtids informationsöverföring (under 20 millisekunder) och det klarar inte ett G:nät av. Konklusion: fiber till alla punkter som har med elöverföring att göra.

När denna utveckling tar fart så kommer antagligen kvalitets behovet att minska på dessa G:nät och därmed också kvaliteten på näten (hur heltäckande de är och hur överföringarna fungerar i praktiken).

Gunnulf
Medlem
# Skrivet: 9 Maj 2013 14:42
Svara 

Danno, Din kommentar fick mig att öppna Kymmenedalens els hemsida för att ta reda på vad den fjärravläsbara mätaren egentligen gör: Inte är den särdeles intelligent, den kan i realtid berätta min förbrukning till elbolaget och koppla på grunkor som går på nattström. Men verklig nytta har den redan bidragit till: När jag besökte strandstugan vid Pernåviken (i ett område med mest sommargäster) i vintras, fann jag att två faser av tre var strömlösa – en potentiell katastrof för vattenrör. Ett samtal till felteknikern ledde till att han på några minuter kunde konstatera att detta stämde och att även grannen saknade samma faser och att felet måste vara i transformatorn (vilket tydligen ingen av de få året-runt-boarna hade berörts av). När jag en liten stund senare körde upp mot Lovisa mötte jag elverkets reparationsbil!

Men förra vinterns stormar ledde till att telefonledningen var av två gånger, så trådlös back-up är nog bra!

Jag håller helt med dig beträffande visionen om det intelligenta elnätet som optimerar pris och förbrukning och styr elutrustning på ett optimalt sätt och att datamängden blir ganska stor, men det är nog först nästa generation elmätare.

Danno
Medlem
# Skrivet: 9 Maj 2013 15:09
Svara 

Gunnulf: men det är nog först nästa generation elmätare.

Till Fortums Energiboxen ("smarta elmätare") har de en tilläggstjänst som är just en "regler" tjänst som består av en skild burk som är kopplad till värmefunktionerna i huset. Den är för tillfället under testning i Esbo och kommer att lanseras för samtliga Fortum kunder inom ett år (enligt fortums representant på Vasa Energyweek i Mars). Den burken styrs via elmätaren (3G).

Guje
Medlem
# Skrivet: 9 Maj 2013 16:45
Svara 

Hmm. Tre saker:

1)

Trådlösa pingtider på under 20 ms verkar det bli med 5G. Men inte belastas väl linjerna något mer fast svarstiderna skulle vara t.ex. 100 ms som de är med 3G?
Avläsningen sker knappast varje sekund. Snarare kanske 1 gång per dygn eller 1 gång per månad. Det kan knappast överbelasta ens en 3G linje. Inte ens fast alla mätare i närområdet skulle bli avlästa samtidigt. I ett huj är avläsningen förbi och sen är det tyst igen. ... väl?

Däremot kan jag tänka mig att den som avläser en miljon mätare gärna ser att svarstiden är kort. Att avläsa en miljon mätare á 100ms tar ju 100 000 sekunder, nästan 28 timmar. Får man ner svarstiden till under 20 ms går det på 6 timmar. Har man miljarder mätare så tar det förstå ännu längre. .... om man inte försöker vara klurig förstås.

2)

Inte är det väl själva el-mätarna som styr och ställer, de förmedlar ju bara info om förbrukningen - i huvudsak ett tal: kW-mätarens ställning. Ur den siffran kan man sedan härleda förändingen sedan föregående avläsning.

Sen kan jag tänka mig att det samtidigt överförs ytterligare några siffror (kvalitet od.).

Vilka stora datamängder talar vi alltså om Danno?

3)

Det är knappast de "smarta elmätarna" som kommer att reglera värmen i huset. Snarare tror jag på att det är en hel del andra Internet-anslutna grunkor och grejer som gör det i stället. Att flytta in olika former av service i en elmätare bara därför att man kan göra det behöver inte betyda att det är det smartaste sättet för konsumenten. Jag ser det mest som ett försök av elbolagen att försöka sälja slutna tjänster i sina burkar. Lite som med teleoperatörerna och deras ADSL-tjänster typ Internet och e-post. Med facit på hand - inte blev det nånting av det heller.

Gunnulf
Medlem
# Skrivet: 9 Maj 2013 21:52
Svara 

Apropå Nisses kommentar av den 26 april, här en färsk länk till en artikel om inomhus-60 GHz radio som snart eliminerar ormboet bakom skrivbordet och TVn: http://www.economist.com/blogs/babbage/2013/04/gig abit-wi-fi

Guje
Medlem
# Skrivet: 10 Maj 2013 07:44 - Editerad av: Guje
Svara 

Intressant Gunnulf!

Två nya tekniker (WirelessHD och WiGig) på 60 GHz bandet där vatten oskilllerar på sin egna frekvens. Funkar absolut inte utomhus - MEN INOMHUS.

Man har tom. lyckats med hela 10 m räckvidder! För att få det att funka tar sändaren reda på var mottagaren finns och riktar sina strålar åt det hållet. Används för trådlös kontakt till bla. TV.

Citerar:

"Both technologies address the range problem with a technique known as adaptive beamforming. This uses an algorithm on the transmitter side to determine where the receiver is located. It then focuses the signal between the two devices into a pencil-thin beam."

Noterar följande:

- Här talar man om "the range problem" - det vill man inte ännu tala om på 5G

- Vart tog Bluetooth vägen? Var det inte den tekniken som skulle ersätta kablarna?

- Den gamla tanken om att hemmets närtrafik sköts trådlöst och matas med fiber tar ett steg framåt igen.

Jag drar den slutsatsen att ingen trådlös teknik kan mata hemmen tillräckligt snabbt och säkert. Fibern måste dras hem och innanför väggarna. Där tar den trådlösa tekniken över.

På utsidan har vi 5G ... nG för dem som måste få kontakt utanför hemmet. Vilket redan idag är en utmaning eftersom avstånden till masterna är får långt. "The range problem" existerar men telecom-branchen tiger.

Danno
Medlem
# Skrivet: 12 Maj 2013 12:19
Svara 

Svar till Gujes tre saker: Det är fråga om två eller tre olika saker. Avläsning, styrning och energipriser.

Vid avläsning har det ingen skillnad vad svarstiden är efter som det är trafik endast åt ett håll eller åtminstone endast "behövlig" trafik åt ett håll. Helt rätt, avläsningen sker en gång per dygn så länge mätaren har el och motsvarar i storlek ett mejl. Jepp, avläsningen är egentligen ingen avläsning mera utan endast ett meddelande till operatören av nätet. Hittills har elbolagen ställt in mätarna så att de skickar meddelande om mätarställningarna på natten. Men jag har förstått att somliga större operatörer har "tvingats" använda hela dygnets timmar för att inte överbelasta näten, hur det är sant eller inte med just 3G näten känner jag ej till. Det låter otroligt, men med de äldre näten förvånar det inte. P.g.a. att de äldre näten var designade till att skicka mätarställningen som den är en gång per dygn men nu skickar mätarna ställningarna som de är en gång per timme en gång i dygnet, alltså 24 gånger mera trafik än vad de gamla näten var utformade för.

Orsaken varför jag nämnde svarstid på 20ms är det att det är den tid som det får ta för tekniken att reagera i elnätet för att förebygga större fel på anordningarna om det sker överbelastningar eller plötsliga fel på lågspännings nätet. I högspänningsnätet talar man om högst 5ms mellan "kopplingspunkterna" eller inom ställverken. Så 5G fixar nog inte heller det tyvärr (trafik till masten och sedan från masten). Framtida funktioner kommer just att vara det: att om en överbelastning sker lokalt eller om överföringskapaciteten minskar av någon orsak, kan styrnings mekanismerna automatiskt "stänga av" belastningar som inte behövs just den stunden om det är "brist" på elektricitet. Det är här som dessa "snabba" förbindelser behövs. Märk väl inte snabba i Mbit utan i millisekunder.

Jag har inte sett direkta siffror hur stora data mängderna är, men hört talas om behov upp till 2Mbit/s. För dagens "avläsningar", men TROR att det främst beror på mjukvaru uppdateringar i mätarna. Här gäller nog samma regel som all annan data överföring. Före "smart" mätarnas tid (2006) talade man om modem hastighet nu talar man om 2Mbit/s, endast 7 år senare. Så när elnätet börjar övervaka sej själv så är det säkert fråga om mångdubbel trafik. EU:s tidtabell för dessa "smartnät" är laggda till 2025 men det återstår att se hur det lyckas. Först måste vi ju ha ett utbyggt fibernät som täcker elnätets utsträckning .

3) Huvudet på spiken! Styrningen via elmätaren kommer just att vara den som beskrivs ovan och inte vilken nivå värmen skall vara inomhus, den sköts ju via en app. Men förvånar mej inte om Fortum kommer med en gratis app till sina kunder i samband med lanseringen av deras "slutna"-tjänst. Det är i den här "slutna"-tjänsten som överföring av energipriset behövs. Ett ex. (för att få en liten bild av dessa "slutna"-tjänster) en fastighet värmer huset primärt med solfångare och pellets och sekundärt med luftvattenvärmepump. En blåsig september natt är elen billigare än pelletsen. Då får luftvärmepumpen stå som primärvärme och man sparar pelletsen under tiden. Då får automatiken elpriset via elmätarens uppkoppling och pelletspriset via appen som man själv har lagt in. Mätaren i sin tur meddelar primärenergi behovet i fastigheten till distributören så att automatiken i elnätet kan förberedas på stor belastning den natten och G:nätet belastas ytterligare.

Poängen min är att alla dessa funktioner kommer att belasta G:näten ända tills dessa funktioner och dess trafik kommer att flyttas över till fibernätet. De kommer de troligtvis att göra så fort det finns heltäckande fibernät till förfogande eller det verkliga behovet ett faktum. Paradoxalt är det en vavadevisa situation (G:näten fixar det inte). Men varför Elnätsbolagen satsar idag på G:näts överföring är mycket förståeligt men är definitivt motsatsen till hållbarutveckling.

Guje
Medlem
# Skrivet: 14 Maj 2013 10:00
Svara 

5G á la Samsung

"Samsung's new adaptive array transceiver technology has proved itself as a successful solution. It transmits data in the millimeter-wave band at a frequency of 28 GHz at a speed of up to 1.056 Gbps to a distance of up to 2 kilometers. The adaptive array transceiver technology, using 64 antenna elements, can be a viable solution for overcoming the radio propagation loss at millimeter-wave bands, much higher than the conventional frequency bands ranging from several hundred MHz to several GHz."

http://global.samsungtomorrow.com/?p=24093

Här kommer dom nog ihåg att berätta om både frekvens, hastighet och avstånd (2 km) men orden "fri sikt" och "täta hus" saknas i stället.

( Det var NRK.NO som tipsade om Samsungs 5G: http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.1102527 4 )

Nisse
Medlem
# Skrivet: 24 Maj 2013 09:55
Svara 

Ja-ja, man har under årens lopp sett tusentals "framgångsrika lösningar" presenteras - och sedan hörs det ingenting om dem. Sedan många år tillbaka är jag övertygad om att radioteknik fungerar bara för

a) små datamängder

eller

b) korta avstånd (inomhus)

Med "små" datamängder menar jag då den samlade trafiken inom basstationens räckvidd (plus grannarnas störningar). Den kan sedan bestå av en som får snabb förbindelse eller av tiotusen som får långsam förbindelse.

Och jag är fortfarande av samma åsikt. Troligen kommer "trådlös" trafik med räckviddar i kilometrar eller tiotals kilometrar att reserveras för fordonstrafik mm. som MÅSTE ha radioförbindelse. "Sladdlös" trafik däremot som bara fungerar inom huset (eller inom rummet) går till höga frekvenser eftersom det är BRA att den har kort räckvidd så den inte stör grannarna.

Hypen med 3G och 4G och nG är bara ett mellanstadium som så småningom stupar på sin omöjlighet då trafiken växer. Jag tror att politikerna är så dumma (och dragna vid näsan) att de går på G-bluffen så miljarder kommer att slösas bort på rena rama återvändsgränden. Åtminstone i Finland - Sverige har helt annan fart på fiberbygget även om de också bygger ut G-nätet snabbt.

Det som saknas är teknik som gör att man kan sätta upp sin egen basstation (typ WLAN men bättre). 60 GHz-tekniken är ännu en framtidsvision. Sedan har vi ett extra problem inom jordbruket/landsbygden för vi skulle behöva basstationer med räckvidd på nån kilometer - billiga sådana som man kjan koppla till fibernätet själv.

Bebbe Nyberg
Medlem
# Skrivet: 21 Jul 2013 21:21
Svara 

Konstigt annars. Min 3G funkar bättre när folk farit på semester. Jag plockar nätet med riktad antenn från en mast nära Sköldviks raffineri. Och dom är nu på semester. Är det månne så att smarttelefonerna är så smarta att dom suger i sig närkapaciteten och lämnar inte kvar åt andra längre bort.

Karih
Medlem
# Skrivet: 21 Jul 2013 23:11
Svara 

enkelt arbetslivet på semestern och som tur för dig lämnad fritt kapasitet

Hälsn <kari

Gunnulf
Medlem
# Skrivet: 6 Okt 2013 21:54
Svara 

Nu är Finland etta när det gäller penetrationen för trådlöst bredband. Se http://www.economist.com/news/economic-and-financi al-indicators/21582267-wireless-broadband !

Gunnulf
Medlem
# Skrivet: 20 Dec 2013 21:38
Svara 

Tidskriften "Forum för ekonomi och teknik" (http://www.forummag.fi/mobilkoer-lattar-via-trick s) har i går publicerat denna artikel, skriven av mitt alter ego, radioingenjören.

Mobilköer lättar via tricks
Publicerad 19 december, 2013 11:58.

Kommer mobilnäten snart att krascha? Någonting måste göras för att det inte skall bli trafikstockning då datatrafiken i mobilnäten växer med upp till 100 procent årligen. Youtube, Instagram, Flickr, Facebook och så vidare – tänk vilket vägbygge som behövdes ifall biltrafiken fördubblades årligen!

Då jag behandlade optofiber i Forum i juni skrev jag lite halvslarvigt att "radioingenjörerna ännu har många trick i ärmen." En fibertroende bekant gjorde mig svaret skyldig. Jag antar utmaningen.

Lite grundläggande om radiovågor. "Frekvens" är ett mått på hur snabbt radiosignalen ändrar från topp via dal till nästa topp, och mäts i "hertz", Hz, det vill säga händelse per sekund.

Radiovågor med olika frekvenser rör sig på olika sätt i atmosfären. Gammaldags långvågor kan gå runt halva jorden. Mellanvågor når något tusental kilometer. Kortvågor studsar mot jonosfären och mot jordytan och kan sicksacka runt halva jordklotet till radioamatörernas stora nöje. Ultrakorta vågor håller sig mest inom synhåll – våra vanliga radio- och TV-program sänds med ungefär 100 MHz. Ju högre frekvens, desto kortare räckvidd. För mobilnäten i glesbygden är 800 MHz och 900 MHz eftertraktade, eftersom en basstation kan betjäna mobilabonnenter inom en radie av minst 20 kilometer.

Signalhastighet mäts som "bit per sekund", där en bit är antingen en etta eller en nolla. Ju snabbare signal, desto bredare frekvensband behövs för att överföra den. Vill man packa signalen tätare inom ett smalare frekvensband behövs mer komplicerad elektronik. Mobilgenerationen 4G når i praktiken upp i cirka 2 bit/sekund per Hertz, men den teoretiska gränsen, uppnåbar endast i laboratorieförhållanden, är cirka 15 bit/s per Hertz, innan naturlagarna kommer emot, förenklat uttryckt.

Trångt. Fast det blir allt större trängsel på radiovågorna har telekomingenjörerna många tricks att ta till för att undvika trafikstockning.

Radioingenjörernas nästa tricks. Då trafiken ökar är fler basstationer den självklara akuthjälpen för att undvika stockningar bland radiovågorna. En basstation har en teknisk maximikapacitet, bestämd av internationella standarder. Små basstationer kan skruvas fast i en lyktstolpe eller hängas i takkronan i ett konferensrum.

Högre frekvens, som ger kortare räckvidd, måste installeras för att de nya basstationerna inte skall störa varandra samt de redan utbyggda basstationerna. 3G- eller GSM-nätet använder 1 800 MHz i tätorter och 4G-näten använder över 2 000 MHz. En förutsättning är att mobilapparaterna kan sända och motta dessa frekvenser.

Smarta antenner. De enklaste antennerna radierar eller tar emot signaler i alla riktningar, ungefär som en skärmlös glödlampa. Vanligtvis har en basstation tre "celler", som radierar och tar emot signaler från en 120 graders vinkel, ungefär som tre strålkastare. En "smart" antenn kan rikta radiostrålen dynamiskt i önskad riktning.

Kompression. Den äldsta digitala standarden omvandlade en vanlig talsignal till 64 kbit/s. GSM-nätet, som började byggas 1991, har en smartare kompression och behöver 16 kbit/s eller 8 kbit/s för att återge en talsignal utan kvalitetsförsämring. Nu är vi nere i ungefär 4 kbit/s. Samma utveckling sker på datasidan. Först behövde högdefinitions-TV (HDTV) ungefär 20 Mbit/s. Nu är standarden 8 Mbit/s. Men i stället för att spara på kapacitetsutbyggnaden, talar man om ultra-HDTV!

WiFi, eller så kallade "hot spots" erbjuds gratis i hotell, flyg- och tågstationer, kaféer. Namnet är en förkortning av "Wireless Fidelity"; man använder även termen WLAN, uttytt "Wireless Local Area Network". Eftersom frekvensen är 2 400 MHz eller 5 000 MHz och sändareffekten låg, är räckvidden kort, vanligtvis under 100 meter. Allt fler mobila apparater kan koppla upp sig både till mobilnätet och till WiFi-antennen. För att spara på sina egna radiofrekvenser använder mobiloperatören gärna möjligheten att koppla om data-användaren från sitt eget nät till WiFi.

Caching betyder att innehållet på en internetsida eller en videosnutt tillfälligt sparas i ett lokalt minne när datan tas fram första gången. I sin enklaste form lagras en kopia av sidan i användarens land, så att nästa person som söker samma sak inte behöver ta in det från utlandet. Följande steg är att operatören lagrar meddelandet i sitt eget nät. Om meddelandet lagras i basstationen, kan operatören i bästa fall spara upp till 90 procent av kapaciteten i "backhaul"-ledningen mellan basstationen och mobilnätets centrala funktioner. Snart kan jag varje morgon läsa HBL, som laddats ner nästan kostnadsfritt till min pekplatta under natten, med minimal nätbelastning.

Lokal switching. Ursprungligen skedde uppkopplingen mellan två mobilapparater så att signalen gick hela vägen via nätets centrala switch och vidare till den andra abonnenten. Telefonsamtalet mellan två slalomåkare i Levi gick via Helsingfors, 2 000 kilometer, med tydlig fördröjning. Eftersom 50 till 70 procent av mobilsamtalen kopplas mellan två abonnenter som befinner sig inom en närbelägen basstations område behövs funktionerna i den centrala switchen bara för att koppla upp samtalet. Själva talsignalen kan sedan gå från den uppringande abonnenten via basstationen direkt till den andra abonnenten. Detta minskar kostnader för förbindelseledningen, i synnerhet i U-länder med dyra satellitförbindelser.

Dynamisk frekvensallokering är en idé som utgår ifrån att mobiloperatörerna kan använda radiofrekvenser huller om buller, bara de först kontrollerar att ingen annan i närheten just då har samma frekvens tas i bruk. Entusiasterna säger att tekniken ger så mycket mera kapacitet att man kan börja tala om spektrum "glut" i stället för spektrum "shortage", det vill säga överflöd istället för knapphet. De flesta radiofrekvenser används ju bara en liten bråkdel av tiden! Som en jämförelse: det är direkt slöseri med papper då bokstäverna i denna artikel utnyttjar bara en tjugondedel av papperets yta!

Trots alla ovan nämnda trick måste småningom basstationerna matas via fiber. Mobilnäten kraschar bara om mobiloperatörerna är okloka. Är de det?

Guje
Medlem
# Skrivet: 27 Dec 2013 13:14 - Editerad av: Guje
Svara 

Tack för den texten Gunnulf! Dina infallsvinklar är en hälsosam påminnelse om att radiotekniken på intet sätt är död.
Trixar man med tekniken så går det att suga på karamellen en liten tid till.

Säkert så, men så värst mycket extra finns där ändå inte att hämta.

I praktiken är det bara högre frekvens och kortare avstånd som gäller - allt annat är en pipa snus.

T.ex. den dynamiska frekvensallokeringen som använder frekvenser huller om buller.
Undrar bara hur mycket bättre det blir om man tar många dåliga frekvenser och försöker blanda ihop dem till en enda god smet?

Samma sak med lokal switching: Inte hjälper det att förbättra körtiden med kortare motorvägar om största tiden av resan går åt på de smala och guppiga byvägarna.

Det handlar också om pengar. Tekniska lösningar som inte ger vinster är högst ointressanta. Hur fiffiga de än är.

Att höja frekvensen är t.ex. det fiffigaste man kan göra. Men då minskar avståndet till de betalande kunderna. Med färre kunder får man också in mindre pengar. Medan kostnaderna för fler master ökar.
På fibersidan har vi precis samma problematik - ju färre betalande hushåll det finns, desto längre och dyrare kabeldragningar behövs det.

Men, på något sätt ger ändå fibertekniken bättre utdelning än radiotekniken. Fibertekniken har kvalitet och den har lång livslängd. Sånt kan man satsa på.

Själv ser jag radiotekniken som en länk för de sista metrarna och inte en lösning för den sista kilometern så som mobiloperatörerna idag säljer sin teknik. För visst är det mobiloperatörerna som tagit radiotekniken som "sin" grej och nu försöker utveckla businessen fortsättningsvis som om de ägde radiovågorna. Samtidigt som Wi-Fi-lösningarna går fram med stormsteg.

Gunnulf beskriver vilka äss operatörerna tror sig ha i rockärmen. Men, så värst mycket är det ju inte.
Ja, hur är det? Är mobiloperatörerna kloka nog att inse vad klockan är slagen?

pdonner
Medlem
# Skrivet: 3 Jan 2014 09:57 - Editerad av: pdonner
Svara 

Minister Pia Viitanen har uttalat sig om 4G nätens framtid. Anledningen är att 4G på 800 MHz frekvensområdet skall ha premiär "under de kommande veckorna". Viitanen anser dock att det gått snabbt undan. Enligt koncessionsavtalet bör vi ha att ha 95% täckande 4G/LTE nätverk år 2017. Det är tidskriften tekniikka&talous som står för nyheten: 4g-verkot leviävät nopeasti Suomessa – peittotavoite jopa 3g-verkkoja laajempi

Guje
Medlem
# Skrivet: 5 Jan 2014 18:05
Svara 

4G över 800MHz är ingen äkta 4G. Men, eftersom ingen lyckades komma upp till 4G-standarden så ändrade man på standarden i stället. Så nu kan tom. vissa 3G-system kallas 4G.

Det är nog ingen större utmaning att täcka landet till 95% med 4G. Det klarar man ju av utan den här 800 MHz frekvensen också.

Mest handlar det om att staten ville ha in 100 miljoner på 800MHz frekvensen som hade blivit ledig. Dom fick 108 miljoner på auktionen. Så det gick ju bra.
http://www.lvm.fi/web/hanke/huutokauppa

Vad är då kraven på dem som köpte frekvenserna?

"Matkaviestinverkko on rakennettava siten, että se kattaa 95 prosenttia Manner-Suomen väestöstä kolmen vuoden kuluessa toimilupakauden alkamisesta ja 97 tai 99 prosenttia Manner-Suomen väestöstä viiden vuoden kuluessa toimilupakauden alkamisesta."

Så, till år 2017 skall mobilnätet täcka 95% av befolkningen. Observera att det ingalunda är enbart 800 MHz frekvensen som ingår, utan alla mobilfrekvenser. Men är vi inte där redan?

Det knepiga blir när "97% eller 99%" skall ha 4G. dvs. till år 2019. Det är alltså först år 2019 den här 800MHz skall tas i bruk där det idag inte finns någon hörbarhet alls. Det är senast då som de nya masterna måste börja dyka upp.

Idag har vi ett krav på minst 1 Mbps till var och en, men man har ju tänkt höja den hastigheten till 10 Mbps. Det betyder att masterna måste byggas ännu tätare.

Men, om fem år så har väl alla fiber redan. Och då kan man strunta i långa räckvidder för mobilerna eftersom WiFi finns i varje hus vid det laget.

Inte vet jag riktigt varför 800 MHz skulle bli så stor för dem som idag saknar 3G. På sin höjd kan 4G 800 MHz bara förbättra kvaliteten för dem som idag har dålig 3G.

Gunnulf
Medlem
# Skrivet: 17 Jan 2014 19:57
Svara 

Guje skrev "I praktiken är det bara högre frekvens och kortare avstånd som gäller - allt annat är en pipa snus." Jag ska försöka kvantifiera storleksordningen av snuset:

Smarta antenner kan väl antas ge basstationer sex celler a 60 grader istället för tre a 120 grader. Alltså kapacitet x 2 med en kostnadsökning av kanske några tiotal procent, säg en faktor av x 1,2.

Kompression: jag tror att vi är nära gränsen till dålig ljudkvalitet; säg att vi kommer från 4 kbit/s till 3 kbit/s en faktor av x 1,3 utan kostnadsökning för elektroniken. Men eftersom datatrafiken är överväldigande så räknas detta inte.

WiFi: anta att kanske hälften av datasignalen kan lastas över från mobilnäten. Alltså kapacitet x 2 med en ytterst marginell kostnadsökning för mobiloperatörerna.

Caching: jag har sett mätresultat på levande trafik som minskar data- och video-/audiotrafiken till mellan 10% och 30% av den urspungliga; kapacitetsökning åtminstone x 3; igen en marginell kostnad för minnet och logiken, säg en faktor om x 1,2.

Lokal switching: Har inte statistik på hur stor del av mobiltrafiken går mellan abbonenter inom samma (eller till en mycket närbelägen) basstations område, men min tippning är någonting mellan 30 och 70%. Alltså en kapacitetsförbättring av ca x 2 (som igen inte räknas, eftersom telefontrafiken drunkar i data).

Dynamisk frekvensallokering (och användning av oallokerade frekvensband): Har inte följt med utvecklingen tillräckligt noga för att VETA vad man kan uppnå, men en konservativ gissning är en faktor x 2, igen med marginell kostnadspåverkan x 1,1 för mjukvaran.

Datasnuset är alltså 2 x 2 x 3 x 2 = 24 x med en kostnadsökning av 1,2 x 1,2 x 1,1 = 1,6 x,

medan man för den lilla komponenten ljudsnus kan få kapacitetsökning 1,3 x 2 = 2,6 x med en helt marginell kostnadsökning.

Om datatrafiken fördubblas varje år så kan man med snuset fördröja att slå huvudet i kapacitetstaket med ca 4,5 år.

Men Guje har förstås alldeles rätt: det är bara högre frekvens och mindre täckningsområde som gör susen!

Nisse
Medlem
# Skrivet: 20 Jan 2014 11:03
Svara 

Det där med "en pipa snus" kanske borde ställas i relation till att det behövs 1000 gånger mer kapacitet fram till år 2020 (enligt KTH). Sedan finns det också andra faktorer som inverkar - speciellt ifall utbyggnaden av fibernätet tar fart nån gång (inte stor risk för det just nu ...).

UlfG
Medlem
# Skrivet: 7 Feb 2014 14:36
Svara 

Hur gick det så här

http://www.talouselama.fi/uutiset/mitenkas+tassa+n ain+kavi++kannykka+ei+toimi+energiatalossa/a222954 6

Gunnulf
Medlem
# Skrivet: 7 Feb 2014 23:07
Svara 

Svar på Ulfs fråga:

Vet inte när jag kommit till insikten om att ”die Endlösung” är fiber till varje hem och där en trådlös router (som kostar högst några tior), men åt telefondirektörerna har jag redan år 1984 distribuerat en pamflett med en ritning som illustrerar iden. Det löser vägg- och fönsterproblemet.

Kollisionen mellan byggteknik och radioteknik kan förstås så, att när olika grenar av utvecklingen går framåt med stormfart, finns det inte en chans att förutse hur de påverkar varandra. I min dator har jag ett gammalt dataprogram med Mandelbroth-figurer (från kanske 1985) har jag en variant (som inte längre fungerar utan DOS) som visar hur utveckling leder till kaos.

Nisse
Medlem
# Skrivet: 8 Feb 2014 11:30
Svara 

Inte speciellt ovanligt att framsteg inom ett område leder till problem på ett annat. I dagens läge har vi problem med inställningen "Det skall vara trådlöst" (även om det inte fungerar). Det är inte en rationell attityd utan mera ett "mode". Och då går det inte att diskutera saken ... Jag har råkat ut för det problemet då föräldrarna inser problemet men barnen kräver att deras trådlösa grunkor skall fungera i alla fall. Det hjälper inte att säja att det är fysiskt omöjligt ...

Men mänskligheten har många gånger stångat huvudet blodigt för att försöka få det omöjliga att fungera så det är inget nytt.

Bebbe Nyberg
Medlem
# Skrivet: 8 Feb 2014 11:57
Svara 

Jag har nu fiber till huset och trådlösa Wlan-burkar som täcker inomus och ute på gården. Så inget problem att vara på webben nu och då ungarnas paddar har WiFi så klagar dom inte.
Men att ringa med mobilen funkar dåligt med operatörernas nät här i skärgården, man blir utslängd titt som tätt. Den enda telefon som funkar bra är en GSM-bordsmobil med yttre antenn (och riktig lur, vilket är skönt). Smarttelefonerna har inte yttre antenn.
Så hur ringer man med en WiFi-anslutning?

Nisse
Medlem
# Skrivet: 8 Feb 2014 21:03
Svara 

Det går precis lika bra att ringa via WiFi som via fibernätet men du måste ha en IP-telefon eller en adapter + en gammal analog telefon. Vi har dels en gammaldags telefon (nyköpt Siemens med luren fast i en sladd) och dels en Siemens trådlös lur. Bägge är kopplade via fibernätet till Cellip och vi har både finländska och svenska nummer. Svenskt nummer kan man ringa lokalsamtal med till Sverige. Den trådlösa luren blir lätt liggande under något papper och batteriet går tomt så den trådbundna telefonen blir allt mer populär.

pdonner
Medlem
# Skrivet: 15 Mar 2014 12:59 - Editerad av: pdonner
Svara 

Borde spalten ändra namn? Korea tycks satsa stort på något som de vill kalla 5G. Man siktar på 1 GBit/s:

Gov’t to commercialize 5G technology by 2020

Guje
Medlem
# Skrivet: 15 Mar 2014 14:07 - Editerad av: Guje
Svara 

Och avstånden vi talar om är....?

pdonner
Medlem
# Skrivet: 15 Mar 2014 14:21 - Editerad av: pdonner
Svara 

Nyheten är i många avseenden väldigt diffus. Det ju självklart att förhållandena i Syd-Korea inte kan jämföras med dem vi har här. Det är ju faktiskt Korea som tillsammans med Japan toppar optofiberstatistiken, så de har väl helt andra förutsättningar att bygga ett tätt antennnätverk. Man siktar på marknadsföring år 2020 men själva teknologin beskrivs inte. Det handlar om "bandwidths beyond the 6GHz spectrum". Så ni som kan räkna får lov att svara på Gujes fråga. Men det är väl ganska uppenbart att avståndena är korta och att terrängen inte kan vara särskilt svår. Det är kanske också skäl att påminna att detta är mobilt bredband.

Guje
Medlem
# Skrivet: 16 Mar 2014 16:33 - Editerad av: Guje
Svara 

Med 1 giga trådlöst blir avstånden faktiskt rätt korta och terrängen inte särdeles svår. Närmast gäller det att klara av golvet i ett vardagsrum.

http://www.extremetech.com/computing/89904-wigig-7 gbps-data-display-and-audio-mid-range-networking-c oming-in-2012

Guje
Medlem
# Skrivet: 22 Mar 2014 19:06 - Editerad av: Guje
Svara 

Här är räckvidderna för diverse 5G/WiGig frekvenser.

3.2 Gbps, 30m

" title="

http://www.dailywireless.org/2012/07/23/marvell-te ams-for-60-ghz-wifi-chips/

Guje
Medlem
# Skrivet: 22 Mar 2014 19:48 - Editerad av: Guje
Svara 

I framtiden är det rummen som är fiberkopplade medan de sista metrarna går trådlöst. Alla insatta VET det här!

" title="

Nisse
Medlem
# Skrivet: 22 Mar 2014 21:13
Svara 

Det är vad jag kallar "sladdlöst". Och det tror jag fungerar.

Men avstånden vill jag helst kolla in i praktiken först. Jag har WLAN hemma och det fungerar i ena ändan på huset men inte i den andra (18 m). Det är alltså ett gammalt stockhus. Jag kör 802.11n med tre antenner. Enligt tabellen skulle 11n klara 70 meter ???? Förstås beror det på burken också men Dlink DIR-655 hör nu inte till de sämsta. Nån 600 Mbit/s tror jag inte på - möjligen en tiondedel på en tiondedel av avståndet.

Den vanliga faktorn för reklam/verklighet är ungefär 5. Men här verkar den vara 10 ...

Guje
Medlem
# Skrivet: 22 Mar 2014 21:52 - Editerad av: Guje
Svara 

Måste säkert gälla fri sikt i laboratorieförhållanden.

Så verkar dom snacka om nånting som kallas "raw troughput."

Alltså trafik bara åt ett håll. Så vi måste sänka hastigheten åtminstone med hälften + lite till(upp,ner+gränsområde). Säg ca. 200Mbps. Och då landar vi på dina vanliga reklamsiffror.

Men för dom som inte vet det här låter ju 600Mbps ganska häftigt. Och "över 1.2 Gbps" ännu bättre. Skit i vad det betyder - bara siffrorna är höga. ;)

Korea här ovan tycks köra med samma skojeri.

Nisse
Medlem
# Skrivet: 5 Apr 2014 08:27 - Editerad av: Nisse
Svara 

Nu börjar det komma rapporter från Sverige att 4G har LÄGRE hastighet än 3G. Tele2 har dessutom höjt priserna till 700 kr./månad (ca. 80 euro) för 60 GB. De andra operatörerna tävlar också om att införa allt mer begränsningar i trafiken.

http://www.mobilabredband.se/forum/topic5802-tele2 -hoejer-nu-ocksa-priserna-p2.html

Som jämförelse så får man 100/100 Mbit/s i Mälarenergis fibernät för 274 kr/månad. En anslutning på 20 000 kr. är då betald på fyra år med den prisskillnaden.

Finland är litet efter men går säkert samma väg då trafiken ökar.

Johanh
Medlem
# Skrivet: 8 Apr 2014 12:47
Svara 

Här var en artikel om operatörernas lögner om mobil täckning. Det måste nog till lagstiftningsvägen för att få rätsida på sånt. Intressant tanke om man kunde få ett EU-direktiv om telefoners mottagaregenskaper också.

http://techworld.idg.se/2.2524/1.555240

EBU (European Broadcasting Union), tror inte att datatrafiken kommer att öka (slutet av artikeln)

Nisse
Medlem
# Skrivet: 8 Apr 2014 16:56
Svara 

EBU kanske inte har så fel ändå om man ser på hur priserna stigit i Sverige för mobilt bredband. Datatrafikens maximikvot dras ned drastiskt och att köpa mer blir allt dyrare.

pdonner
Medlem
# Skrivet: 11 Apr 2014 17:17 - Editerad av: pdonner
Svara 

700 SEK (ca 80 euro)/ månad för assymetrisk och emellanåt knagglig 4G förmedling låter väldigt högt. Kan ni som har erfarenhet av mobilstickor uppge vad 60 GB står för. Vi behöver en måttstock för att uppskatta vad kunden får som beställer den produkten. Kan ni uppge hur många GB en 1.5 timmars film motsvarar?

Nisse
Medlem
# Skrivet: 12 Apr 2014 08:58
Svara 

Det beror helt på kvaliteten. Jag såg ett inlägg i mobilabredband.se att en HD-film kräver omkring 3 GB. Förstås kan man ladda ned mera film med sämre kvalitet. Då jag tittat på TV så tycker jag att HD-kvalitet (vad det nu sedan innebär ?) är det minsta man orkar se på i längden. Med "normal" kvalitet blir alla helt blanka i ansiktet och ser ut som robotar.

Koncensus på mobilabredband.se tycks vara att streaming via mobilt bredband är dödfött. Bilden fryser alldeles för ofta också på 4G.

pdonner
Medlem
# Skrivet: 13 Apr 2014 14:04
Svara 

Det är ju klart att allt beror på kvaliteten, men folk tänker inte mer än vad näsan är lång.

Koncensus på mobilabredband.se tycks vara att streaming via mobilt bredband är dödfött. Bilden fryser alldeles för ofta också på 4G.

Så är det, men hur får man det budskapet förmedlat?

Folk tycks vara nöjda med att det fungerar 'emellanåt', men inte fungerar basservice och professionell kommunikation på det sättet. Jag vill också påminna om att allt det är enriktad kommunikation från server till kund. Försök sådär 'emellanåt' ringa till brandkår eller ambulans.

Nisse
Medlem
# Skrivet: 13 Apr 2014 15:27
Svara 

Så länge det finns nyhetens behag så tål folk allt möjligt men i längden tröttnar de på avbrott och krångel.

Guje
Medlem
# Skrivet: 15 Apr 2014 07:42
Svara 

"Folket" har ju inte prövat ännu. Dom VET inte ännu eftersom mobilnätet inte används till att streama TV.

Väl?

Nån som testat en hel vecka/månad?

Nisse
Medlem
# Skrivet: 15 Apr 2014 09:27
Svara 

Inte i Finland men i Sverige börjar videoströmning via mobilnätet bli ett riktigt problem. Kapaciteten tar slut på nolltid. Därför har operatörerna i Sverige på senaste tid infört hårda begränsningar. De "fria" abonnemangen har helt upphört. Vi är bara litet efter här i Finland. Här kan man ännu tuta ut att "4G är lösningen på alla problem". I Sverige så börjar folk redan gå tillbaka till 3G som ger bättre hastighet i vissa fall ... Fast där tar också kapaciteten slut.

Många kommer att bli grymt besvikna då hela månadens trafikkvot är slut efter ett par timmars TV-tittande.

Men vad skall folk göra ? Där det inte finns fibernät så är mobilnätet ofta enda möjligheten. ADSL försvinner i takt med att Telia river kopparnätet (eller låter det förfalla). Det betyder att pressen på mobilnätet bara blir värre.

Guje
Medlem
# Skrivet: 15 Apr 2014 12:43
Svara 

Men trafikkvoter blir man ju av med genom att betala. Och när alla betalar extra är trafikmängden för stor igen. Så man får höja priset för att bli av med en del TV-tittare...tills dom börjar betala... så priset måste höjas för att bli av med dem igen...

UlfG
Medlem
# Skrivet: 12 Feb 2015 14:31
Svara 

5G test i Uleåborg??
http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/2015-02-12/Suome n-ensimmäinen-5g-testiverkko-Ouluun-3215663.html? utm_source=emaileri&utm_medium=Email

Nisse
Medlem
# Skrivet: 12 Feb 2015 15:13
Svara 

Hela pratet om 5G är närmast smörja. Det är INTE frågan om en ny teknik alls utan bara en hopkoppling av gamla tekniker. Förstås är det ju bra men ny kapacitet kommer det INTE att ge.

4G var faktiskt ny teknik då allting gick över till "rena" datanät (också telefoni) men 4G gav inte heller ny kapacitet. 3G-nätets kapacitet är nästan lika stor.

<< . 1 . 2 . 3 .
Ditt svar
Bold Style  Italic Style  Underlined Style  Image Link  URL Link     :) ;) :-p :-( :up: :down: :talk: :confused :cool: :sealed: :noway: ... Använd inte smilies

Kill your darlings

» Namn  » Lösenord 
Only registered users can post here. Enter your login/password correctly before posting a message, or register first.